Det kliar!
Har en shettis om kliar sig. Hon kom till oss för några månader sedan och hade löss. Detta har jag behandlat och de är borta. Men hon kliar sig fortfarande, gärna huvudet, manken, bakbenen. Har tvättat henne med ett desinficerande schampo. Hennes hud är torr och skorvig. Hennes hud har absolut blivit bättre, och hon kliar sig lite mindre. Någon som har tips vad jag kan göra? Finns det någon salva/spray som motverkar en torr päls? Ska jag tvätta henne några gånger till?
Vi har haft nå liknande, är ju ofta nån obalans i kosten.
Ge nåt som smörjer inifrån, vi brukar ge våra foderjäst ,
linfrökaka är åxo bra.
Min ena islänning skickade jag in en håranalys på och fick reda på vad som saknades, funkade kanon !
mvh Lotta
Har släppt henne på "bete" i förgår. Annars får hon fri tillgång till hö och får hon lite kraftfoder (några händer, när hon kommer fram). Men ska tänka på det under hösten igen. Kan köpa kinfrökaror i alla fall! Kan ju tvätta henne igen om några veckor. Inte så kul med en mjällig häst ;-)
Tvätta henne med Hexocil schampo , kan fungera om hon är mjällig och om det ärdet som orsakar klådan . Värt att testa iaf . Funkade bra på en av mina islänningar som fick mjäll i sin otroligt tjocka man ..