Föl när man kör
När bönder kör med sina ston med föl (i alla fall förr i tiden) då var fölen bundna vid selen, vid vilken sida gick då fölet? Jag ska nämligen tömköra mitt sto en liten enkel tävling, ca 5 minuter och tänkte då ha fölet bundet så annars får hon inte vara med inne i ridhuset den stunden. Jag tycker också att det skulle se trevligt ut också.
Fölet är 3 månader och van att ledas i grimma och jag har testat att ha henne gående vid sidan och det funkar väldigt bra, men så är jag fundersam på vilken sida man har fölet bundet. Någon dom vet?

Höger, med tanke på om man skall ut i trafiken.

Jag har alltid mina föl på höger sida. Vill ha dom närmast dikeskanten.

Tack, det var det jag hade för mig och tränat, men så blev jag lite osäker och ville veta att jag gjort rätt.
Alltså, jag förstår inte riktigt…
Det är inte tillåtet att tävla med ston som har föl under 4 månader vid sidan. Det är möjligt att det är nån inofficiell tävling ni ska genomföra, kanske gäller inte dessa regler då? Fast jag förstår ändå inte varför man måste tävla med ett sto som har ett såpass ungt föl med sig.

#4 Det är totalt inofficielltävling och åldersgränsen på fölet är en månad, jag ska ställa ut mamma häst och föl, också kan man tävla om, årets unghästtalang. Då ska man tömköra hästen i ridhus i trav och skritt och klara två hönpasseringar i varje varv och stå still en liten stund. Sen kommer även löshoppning av mamma häst, B-ponny 60 cm, då kommer vi stå och hålla fölet en stund i mitten i ridhuset, vilket fölet är tränat för. Det som ger mest poäng , det är mammahästs utställnings poäng. Det är en liten skojtävling samtidigt som vår riksutställning, jag tror Karisma klarar det, utan att ta skada. Men jag vill inte att hon ska behöva lämna mamma, därför tänkte jag att hon kunde gå vid sidan om mamma på det lilla tumkörningsprovet.
Varför? Ja, en kul grej eftersom jag vann förra året med min andra häst och det är sista möjligheten för mammahäst (Kiara) så vill jag gärna prova, sen när Karisma är gammal nog så tänkte jag även låta henne var med och tävla också med eller utan föl. Jag är ju själv av den uppfattningen att börjar träna sina hästar så tidigt som möjligt och att all tränig ska var på skoj och att man lyssnar på sin häst.
Tycker du att Karisma 3 månader är för ung för att vara med på en utställning också? Det är ju inte jobbigare detta för henne, bara en kalass till.