Råd önskas om min häst ...
Hej.
Skriver inte här så ofta men behöver verkligen råd.
Köpte för en tid sedan ett mini-sto, 12 år gammal. Hon är både riden/körd, tränad agility osv, har dock bara kunnat prova lite leda med ryttare på ryggen då jag ej har passande vagn samt tömkört, gått promenader. Jag valde henne för att hon var utbildad och jätte snäll att hantera.
Till mitt problem:
Jag kan inte fånga henne i hagen, hon springer bara undan och de gånger jag kan fånga henne går det inte bara att tex gå fram som jag gör med min andra häst utan man får hålla på och krångla lite, eller försöka locka med något, dock går inte det alltid heller.
Detta har blivit ett stort problem för mig då jag nu provat allt, har läst mycket på internet, frågat andra osv. Har haft häst i många år och aldrig råkat ut för något sådant här.
Visst, hon får vara kvar i hagen men då kan jag ej använda henne som var tänkt vilket nu börjar kännas otroligt tråkigt då det inte alls var det jag ville. Är tom besviken och arg, ledsen jag allt man kan känna.
Har blivit ytterligare ett problem eftersom jag använder min andra häst. Och nu kan jag inte längre ta ut min andra häst för då rymmer hon istället. Drar rakt genom tråden och nu har jag fixat med det under en veckas tid och stängslet är bra och vi har många trådar. Antar att hon inte vill bli lämnad ensam eller är väldigt beroende av mitt andra sto (dock blir hon inte ensam kvar i hagen kan jag tillägga utan där går en äldre shetlandsvalack och några får).
Ibland när jag vissa dagar mot all förmodan får tag i henne så har jag ställt in henne i boxen medan jag kör min andra häst, enbart för att hon inte skall springa efter oss (vilket hon gör annars). Men då jag bara äger 2 hästar kommer detta bli ett jätte problem när vi flyttar till sommarbete i 3 mån där jag tyvärr inte har möjlighet att ställa in i stall(valacken och fåren kommer inte följa med dit).
Så vad gör jag, känner mig så otroligt ledsen för detta var inte alls vad jag ville köpa och jag har betalt en hel del pengar och innan köpet var jag mycket noggrann med att ringa upp och prata med ägarna till henne innan mig, ingen uppgav några av dessa problem för då hade jag aldrig köpt henne.
Kan en häst helt plötsligt bara bli så här ?
Jag hoppas jag kan få några råd för just nu känner jag mig bara så otroligt ledsen.
Min känsla är att hon inte trivs i denna lilla flock, vet att hon gått förut i större flock men detta med att inte vill bli fångad ? Vad gör jag för fel ?
Hoppas massor på hjälp hur jag skall göra….
Mvh Åsa Charlotta
Jag tycker det låter som hästen inte vill bli ensam (med den äldre valacken).
Hur du kommer till rätta med det är att aningen ta med henne eller att skaffa sällskap till henne som hon tycker om.
Jag skulle INTE lämna henne ensam i en hage! Så du kanske ska tänka om och hitta en annan lösning på bete i sommar eller se om någon kan gå med henne när du själv tar ut det andra stoet.
Hur länge har du haft henne och hur gammal är hon? Hur mycket hanterad är hon innan? Hur mycket tränar du henne? Du får jobba med henne så hon förstår att det är roligt att bli hämtad i hagen. Hon kanske bara ser att varje gång du tar in henne blir hon lämnad ensam utan trygghet (det andra stoet).
Om jag var du skulle jag under en period jobba mer med henne än med andra stoet för att bygga upp förtroende och glädje i att hanteras.
Jag vet att många inte håller med mig, men i min värld är det helt okej med mutor för att kunna fånga sin häst - OM det fungerar.
Det är oerhört frustrerande att inte kunna få tag i hästen i hagen. Jag har haft flera såna genom åren och hos mig har det funkat eftersom jag tar hästarna lösa in från hagen och de följer med flocken. Väl inne har det inte varit några problem att ta dem. Men ibland vill man ju kunna ta in bara en häst och då blir det genast jobbigare.
