Kastrera?
Hej, Har vi någon erfaren medlem här som kan räta ut frågetecknen gällande könsmognad och kastration. Förr, när vi födde upp stora hästar, så har jag absolut för mig att vår föl gick tillsammans med övriga i gruppen fram till hösten, det år de fyllt ett år på våren och att de på hösten kastrerades. Jag har inget minne att någon var nervös över att de kunde vara könsmogna och betäcka något sto, jag var i o f inte så gammal men jag tror inte att detta diskuterades. Nu har jag en shettishingst i mitt stall och har inackorderingar med ston som börjar bli nervösa…Vi har ingen praktisk möjlighet att stänga av hagarna. Hans "kulor" har inte trillat ner än, jo den ena har förresten, men är det praktisk möjligt att kastrera då? Jag hade ju gärna velat visa honom en gång innan kastration, som jag hade tänkt göra i höst då med tanke på infektionsrisken på sommaren. Han är så SNYGG! Men som sagt, hur är det med könsmognad och riskerna här? Kan tillägga att stona är modell stora hästar.
Jag vågar inte uttala mig om huruvida han kan få något av stona dräktigt, men det är iallafall inte lämpligt att kastrera innan bägge kulorna trillat ner.
Vore jag du skulle jag försöka att få iväg honom på hingstbete i sommar, så kan han härja och busa med andra samma ålder. Visa honom på en utställning framåt hösten och ta sedan ställning till om han skall sparas som hingst.
Även om det är kris just nu är det inte grönt bara för att han är kastrerad. Han kan ha livsdugliga spermier upp till 4 veckor efter kastrering. I värsta fall får din hingst och stona vara ute vid olika tidpunkter, om dom är oroliga.
Har nån veterinär känt på kulorna? Jag hade ett russ en gång som jag bara kunde känna den ena på men veterinären kunde känna den andra också om hon klämde ordentligt och den var också lite högre upp än den andra. Russet var nog precis ett år vid kastration och kastrerades i slutet på maj vilket jag trodde var lite sent men han läkte jättefint.
Jag har tagit ut veterinären eftersom han nu har blivit betydligt hingstigare så vågade jag inte chansa. Hon kunde känna båda kulorna! Han ska kastreras om en vecka, jag har tänkt igenom och kommit fram till att även om han skulle vara ett hingstämne så har jag inte den tiden som behövs för att kunna visa honom. Han får bli en snygg valack istället!