Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettföl
Läst 6503 ggr
[Anna-N]
0

Fölens namn

I år är det rekordmånga föl inskickade till fölboxen.

De flesta är döpta och frågan är varför fick ditt föl just det namnet?. Blir de namnsatta efter bokstavsordning, speciellt tema eller är det slumpen som avgör?.

Berätta gärna :-)

Milla
0

då börjar jag då, vi kör med alfabetet och att vår fick heta cara mio är bara för att Fia som äger honom (min äldsta dotter) bara älskar den låten alltså cara mia och hon hade bestämt att om det blev ett sto så skulle hon heta just cara mia men nu blev det ju en hingst så då fick det bli cara mio Skrattande

Annars väljer vi dom vi gillar utan någon speciel orsak.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

[Anna-N]
0

…och jag själv då :-)

I år har vi döpt stofölen eter filmstjärnor. Grace Kelly och Marilyn Monroe. Hingstfölet fick heta Kadrilj för att det passade honom och att vi börjat döpa på K med Koronas föl. Alla med prefixet Haganäs, då ;-)

ThiffannyJ
0

Döper som alltid till fraser!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

ester
0

Jag följer inget speciellt mönster ex. bokstavsordning, utan går på magkänslan vad som känns bra, det enda som styr är att det ska vara ett kort namn. #2 Anna hann ju före med filmstjärnenamnen annars hade det varit en ide Flört

Annette
0

Jag döper mina på stoets begynnelsbokstav.

Charlotte-Aveback
0

Under årens lopp så har det fötts ett par hundra shetlandsföl hos oss … så vi har lite då och då behövt ändra på vår "namnpolicy". Flört

Vårt stamsto hette Harviestoun Priscilla och vi började med att döpa alla hennes avkommor på P. När så småningom P-namnen började tryta … så döpte vi några efter mammornas smeknamn (t.ex. Petronella kallades Nellan så då döpte vi hennes föl på N).

När vi hade haft Highball på station så döptes fölen året därefter till …ball, t.ex. Matchball, Setball, etc.

1988, slutligen, så började vi att döpa fölen efter alfabetet så det året fick alla namn på bokstaven A. Följdaktligen så har vi i år kommit fram till bokstaven T.

[Anna-N]
0

#6. Lottie, Fernando är  född 1988 men han heter på F. Hur blev det så mitt i alltihop? Glad

Hanna-D
0

Döper efter mammans begynnelsebokstav. Hingstarna döps efter ett sporttema - Gentzel, Gerber, Gretzky osv.

Stona döps också efter stonas begynnelsebokstav och hittills har det varit "fina" namn, t ex Glamour, Gucci och Fabiola (belgisk drottning).

Charlotte-Aveback
0

#7: Han är nog det berömda undantaget som bekräftar regeln! Oskyldig

Han döptes på F efter pappans smeknamn (Rosafir of Transy kallades Firren …). Men varför han döptes enligt den principen när de övriga döptes på A kommer jag faktiskt inte ihåg … jag skall kolla med pappa så återkommer jag!

[Anna-N]
0

#9. Ja, skulle vara intressant att veta "historien" bakom ;-)

sanne
0

Vi fick våra första föl förra året, då började vi på A, det blev sagofigurer. Ariel o Azlan. Iår var det B, men det blev inga figurer utan det vi tyckte passade.

Beyla Bus fick Bus efter mamma´s Busebo Anja, Belzebub bara blev så..

susanne-s
0

Aron fick sitt namn efter A- första fölet och ron efter mamma Ronja
Vet inte hur jag gör nästa år dock.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Haga
0

Min förstfödda minishettis är döpt efter begynnelsebokstaven i mammans namn. Almnäs Voice. Sen när det blev ett stoföl och därtill vackert tecknad svartskäck, då kändes Viola passande och fint.

PS Jag skickade in uppgifterna till föllistan, men har inte sett att de dykt upp. Kanske har jag gjort något fel?

