Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 3567 ggr
Bettanz66
0

Betäcka bara shettis?

Hur är det med godkända shettis hingstar betäcker dom bara reg shettis ston? Eller kan det även bli som så att man betäcker reg russ (om dom räcker upp vill säga). Min fundering beror på att jag hade en kompis som hade ett varmblods sto förut som hon betäckte med en helt annan ras (minns inte vad) men det var en "fin" hopp hingst har jag för mig. Avkomman blir ju inte renrasig. Hoppas ni förstår hur jag menar.

AnnaFagerell
0

Det gör man som man vill

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Lillabullen
0

Det beror ju helt och hållet på vad man vill få fram! Vill man ha en liten och behändig ras och enbart är intresserad av utställning kanske man ska ta sig en extra funderare innan man kombinerar shetland med halvblod till exempel 😉 

Så precis som ovanstående säger är det helt upp till var och en. Men man bör väl ha en anledning till att kombinera olika raser, precis som i hundvärlden.

ingrid
8

Kan inte riktigt se fördelarna med korsningsavel (vare sig på hund eller häst). Oftast är det ett billigt sätt att få fram avkommor och har egentligen inte med "avelsmål" att göra.

Men absolut är det upp till var och en, finns inga förbud mig veterligen.

[[AcsJulia]]
0

#3 Kan inte riktigt hålla med dig i detta… Men renrasiga hundar bär ofta på sjukdomar som uppstått under för hård avel och att blanda olika blod kan ge starkare gener.

Hästar däremot… Jag är väl inte direkt emot korsningsavel. Men däremot kan jag tycka att det är bättre att köpa av de ponnyer som redan finns på marknaden, då det finns gott om fina ponnyer som aldrig säljs pga begränsad marknad. Marknaden är ju tyvärr delvis begränsad för att många som har ston verkar vilja ta ett föl på dem bara för att, utan att bidra till någonting positivt för varken hästen eller släktet.

ingrid
5

#4 Jag förutsätter att man alltid avlar på djur som är "defektfria" om man är intresserad av avel och få en god avkomma. Hur ofta ser du en blandrashund som har kontrollerade föräldradjur? Flera raser har idag krav på föräldradjuren för registrering av valpar. Statistiken från försäkringsbolagen påvisar också att det är otroligt mycket defekter på blandraser. Då de lika ofta som de blir friska ärver vardera ras vanliga defekt. T ex schabradorer med höftledsproblem och hudproblem…

[[AcsJulia]]
0

#5 Nu tänkte jag mer på renodlade "byrackor" som har massa av olika gener, dessa har större chans ön t.ex. en schäfer att klara sig ifrån höftproblem.

ingrid
7

#6 Problemet är att dessa "byrackor" kan man ej uttala sig då det är väldigt få av dessa som röntgas. Sedan är det olika var gränsen för höftproblem går. Schäfer i Sverige sätter ju krav på A och B höfter medan flera raser godtar även C-höfter. Tror stenhårt på att god avel förhindrar defekter mer än vad okontrollerad blandrasavel kan göra. Kan som exempel ge min egen tiklinje. Där mormor och mamma själva kommer ur HD/ED-fria kullar på sammantagna valpar tror cirka 25 röntgade är en röntgad med HD-fel. Väntar nu själv på vad röntgen på min tiks första kull kommer att säga in hon paras om. Har samma tänk med hästarna. Ju mer information jag har om föräldradjuren och deras linjer desto bättre kan jag "spå" framtiden och få fram friska och korrekta avkommor.

[[AcsJulia]]
0

#7 Det kan jag hålla med om. Det enda jag syftar på är att en renrasig individ inte per automatik måste vara friskare eller bättre än en blandras, speciellt bland hästar.

VeronicaP
3

Jag skulle aldrig ta emot ett russ tex till mina godkända shettishingstar..

