Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 1721 ggr
Glansia
0

Nytt sto i flocken!

Hur gör ni när ni köpt nytt sto och ska släppa in den i den gamla flocken? Släpper ni in den direkt eller låter ni den bekanta sig med en kompis eller en liten flock först?

[Shettisar]
0

Har alltid släppt in direkt. Aldrig haft några problem,vare sig med stora eller små.

hippoteket
0

Beror lite på vad jag har för övriga hästar i flocken för stunden, men oftast släpper jag med alla samtidigt.

[Billan]
1

Beror helt på vilken årstid den nya kommer. Sommartid är de oftast i stora hagar då blir det hagen direkt. Beror också på hur länge den nya stått på transport, om den behöver vila kanske över natten. Då får den ha den dominantaste med sig i stallet.

Vintertid står de på stall första natten så de får kolla in varandra lite innan de släpps ihop under uppsikt.

Kris_J
1

Med tanke på ev smittor hade jag inte släppt ihop alla direkt, det är ju bra om man kan ha en ny individ åtskild från de andra några veckor.
Jag hade precis som Maj nämner tagit ifrån den dominanta till den nya om inte den dominanta är dräktig.
Men beroende på ev dräktighet mm hade jag tänkt utifrån minsta möjliga "skada". Med skada här tänker jag mest på ev smittor.

Tycker det finns många aspekter att ta hänsyn till när en ny pålle ska introduceras bland de andra. Man kanske inte alltid har möjlighet att välja den mest optimala lösningen….

Veritas odium paretFörvånad

Ellinor Johansson
0

När vi har fått hem en ny pålla(vilket inte hänt så många gånger) har hon fått med sig en kompis från vår flock till karantänen. De brukar vara i karantänen minst tre veckor och på den tiden har de hunnit blivit mycket goda kamrater.

Jag tycker inte att det är den mest dominanta (antar att ni menar ledarstoet) som är problemet utan är alltid några mittemellan ston som håller på och grejar.

Vi har en mycket stor fördel att vi har vår superkloka helt oumbärliga vallack Kevin, han hög i rang med alltid mycket snäll och månad om de svagare i gruppen.

Kris_J
0

#5 Nej den dominanta behöver inte nödvändigtvis vara ledarstoet, utan precis som du nämner någon som håller på och grejar.

(Skulle jag i dagsläget ställas inför den situationen att jag skulle introducera en ny pålle bland stona har jag svårt att se vem jag skulle välja då de i sin nuvarande konstellation är väldigt lugnt, det är bara gammeltant som är lite undfallande mot de övriga, så har det inte varit tidigare. Överlag är de väldigt snälla mot varandra)

Veritas odium paretFörvånad

Annette
0

Det är alltid lättare att släppa i två hästar i en flock, har jag lärt mig. Då kommer de snabbare in i gemenskapen.

[Billan]
1

Den dominanta är ofta den som ska greja och stöka i flocken, befinner sig oftast några steg under ledar stoet.

Ja hur som, har man bara ett fåtal hästar kan det vara svårt att ha karantän om inte någon ska gå  ensam. Skillnad om man har ett större antal hästar.

Måste fråga också: Hur gör ni när det kommer betäcknings ston ? har ni dom i karantän också. Blir ju lite samma sak, dom kan väl också komma med smitta.

Ellinor Johansson
1

#8 Nej betäcknings ston har vi inte i karantän.

Vi har inte så många betäcknings ston till varje hingst. Det är kanske fyra fem ponnyer i varje hage. Om det skulle dyka upp en smitta så är det en lite isolerad grupp och dessutom sommar. Skulle vi få en smitta i vår stora grupp med föl, unghästar, alla ston och vallacken höst, vinter eller vår vore det mycket jobbigt.

__Prenses
0

Jag har ett väldigt domninant russ sto så då hon var på en stor lösdrift och det kommer unga hästar som knappt var 1 år fick hon alltid komma och hälsa på dem via boxen först, annars  kan hon bli lite överstressad när hon inte får snusa och hälsa. väldigt ranghög dessutom i flock. Så jag är noga med att ta det först över staket så de får se lite på varann samt snusa lite. :)
Däremot min shettis så är det inga problem med, hon är ranglåg och skulle nog säkert passa tillsammans med en pingvin om det skulle krävas.

Här är när en ponny jag hade i sommras kom till flocken i egen hage de första fyra dagarna: http://www.youtube.com/watch?v=5NlVIrP0qbc&list=UUTZKrDXhiDcg9aF43mUw1Mw&index=17

Och senare ftra dagar senare : http://www.youtube.com/watch?v=tkRggsd2Pjk&list=UUTZKrDXhiDcg9aF43mUw1Mw&index=16