Jag har just nu ett halvblod som är såndär. Har tidigare provat att locka med kraftfoder men det har han varit måttligt intresserad av. Problemet med honom är att han dessutom slänger sig "panikslaget" (typ) bakåt om man tar tag i grimman på honom när han ska fångas, man måste alltså lyckas koppla ett grimskaft utan att hålla i grimman. 🥵(Ja, han ÄR vrickad, av födsel och ohejdad vana - nu 21 år…) Så det har verkligen varit ett problem att fånga honom för ridning. Ända tills jag upptäckte hur mycket han älskar morötter!! OM han vänder och går bort från mig när jag kommer så räcker det att jag själv biter av en bit på moroten, så vänder han och kommer till mig. Så för mig är problemet löst! Krävs det inte mer än en morot för att kunna fånga honom så köper jag så gärna lite morötter åt honom…
En shettis jag hade som också var svårfångad, visade tydliga tecken på stress när man skulle ta henne. Jag upplevde det som att tidigare ägare förmodligen hade i princip slängt sig efter henne för att få tag i henne. Där hjälpte det inte med mutor heller, utan vi nöjde oss med att det gick att ta in henne lös med resten av flocken.
Hej. Skrev att hon var 12 år och använd mycket vilket borde innebära att hon är mycket hanterad genom åren? Jag har försökt jobba mycket med henne dagligen men det blir ju svårt därav min önskan om hjälp. Har haft häst länge så är inte nybörjare, dock på detta problem. Sedan bli det på bekostnad av min andra häst eftersom jag inte kan använda henne och hon behöver motioneras. Jag gör inget konstigt med henne, utan hon blir ompysslad, ej alltid jobb när jag tar in henne. Sitter mycket i hagen för att skapa kontakt. Tar hand om mina hästar dagligen och är mycket noga. Set är lite skillnad om man visste att denna häst har dessa "problem" men när man tror sig ha köpt något helt annat … Häls å C :)
Hej. Tack, har försökt med mutor…. Funkar inte. Hon kommer fram då men kastar sig undan bara om man rör sig. Satt länge länge igår…. Sätt igår över 1 Tim och kunde i stort sett bara nudda. Jag fattar inte varför det går ibland och ibland inte? Det är problem att ta in alla då det inte är mitt stall. Å C
Jag hade tagit kontakt med förra ägaren och lämnat tillbaka ponnyn om du inte haft den så länge. Den har säkert inte bara blivit svårfångad utan varit det hos förra ägaren också
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Ponnyer är levande varelser inte mekaniska dockor som agerar som vi förväntar oss att de ska gör.
Hur länge har du haft ponnyn? Alla ponnyer blir i per automatik tillgivna sin nya ägare med en gång, det kan ta en stund att få ponnyns förtroende.
De ponnyer jag mött som har varit svårfångade eller avvaktande mot människor har jag struntat i. Jag tillbringar mycket tid i hagen, mockat hagen, fixar med de andra pållarna efter som tiden går blir den svårfångade pållen ner och ner nyfiken på mig, även om hon nosar och buffar på mig bakifrån vänder jag mig inte om och bekräftar henne. Efter en tid , en eller flera veckor tom. en månad så tar hon kontakt med mig framifrån.
Vi gör samma sak med fölen och det fungerar jättebra.
Hej
Tack alla.
#5 Ja, skall kontrollera upp hurvida det är möjligt… Vet inte hur sådant funkar och vad jag har för rättigheter.
Har ägt henne bara 2 månader, men det har inte funkat bra någon gång ända sedan hon kom. Hästar behöver få tid på en ny plats att känna sig hemma och jag har tagit det mycket lugnt, inte slängt mig på henne eller krävt något. Utan jag har försökt få henne få tillit till mig och lära känna varandra genom promenader, massor pyssel, sitter i hagen flera ggr/v. Jag umgås mycket med mina hästar.
Så jag känner att jag inte gjort något konstigt, utan hon var såhär redan från när hon kom.
När man köper häst och ska försöka skaffa sig en intryck av hästen är det ju så svårt, man får ju förlita sig mycket på de som ägt hästen innan och att de kan berätta hur hästen har varit hos dem. Sedan kan det givetvis förändras, men det är ju det lite jag funderar på. Kan sådant beteende bara helt plötsligt komma ?
Hon är lugn, ingen stirrig häst, verkade inte ens stressad när hon kom utan hon fann sig i flocken direkt. Jag kan ta henne ibland och ibland tar det flera dagar innan jag får tag i henne. Just nu låter jag henne vara men på bekostand att jag inte kan köra min andra häst som jag väldigt gärna vill nu.