Sen i framtiden så vill ju tex travet att Kat A ska vara renrasiga (inga korsningar ) Samma med B

Malungstjej
3

Skulle aldrig falla mej in & ta emot annat än shettisston till min avelshingst. never…

hippoteket
3

I många fall kan det finnas bra skäl att blanda raser för att uppnå ett mål. Ridponnyer är ju ett sånt exempel, där man blandar raser för att få fram en ännu bättre tävlingsponny. Halvbloden är också blandningar, dels mellan olika stamböcker av varmblodiga ridhästar och även med engelskt, arabiskt och angloarabiskt fullblod.

Jag kan däremot inte se någon som helst anledning att korsa in shetland i någon annan ras.

När jag haft egen hingst har jag enbart tagit emot fullstammade shetlandsston.

[Billan]
3

Angående blandras hundar har jag på nära håll sett katastrofala följder av blandrasavel. Ofta är det de mest sjukdoms drabbade raserna med bekämpnings program som används i blandrasavel, men skillnaden är att de djur som har mindre nogräknade ägare inte har gjort några   som helst undersökning på sina avels djur. Ofta är de helt ovetande om att det finns rasbundna fel i de raser som de använder .

Har varit med om att fått avliva hela kullar med söta valpar, ofta med golden inslag som redan som pytte små varit så dåliga att de inte kunnat leva vidare. Gråhunds blandisar, en kull på 8 st där samtliga redan var blinda. En kull med större raser där 12 valpar alla var borta vid 6 månader på grund av att de blev farliga. osv. osv

Kan räkna upp hur mycket tragiska saker som helst.

Sen har vi alla hundar  som kommer hit med sjukdomar som smittar till människor, som måste tas bort. Trots att de bedyrar att alla undersökningar är gjorda innan de kom hit.

stallostby
0

Vissa renrasiga djur kan inte ens dricka, (katter) nosen är så platt, många kan inte föda sina barn.. många får exem, problem med benen osv så jag är inte hundra på att renrasig avel är det bästa. Blandraser lever längre och är sundare. Men korsningar bland olika hundraser tycker jag är fel då man inte vet vad som att förväntas av valpen. Ock samma sak med hästar.

Fidelia
3

Jag har inget emot korsningar så länge det är två renrasiga individer med stam. För inte allt för länge sedan var Svensk ridponny som någon skrev en korsning. Idag är det en ras med kontrollerad avel.

Egentligen ser jag ingen anledning att korsa med shetland då shetland sällan bidrar med något som blir "bättre" än de olika raserna för sig.

En renrasig shetland är bland det bästa man kan ha medan korsningar med shetland är mindre roliga. Jag har haft några :-( Har iofs bra erfarenhet av shettis/russ-korsningar där shettisen var 119cm och avkommorna blev en bra bit över 120cm. Men de ser helt ut som russ. 4st med samma föräldrar.

Har du ett stammat russto så välj en russhingst, då får du en avkomma som är värd betydligt mer.

[Billan]
4

# 13

Det du skriver om extremavlade individer som är renrasiga med defekter som vi människor avlat fram och vill ha är helt galet. Men så länge folk vill ha det som det går mode i finns det ju avsättning. Jag tycker det borde förbjudas att avla fram djur med sådana saker, men efterfrågan styr.

Sen att det finns måånga trevliga och duktiga korsnings ponnyer på tävlings banorna kan ingen neka till. Men att blanda med shetland är väl ingen vinning.

Ellinor Johansson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

# 13 Jag har avlat på dessa extremt plattnosiga perser och exotic (korthåriga perser)i tjugofem år. Det finns som i all uppfödning mindre seriösa uppfödare som avlar kortsiktigt. Mina katter kunde både dricka och äta en vanliga katter.

Ellinor Johansson
1

Jag förstår inte vad en Shetlands ponny skulle bidra med till någon annan ras.

Ove-D
1

Jag kan se vissa fördelar. De är små, kompakta, starka, tåliga för väder och vind och många har ett stabilt temperament.

Annette
0

#18. Det är inte säkert avkomman får de egenskaperna.

[[AcsJulia]]
0

#19 Det är faktiskt ofta ett lotteri med gener vid avel, oavsett inblandade raser.