Lilla Viola är f 3 juli e Borax v Silbersee u Almnäs Voice

Bilder på underverket finns på www.geocities.com/ulvuskennel

IdaS-A
0

Döper inte efter något direkt tema. Det brukar poppa upp namn och om de passar så får de heta så. Har döpt ett par efter kändisar iofs.. I år blev det Max Payne som är en figur i ett spel, Waltzing Matilda-australiens nationalsång, och så ett kändis namn: Josephine Baker. Och två blev döpta efter karaktärer i filmer: Belle de Jour och Mallory Knox

Charlotte-J
0

Vi håller oss till kryddor, örter och smaksättning + att vi sista åren valt att ta första bokstaven i mammans namn så Salvias föl i år fick heta Soja och Ponytas fick heta Physalis. Ivettes föl fick namnet Carambola av den enkla anledningen att det inte finns så mycket på I (Ingefära har vi redan haft). Men summan av kardemumman är att nu står vi helt enkelt med 4 pållar med begynnelsebokstav S så framöver får vi nog gå ifrån detta för att få in andra bokstäver. Men men, det är bara ett angenämt "problem" då dom alla är födda här!

Amor vincit omnia Kyss

Trine
0

Jag fick ju mitt första föl i år och jag har inte bestämt mig än hur jag ska göra..Men för att gardera mig så döpte jag honom till Trollans Attention,namnet börjar på a och han passar till det.Jag riktigt ser en varningstriangel med texten "Varning för att bli charmad"!SkrattandeSen är ju Trollans mitt stuterinamn.

Lorita
0

Jag döper alltid (nästan) efter första bokstaven på mamma häst, Athena => Ametist, Kiara => Karisma, Lady => Lyrik och Lyra, Lorita => Lotus

Lady fick även Posedion som han fick heta då han föddes i vatten hinken tyvärr var han tvilling och född förtidigt han och hans syster Fuxen dog, han efter tre dygn, systern efter några timmar Gråter

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Pheobe
0

Jag har gått på vad jag tycker är fint men min fyra åriga sto som fölat nu har jag döpt på stoets första bokstav och tänkte försöka fortsätta med det. Blir min egen G- Stam

Linnah
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt första föl heter Assmilla, och hon döptes efter sin mor Assippa (som i sin tur är döpt efter Assmila, som är döpt efter Assita som är döpt efter Assia…) men också för att matcha mormors namn (Assmila + L = Assmilla).

Nästa föl var jag tvungen att bestämma om jag antingen skulle fortsätta på A eller Ass- (mamma är Amaze som är u. Assippa), om jag skulle gå efter alfabetet (skulle bli antingen på B för att det var 2:a fölet, eller C om man gick efter åren) eller om jag skulle använda nåt helt annat. Jag ville särskilja Assippas och Amazes föl, så A kändes inte helt bra. Alfabetet kändes inte heller bra eftersom jag inte kommer ha föl regelbundet och alltså skulle det bli hackigt. Till slut bestämde jag mig för att ta tillbaka J-bokstaven från den stolinje som Amazes pappa härstammar från, J-linjen från Marshwood, och eftersom Amazes farmor heter Jinn of Marshwood så fick fölungen heta Jinna. Min plan är att fortsätta så att Amazes föl heter Ji??a där ?? byts ut så det blir t.ex. Jilla, Jissa, osv. Tanken är sedan att när hennes föl i sin tur ska få avkommor, så ska de döpas efter samma system fast tvärtom, så Jinnas föl döps till J?nn?, t.ex. Jenny, Jonna, osv. För mig är det helt logiskt, det kanske det inte är för alla andra. Oskyldig

I år blir det dock inget föl, så vi får se när det blir nästa gång.

Charlotte-Aveback
0

#10: Anna - nu har jag förklaringen! Glad

Eftersom Rosafirs sista fölomgång kom 1988 så hade pappa redan i förväg tänkt döpa ett hingstföl till Fernando då det börjar på F som Rosafirs smeknamn "Firren" samt dessutom titeln på en av pappas favoritlåtar på den tiden. Flört

Dessutom så hade alla våra övriga fölen det året en annan hingst som far (Skäpperöds Asterix) så Fernando var den enda "Furunäsaren" som hade Rosafir som pappa det året.