Men som ni kanske förstår blir man ju ledsen då tanken med köpet var att min dotter skulle få börja tillsammans med mig att umgås med en häst i lagom storlek samt jag också kunde utnyttja henne genom körningen, och när då det inte ens blir möjligt så blir man ju besviken när man lagt en ganska stor köpesumma. Idag kan man ju köpa en häst för en struntsumma, och då kanske man kan få vad som helst för pengarna men om man nu lagt nästan 10000:- ? Just för en häst som ska vara lite utbildad vilket hon är, dock med vissa problem… ;)
Att hästar är levande varelser är jag fullt medveten om, det förstår jag. Jag har haft flera unghästar genom livet och även ett föl som jag fått det fungera med också…
Men att jag skrev var att jag kände att jag behövde råd just i detta fall. Inser att det är lite dumt skriva om sådant här för man får lite svårt förklara sig med ord.
Tack för hjälpen… / Å C.
Jag antar att du har haft kontakt med gamla ägaren under dessa två månader du har haft henne, har hon alltid varit svår att fånga? Om inte vad är det som är annorlunda nu mot tidigare?
Hon verkar fäst vid sitt andra sto, om du tar in henne till stallet tror du inte "den svårfångade" följer efter lös? Det kan vara en ide för då avdramatisera man själv infångandet.

Vad ledsen jag blir av att höra att det inte fungerar…. Hon var lite blyg när vi hämtade henne från Shetland, men blev snabbt en mycket social liten häst. Åren jag hade henne var hon aldrig svårfångad eller rymningsbenägen -tvärtom har hon alltid varit väldigt okomplicerad. Inte heller har jag hört något annat när hon var utlånad till en vän i ett par år. Hon hanterades dagligen, gick i liten flock som hon både kunde lämna och lämnas i vid motionering av henne eller annan flockmedlem. Var låg i rang. Stod på stall nattetid (förutom på sommarbete). Sedan 2011 har hon hållts i större flock på lösdrift hos nya ägare och jag vet inte hur pass hon har hanterats under den tiden, eller om hon har varit med om något som kan förklara nuvarande beteende. Kan egentligen inte ge några råd då jag inte haft problemen själv, men hoppas ändå att du känner att du vill ge henne mer tid att hitta tillbaka till sig själv.
Jag hade en shettis förut som knappt gick att fånga i hagen. Men ju mindre hage jag hade desto trevligare blev han. När den blev över en paddock i storlek (hagen) så kände han inte igen mig och verkade helt ohanterad… Kanske något att prova…lycka till!
Hej
#9 Tack snälla för ditt svar ! Pm:ar dig.
Till alla andra som svarat, Tack. Är så skönt höra andras erfarenheter.
Jag hoppas att det ordnar sig och om inte annat så har jag nu varit i kontakt med säljaren och hon är så seriös att jag kommer kunna återlämna henne.
Så det går att låsa tråden nu !
Häls Å C
MiN kille blev tjuvriden vilket gav upphov till detta beteende. Jag hoppas att det inte är fallet med din ponny.
Skriv på Natural Horsemanship iFokus. Där finns det gott om folk som har fått bukt på den här typen av problem!
Om du frågar mig handlar problemet om osäkerhet. Men fråga där iallafall eller skriv PM till mig så ska du få några tips, har nämligen en själv som var så där förut. Nu sticker hon huvudet i grimman själv!
Tro mej, jag vet hur jobbigt det är… jag skulle lämnat tillbaka ponnyn för även om DU får bukt med den så kommer den bara att komma till dig… Skulle du behöva hjälp med dina hästar blir det svårt för den som passar den. Jag köpte en sådan ponny för många år sedan, ingen annan kunde fånga hästen, den sparkade mot allt och alla och även om jag lyckades ta den med mutor kom ingen annan nära. Tråkigt när folk behandlar sina djur dåligt och sedan säljer för att dom själv inte kan ta hand om dem pga detta, vilket jag tror det är. Anledningen till försäljning. Hästfolk är inte att lita på!
#14 Tråkigt när folk behandlar sina djur dåligt och sedan säljer för att dom själv inte kan ta hand om dem pga detta, vilket jag tror det är. Anledningen till försäljning. Hästfolk är inte att lita på!
Med tanke på att #9 har ägt hästen i fråga ganska länge, så har jag mycket svårt att tro att ponnyn på något sätt har behandlats illa!!
Delad glädje är dubbel glädje :)

En tanke:
Eftersom hon varit använd och dagligen hanterad både hos tidigare ägare (#9) och hennes vän kanske hon kan ha blivit "förvildad" efter att inte blivit lika mycket hanterad hos den du köpte henne av? Om hon är född i flock och efter många år fått återgå till att leva flockliv och inte bli använd på samma sätt som hon varit van vid tror jag att det kan vara orsaken till problemen.
Ledsam sits. Förstår att det innebär mycket jobb, men om jag var i din sist skulle jag trots allt ge det mer tid.