Men samtidigt förstår jag det du säger! För att avla på dem shettisegenskaperna ger inte alltid 100%…

Ove-D
0

Om man korsar ett fullblod med hannoveranare eller en arab med en connemara kan man inte garantera hur avkomman kommer bli heller… Det är som #20 skriver att det är som ett lotteri. Det kan det vara även om aveln är renrasig!

Annette
3

Jag tycker inte Shetlandsponny är lämplig som inkorsningsras alls.
Särskilt inte i dessa tider när det finns en massa oönskade A-ponnyer av diverse konstiga korsningar som slumpas bort för struntsummor på Blocket, troligen till ett liv som vandringspokaler.

[[AcsJulia]]
2

#22 Det DÄR kan jag verkligen hålla med om. Det finns fruktansvärt fina shettisar och andra A-ponnier med bra meriter som aldrig blir sålda. Det är bara att inse att just nu är marknaden lite övermättad!

Ove-D
0

Det är många som har haft svårt att hitta små ponnyer som är både ridna och körda, bra temperament osv. Jag har upplevt det som att ibland är vägkorsningarna mer hanterade än vad rasrena är. De har använts av familjens barn och de har kanske en större häst som de tar för givet att motionera och träna. Jag har inte hört om någon som har 20 shetlandskorsningar som bara går i en hage.

ThiffannyJ
4

#24 Det är många som har haft svårt att hitta små ponnyer som är både ridna och körda, bra temperament osv

Jag tycker det finns ganska många sånna ponnyer, men folk vill ju inte betala för det jobb och utbildning en ägare/uppfödare lagt ner. Och helst ska allt ingå, typ sadel, sele, täcken, vagn osv…

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Ellinor Johansson
2

#24 Du skriver  Jag har upplevt det som att ibland är vägkorsningarna mer hanterade än vad rasrena är.

Jag tycker du är ute på på mycket svag is, när du generaliserar så.

Ove-D
0

#26 Jag tycker du är ute på på mycket svag is, när du generaliserar så.

Det kanske jag är men det är ändå min upplevelse… Att när jag sökt ridna och/eller körda småponnyer så är det inte från de stora stuterierna utan gårdsponnyer, ibland helt utan stam. De vill jag inte ha. Men varför utbildas inte fler shetlandsponnyer mer?

Ellinor Johansson
3

#27 Vi säljer ponnyerna som föl eller som treåringar. Våra treåringar är säljs vagnsvana. Det är så utbildade man kan begära av en treåring.

För att svara på din fråga, anledningen till att inte fler utbildar ponnyerna är säkert att ponnyn inte stiger i värde i samma takt som vad det kostar och utbilda dem.

[[AcsJulia]]
1

#27 Att shettisar inte utbildas bättre kan jag också fråga mig ibland… Min shettis tävlade för fullt vid 3 års ålder så det är ingen omöjlighet att köra in en shettis vid två årsåldern… När jag letar ponny letar jag därför helst efter ponnytravare eftersom de ofta är välhanterade och inkörda vid en tidig ålder! :)

VeronicaP
0

#29 Fast våra tävlar med , men jag vill inte köra in dem så tidigt då de oftast är en sent växande ras. Självklart kan man tömköra och sätta på släpa , men jag vill inte att de ska köras i vagn, har sett 2 åringar tränas och jag tror tyvärr att det är många av de ponnyerna som går sönder eller tröttnar i äldre ålder

[[AcsJulia]]
0

#30 När det gäller shettisar så är det svårt att sätta riktmärken, med tanke på att min var 107cm och  välmusklad vid tre, medan andra inte ser färdiga ut förrän vid fem. 

Man måste ju bedöma efter hur ponnyn i fråga är byggd och jag skulle säga att shettisar rent generellt är färdigvuxna senare än andra raser. Då är det svårt att sälja en fullt inkörd och tränad treåring…

Ove-D
0

Jag har träffat på trevlig shettiskorsning. Den var shetland/welsh. Den var lite rörligare och lättare än en welsh men ändå lugn och stabil som en shettis. En gång såg jag en korsning som jag tror var shettis/fjord och den var liten och kraftig. Tävlades i körning.