Han har alltid varit unik, eller hur? Flört

Kratern
0

Jag har ingen egentlig boksavsordning. Döper däremot efter grekiska gudar och gudinnor (så länge de räcker till).

zettan
0

Bommbastic fick sitt namn för att fölningen gick så jäkla fort. Som ett boom liksom. De var Sanne som tipsade om namnet och ja bara fall för de namnet.

[Anna-N]
0

#20. Tack så mycket! Intressant att veta varför...:-)

Visst är han unik och på många vis! Flört

AnitaO
0

Jeg har tatt mors forbokstav som utgangspunkt. Vi får se hvor lenge vi klarer å holde den Fundersam. Og prøver å holde et gjennomgangstema, feks i år så ble det litt kongelig på stallen med Madelene, Leah Courazie og Filip. Leah er etter en norsk liten prinsesse og samtidig oppkalt etter ponnien vi mistet i mai.

Jeg prøvde å tenke utradisjonelt og bare velge det som falt meg inn, men det ble for vanskelig å tenke seg tilRäcka ut tungan. Jeg var så innstilt på bade navn og tema at det var utenkelig å finne på noe annet.

Det er jo litt gøy og da!!!

[daytona]
0

Jag har döpt mina föl (första shettisen nu) efter spritsorter
La Tache är ett svindyrt rödvin, La Guita är ett portvin o så lille Chivas Regal, whisky då´rå…. allt efter att min Tachas mamma hette Sherry när jag köpte henne, men efter mycket efterforskande och mutning av papper från en gammal ägare till henne, fick reda på att hon hette Scheherazade Förvånad hade jag vetat det så hade jag fortsatt på temat med sagofugurer kanske!

Så kan det gå!
ps fick reda på av en fransos att Latache även kan betyda fläck…ehhhhhhh hon är skäck!

Houdini
0

Jag försöker att hitta nå´t som passar till just det fölet, namn efter individ.

AnnaLundin
0

Jag började på A med mitt första shettisföl. Fast det nästkommande bröt trenden, för att ett helt annat namn var givet för henne, men efter det fortsatte jag sen med en B-årgång etc.

Där det är möjligt så kombinerar jag ihop något ifrån nån av föräldrarna, men det är inget absolut krav. (T.ex Ginza fick heta det för att få med ett Z från pappa Zeb…)

Jag brukar försöka ha någon form av gemensamt tema för fölen som är födda samma år, men inte heller det är ett absolut krav.

I år var det I-året och årets föl heter som bekant Hippotekets Isessa. Där hette ju mamma Venessa och själva storyn bakom namnet Isessa är ett bevingat ord från min äldsta dotter - när hon var ca 1½ frågade mormor henne om hon var mormors knasbubbla? Dottern funderade en stund innan hon med ett stort leende sa; nej, Isessa! (prinsessa…)

Årets andra föl på gården är ett wpb-föl (welsh C + eng. fbl) och hon heter Hippotekets Isolde, för att det var ett namn som såg ut att passa henne och som hennes blivande ägare tyckte låg bra i munnen.

RebeckaSvensson
0

Vårt första föl fick heta Astriks och sedan har vi fortsatt döpa efter alfabetet. Halvblodsfölet var undantaget eftersom hela stolinjen heter på C och vi ville därför fortsätta på det.

AusaBausa
0

har inte döpt ngr egna föl ännu men hjälpt till o döpa kompisars föl… då brukar jag kombinera både pappa o mammas namn…

precis som..

