Dräktighetstest blodprov
Hur tidigt går det att avgöra dräktighet via blodprov?
Jag menar sådant blodprov som veterinären tar, inte hemmatesterna som finns att köpa.
Det finns idag två olika hormonanalyser man kan ta genom blodprov. Det ena mäter halten av eCG (PMSG) och det andra är ett östronsulfattest.
eCG-testet PregnaMare är mycket säkert och kan utföras av lekmän. Det kan användas från dygn 40 -100.
Östronsulfattestet anses vara mycket säkert och används för att kontrollera dräktighet efter dag 100 (120) fram till 300:e dräktighetsdagen. Fördelen med detta test är att östronsulfat utsöndras direkt från fostret och ett positivt svar innebär alltid att fostret lever.
Urinprov
WeeFoal 38 är ett nytt urintest som mäter halten av eCG från dygn 38 fram till dygn 120. Därefter kan du använda urinprovet WeeFoal 120 som mäter östronsulfat från dag 120 fram till dygn 300. Testet är mycket tillförlitligt.t att ta östrensulfat efter 110 dagar

Jag har provat hemtesten och tycker inte om dem, det är ett himla duttande hit och dit innan allt är klart.
Tror det är eCG även i det provet som veterinären tar, så då borde det väl vara samma tidsintervall som nämndes ovan.
Använde mig av det för ett tiotal år sedan och det kostade i runda slängar 1500 kr… då…
Så även om Pregnamare är ett duttande så är det väl bra mycket billigare än att ta ut veterinären?

#3. Billigt är inte alltid bäst 😉.

Kollade en faktura från 2011. Då gav jag 560:- + moms för blodprov och analys. Då var det östronsulfattest.
Kostar nog inte så mycket mera idag heller, men vetten kanske kostar mera.
Jag har använt PregnaMare och tycker det är smidigt, särskilt om man har stick känsliga ston.
Talar bara av egen erfarenhet… 🙂
Ring veterinären och fråga så får du väl veta säkert med en gång. 😉

#7. Tycker jag fick svar på det jag ville veta i #1.
JAg tog ut o kollade 3ston i feb, gick på 3500kr