Jag köpte mitt sto för några månader sedan. Hon var ganska ohanterad, rädd o blyg. Efter några månaders jobb har det gått framåt, men det är långt ifrån en häst som känner sig trygg…. Tyvärr tar det tid!!! Säljaren har aldrig sagt något om hennes blyghet heller….. Idag kom en grannes son på 5 år hit och jag blev förvånad hur lugnt stoet var när hon blev klappat av ett barn! Tyvärr tror jag att samma sak gäller för dig och din ponny…..TID!!!!
#15 Jag hade ingen aning om från början vad det var för en ponny… men efter att ha läst vad Pernilla skrivit känner jag denna ponny väl! Hon har varit hos mig om det är rätt häst… Tror att denna ponny blivit stressad av flera ägarbyten, om det är den ponnyn jag haft hos mig på betäckning

Jag tror folk ger upp för fort och inte har intresse att lösa diverse problem därav att hästar säljs gång på gång. Titta på unghingstar som säljs pga att dom inte kan ha hingst. Istället för att kastrera så säljs hingsten till nästa för billig peng som sen upptäcker att dom inte kan ha hingst och inte har råd att kastrera och då säljs den vidare igen, och så rullar det på.
Det är inte en bil du köper utan en levande varelse som också har känslor. Tänk på när djur får flytta runt till olika ägare gång på gång, det tar hårt på dom när det är nya människor, annan mat och andra rutiner.
Det tar lång tid för vissa att acklimatisera sig. Jag fick hem ett nytt sto i november förra året och trodde att jag fått hem en ohanterad vildhäst, jag lät henne bara vara i 5-6 veckor, dels för att hon skulle få landa i sig själv och allt vad det innebar att komma till en helt ny miljö men också för att hon gick i karantän en bit bort. När hon väl kommit in i flocken och hittat sin plats i rangordningen märkte jag att hon blev mer och mer nyfiken på oss och började söka kontakt. Hon blev snabbt riktigt social och nu är hon alltid först fram i hagen och kommer när jag visslar. Denna ponny var jättesocial även hos sin tidigare ägare (har träffat henne där) så att hon helt plötsligt var skygg beror med all säkerhet enbart på miljöbytet.
Hästar är individer och behöver olika lång tid på sig. Om du trivs med din ponny i övrigt och hon är det du vill ha (vilket jag antar eftersom du köpt henne) så är hon nog värd lite tålamod och extra pyssel, det får man alltid igen från dem, förr eller senare ❤️
Lycka till!
Jag tror också precis som Hanna och Mia skriver att du måste ge henne tid. Det måste ha varit något som du fastnade för när du såg ponnyn första gången, det finns ju kvar. Ponnyer är individer, det finns de som tar längre tid på att knyta an nya människor utan att för den skull vara varken blyga eller skygga.
Vad jag förstår har din ponny bott länge hos Pernilla och är inkörd av henne, då har du en mycket välkörd och väl omhändertagen ponny under uppväxten.
#21Vilket kan ha förstörts senare…
Hej
Tack för era svar !
Det jag köpt är inte alls den ponnyn jag fått beskriven för mig men hoppas att det blir bättre. Hade ju inte möjlighet att prova henne där jag köpte henne utan gick helt på gamla referenser. Och jag får då givetvis lite skylla mig själv.
Kommer nog inte kunna häva köpet då jag förlorar för mycket pengar.
Jag tycker också synd om henne att få fara tillbaka igen, det lär ju inte förbättra för henne. Får jag det dock inte att fungera så kommer jag omplacera henne till ett annat hem och då ta den förlusten på köpesumman, samt se till att hon kommer till livslångt hem.
Jag hoppas den lilla ponnyn finns därinne någonstans….
Tack / Å C.
Hej. Tillägg till ovan . Jag menar inte på något sätt att hennes förra hem varit dåliga. Eller att hon inte blivit skött. Vill inte att förra hemmen ska känna sig anklagade på något sätt att de inte tagit hand om henne. Det vet jag inget om. Mitt inlägg skrev jag efnbart för att få råd och tip i en tråkig situation som jag har dålig erfarenhet om. Jag ångrar att jag skrev här för nu känns det nästan värre och folk känt sig utpekade. Det var inte min mening. Förlåt. Nu vill jag inte att någon skriver mer i denna tråd. Mvh å c
Nu har jag bara läst första inlägget, orkade inte ta mig igenom resten, men det finns något som heter Catching game som funkar hur bra som helst :) Sen är det förtroende som behövs för att ni ska ha en bra relation. Läs mer här och lycka till :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus