Generalmönstring
Har sett på olika ställen att det ev skall vara generalmönstring för shetlandshingstar nästa år. Innebär det att alla RS -hingstar skall visas för domare igen eller ???? Jag förstår inte riktigt….
Häls Madde, som just nu snöat in på kallblodshingstar som visas varannat år….
Alla shetlandshingstar har visats vart femte år på en generalmönstring, som åtminstone de två gånger jag har visat är som en utställning där de får en bedömning och sedan rangeras. Vid detta tillfälle får de sina avelsvärdeklasser höjda, sänkta eller kvar som de är. Den poäng de får för dagen har ingen egentlig betydelse, mer än att man får ett hum om hur hingsten står sig i konkurrens bland övriga hingstar, den dagen.
Vad jag förstår är denna generalmönsting nu mera frivillig. Ingen kan tvingas åka dit.
Vad jag förstår så är inget alls klart angående generalmönstringens vara eller icke vara och vad som i så fall ska gälla.
OK, då vet jag lite mer.. Kallbloden jag refererade till visas för något som kallas sundhetskontroll vartannat år. detta gör i samband med hingstpremiering eller sommarpremiering.
Hade en lite förhoppning om att en generalmöstring skulle vara obligatorisk så att man skulle kunna få se många hingstar på en gång….
Tack för svaren, jag får väl helt enklet vänta och se vad som beslutas.

#3 Beslutades det inte ATT genomföre en generalmönstring 2008, men att den skall vara frivillig?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#5. Så har jag uppfattat det.
#5 det har jag missat i så fall,
men det är inget man ska bli förvånad över… 
#5 Sant, fick reda på det av en i styrelsen att det beslutats så

Det beslutades på Årsmötet. Men även om den blir FRIVILLIG så hoppas jag att större delen av våra fina Hingstar kommerr att visas fram, mycket för sundhetskontroll o ev höjning av avelsklass.
#9 *fyller på*
Och för att stoägarna ska få en chans att se så många som möjligt av våra verksamma avelshingstar samtidigt och kunna jämföra dem med varandra…