Ägarbyte/Passändring
Har det någon betydelse om man sålt en häst och den nya ägaren inte ändrar i passet? Dvs att jag fortfarande står som ägare på hästen jag sålt?
Jag skickade med blankett ang ägarändringar för pass samt talade om för henne hur hon skulle göra..Men det är ju ingen garanti att hon skickar in ägarbyte ändå.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja det har det!
Läst den senaste informationen från stamboksföraren.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Jo jag läste att man in ska skicka med blanketten in blanco,men vad är det för nackdel OM den nya ägaren struntar i att ändra i passet? Jag kan ju inte tvinga henne att skicka in .Jag uppmanade henne att göra detta och att skicka det rekat.Mer kan jag inte göra…
Den nya ägaren kan ju inte sälja ponnyn vidare, eller jo det kan hon/han. Men om den tredje ägaren vill göra en ägarändring går inte det, då det måste vara rätt hela vägen. Som det står på hemsidan, det kan bli dyrt.
Aha okej.Men det kan jag ju upplysa henne om så kanske det blir fart med att ändra ägare då 
Ja jag gjorde bort mig på en shettis jag köpte så,
jag trodde att det var grönt men sen visade det sig att hon hade fler ägarbyten som inte var registrerat,
Jag ringde gamla ägaren och "ja just ja dom papprena hade jag glömt bort.." det slutade på runt 600 för mig innan det var klart…
Och jag var registrerad ägare..
Var noga med att kolla registrerad ägare i passet !!
När vi sålt häst så har nya ägaren fått skrivit på allt innan ponnyn lastats och vi har lagt allt på lådan. Sedan får nya ägaren lösa ut passet har jag för mig.
Tilläg, om inte nya ägaren i #0 gör ett ägarbyte så står ju du #0 som ansvarig ägare för ponnyn. Om den nya ägaren vill tävla ponnyn så kommer ditt namn stå som ägare, kataloger kommer att komma till dig, diplom kommer att skrivas i ditt namn osv, om man inte gör ett ägarbyte.
När jag köpte min ponny så skickade den dåvarande ägaren in ägarbytet. Då skrev vi på papper hemma hos henne när vi hade bestämt oss för att köpa så skickade hon in det.
Dock så ska man ju kanske inte lita på att "vem som helst" faktiskt är ärlig nog att då skicka iväg det bara för att det är på skrivet.
Men mellan oss så fungerade den lösningen, det var för att säljaren var noga med att detta skulle bli genomfört!

Jag har alltid tidigare som säljare skickat in passet (rekommenderat) för ägarbyte bara för att vara säker på att det görs. Men nya lagar säger att du inte får transportera häst utan pass, så nu går det inte. Bättre som alla andra raser har med ett löst ägarbevis.
Jag gör som #6. Ligger ju i säljarens intresse att ägarbytet blir genomfört också.
# 9 Du får transportera hästen utan pass OM passet är skickat till stambokföraren för ägarbyte. Ägarbyte är enda giltiga anledningen till att inte kunna visa upp hästens pass.
I övrigt gör jag som # 6
Vad kostar det att göra ägarbyte i passet?

#12. 200:- + postförskott.
Tack #13 och #14 .