Skor på minishettis
Hur gör ni med minishettisar som är ömfotade/sliter mycket på hovarna. Jag har letat på nätet efter skor och hittar inga som är tillräckligt små. Jag har lånat hem ett par 8x0 men de är alldeles för stora. Nu minns jag inte märke och vet att det varierar mellan dem. Är det någon som har tips på var jag kan hitta framskor för hovar som mäter 7,5 x 8,5 cm. Boots är också ett alternativ men även där verkar det vara svårt i med så små storlekar.
Hur gör ni?
Nu var det väldigt många år sedan som vi använde skor, men då ställde vi hoven på ett papper och skickade upp till en smed på solvalla som gjorde skorna exakt efter mallen. Vi skrev hästens namn och vilken hov det var i mallen.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Det finns bra sidor att läsa på om hur man effektivt håller sin häst barfota annars. :) Överdrivet slitande beror nämligen oftast på att hästen har brist på någonting i sin foderstat och därför påverkas hovarnas kvalité. En fullt frisk häst har exakt lika starka hovar som en vildhäst och de springer ju runt på både det ena och det andra underlaget.
Här till exempelvis:
Om barfota inte är något alternativ så skulle jag kolla efter hovboots, även om jag är osäker på om det finns i så små storlekar… Annars håller jag med #1.

Skostorlekar kan variera mellan olika märken. Jag fick tag i skor på "Till häst" på Marieberg, Örebro som var riktigt små. De är t o m för små för min nuvarande minsta ponny, så jag sålde av dem för ett tag sedan. Kan hända att butiken har kvar av den sorten? Minns dessvärre inte vilket märke det var, men de mätte ca 7,8 x 8,5 cm oriktade.

Jag har ju turen att bo ett par km från en hästskoaffär/hovslageri o var faktiskt där imorse o köpte skor till min ena mini. Dom kostade 57:- paret. Jag köpte endast framskor då endast det behövs på henne. Dom var verkligen små! Glömt vad det stod för stl på dom,kan kolla upp det. I värsta fall kan jag köpa åt dig o skicka med post om du vill.
Jag imponeras av aktiviteten och hjälpsamheten här! Tack för alla era svar.
#1 Det var smart. Det får bli en lösning om jag inte hittar något som passar.
#2 Jag hade också gärna haft honom oskodd i fortsättningen men inser att det inte går om jag ska kunna köra honom så mycket som jag vill på de underlag jag har tillgängliga.
#3 Den storleken skulle jag vilja ha tag på. Låter ju perfekt. Får kontakta den butiken.
#4 Ja kolla gärna upp hur stora de är i cm och om det är den storleken jag behöver och du skulle orka göra dig besväret att köpa och skicka så vore det toppen. Det är framskor som gäller här också.

Jag kollade nyss o det står 7x0 på dom 😉
Vet du vilket märke det är? Har du lust att mäta dem tvärs över och på längden så jag får en uppfattning om de kan passa. 7x0 är väl egentligen större än 8x0 om jag fattat det där rätt, men som sagt allt beror ju på vilken tillverkare det är.

Kanhända att det är samma sorts sko som #6 hittat, det stod 7x0 på mina också. Men de var mindre än de 8x0 jag köper nu. ;-)
Hovarna anpassar sig efter hur mycket de slits, men det sker inte över en natt. De anpassar sig också efter vilket underlag de är vana vid, står han på mjukt underlag 23 av dygnets 24 timmar kommer det ta längre tid än om han har tillgång till hårda ytor dygnet runt. Verkningen har också stor betydelse givetvis, precis som fodret (mineralerna) som #2 nämnt. Med rätt verkning och lite tålamod kommer du kunna köra honom utan att behöva sko när hovarna blivit starkare :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Hur 17 kan man uttala sej om vad en häst klarar utan att ha sett hästen, hur det ser ut där den ska motioneras eller man vet hur ofta? Det går ju inte att jämföra vildhästar på stäppen med en häst som rids/körs kontinuerligt på ex grusvägar.

#10. Ja, det undrar jag också.
#10 och 11. Det undrar jag också.
Tack för era kommentarer och tips. Jag har nu kontaktat "För Häst" och frågat om de har så små skor. Om de inte har ber jag att få återkomma till dig #4 Mini Angel så kanske du har lust att hjälpa mig.
#10 #11 & #12 Självklart är det olika från häst till häst. Men jag har tränat över tio olika hästar (allt från travhästar till shettisar) barfota, varav alla kunde springa flera mil på alla underlag. De hade gått utan skor länge för att härda hovarna. Tänk alltid på att de få timmar hästen motionerar sällan härdar hovarna effektivt. Det är underlaget i hagen som avgör hovkvaliten!
Min ponny jag har nu springer ca. 1-3 mil fyra gånger i veckan, på alla underlag och det sliter inte särskilt mycket alls (och då är min ponny en av dem som blev dömd att "alltid ha skor"… ;) )
Så jag tycker att de som sagt att hovarna anpassar sig är kloka och pålästa!
Hovarna slits när man kör barfota på grusvägar det kan man inte komma ifrån eftersom det finns ett glidmoment när hoven sätts i marken. Barfota på grusväg är som att slipa med grovt sandpapper.
Tycker inte heller det är relevant att jämföra med vildhästar.
Har sett en del ponnytravare som tränats barfota, många gånger blir man gråtfärdig när man ser deras totalt nedslitna hovar.
Att man under en period kör barfota fungerar ofta bra, men långt ifrån alla klarar det någon längre tid.
(Vet att Lufsen alltid var barfota förr, hur det är idag har jag ingen kännedom om. Men han hade optimala träningsmöjligheter på fina banor, band etc.)
Veritas odium paretFörvånad
#14 Så kan det mycket väl vara. Men man kommer inte ifrån det faktum att hästar med dålig hovkvalité blivit mirakulöst bättre när de verkas på rätt sätt och går i "rätt" typ av hagar. En häst som har hovar härdade för att klara stenhällar i hagen 24h om dygnet klarar en fjuttig grusväg som en barnlek. Däremot om man som jag, har en tråkig sandhage, så sliter grus betydligt mer.
Har en minishettis med mjuka vita hovar, hon sliter ner dom mkt själv nu när jag kör henne…. Men även fast jag lyckades fixa skor till henne så hade hovslagaren endast 2mm att sätta sömmen i, så han ville inte sko henne, Så det var en besvikelse. Hoppas du har bättre tur… (Köpte 8x0 som min bror slipade ner och gjorde broddhål i)
Jag har hittat skor nu och också liten söm som ska fungera. Jag hoppas att resultatet blir bra när hovslagaren kommer på besök nästa gång.