…Fritz (ägaren t det stall jag var stalltjej förr i)döpte mga namn m bina,kella, nita sita o netta på slutet av namnet o mga ggr med pappans första bokstäver i början = Granith o Branitas föl hette Grabina, Juanitas o Brabants föl hette Branita etc. Sen var det fler hästar m namnen…Wanetta, Lanita Lancita, Linita, Fakina(U:Farina E:Kadrilj, Frexia(U: Farina e:Rex) osv…

Madelene_Udd
0

Eftersom shetlandsponnyn kommer från Skottland så är min ambition att döpa mina föl till skotska eller skotskkllingande namn. Tanken var att årets föl skulle hetat Macdubh som betyder son till den svarte,men när han väl ploppat ut tyckte jag inte att det passade, så till slut blev det Devin som betyder poet.

Jag ville inte börja på A osv för jag tycker att alla andra gör det….Lite motvalls kärring måts man vara….

Tanken är att fölens namn skall passa ihop med dom, ex får säkert en fuxhingst heta Derry som betyder den rödhårige, Dolan, den mörke osv osv. Men sen skall namnet passa fölet också, och det skall inte vara för långt osv det är mycket som skall stämma. Var ett tag inne på att döpa fölis till Áltan, men när jag tänkte efter insåg jag att alla skulle missa apostrofen och kalla honom för altan och det är ju inte så roligt.

Ardennerfölen döps enligt gammal tradition genom att man mixar mammans och pappans namn. Årets föl e Boss u Freja skulle hetat Borej, Bossja, Frossa eller Frosst. Nu blev det ju dödfödda tvillingar, men…..

helenecarlsson
0

Jag vill ha ett kort namn som är enkelt att säga. 

Vårt första föl, dartmoor, fick heta Dukat (=guldmynt) av flera anledningar, dels var han mammas (och vårSkrattande) dräktighetstid kantad av bekymmer som krävde stor ekonomisk insats så när han föddes var han värd sin vikt i guld, dels så hade vi förlorat två hästar och ett föl under året så "guldklimpens" födsel var som att vinna guld.

Det andra fölet (shettis) hennes mamma heter Tiara och vi ville ha ett namn som hör ihop med det på något sätt, och en Tiara den tindrar så fölet fick heta Tindra. Får se hur vi spinner vidare på det om det blir fler föl.

veruscka
0

hej

Hårdrocks grupper/personer.

minianjou
0

Vi är potatisodlare och min son har letat fram en hel massa namn på potatissorter inte bara vanliga i Sverige.

Akira efter "en ny sort med söt smak" blev namnet i år!

[LinneaDahlberg]
0

Intressant! =)

Var precis som #30 inne på skotte-temat, så mitt första sto som heter Casablanca (ganska ironiskt på en svart shettis!) kallar jag alltid hemma för Kerri (=dark one)

När hennes svarta stoföl föddes (mitt första föl!) ville jag ha något personligt som ändå kunde härledas till modern Casablanca- det blev då Clarinette. Jag har spelar klarinett sedan jag var 9 år gammal, så det blev väldigt personligt och passar både mig och henne väl. Suffixet af Nybyn är gårdsnamnet…

Efter denna historia har jag beslutat mig för att fortsätta på musiktermer. Det passar så bra in i min värld, dessutom finns det så många bra namn som beskriver sinnestämningar.
Årets föl Vivace af Nybyn.
Alla som spelar ett instrument vet att står det "Vivace" i noterna skall du spela "Livligt"

Susanne.Nygren
0

Tanken var att jag skulle gå på stoets namn och börja på hennes första bokstav, men kanske med ett tema… Funderationen fanns att JoyRide skulle heta Enterprise (starship) och i så fall skulle Azalea fått heta Andromeda…

Azalea föddes först och Andromeda passade bara inte! AZALEA var det som egentligen kändes helt rätt. En ljuv blomma - med vass klang. Hon var vass! Sprang hon lös till hagen gav hon järnet förbi och måttade sparkar mot mina knän!!! Åh, vad jag avskydde den lilla bitchen! Som tur är växer de upp och blir "förståndigare". Vid bara ett par månaders ålder var hon ljuvlig att hålla på med!!!

JoyRide har alltid varit en glad och mkt positiv kille, nyfiken och go´! Eftersom "planerna" föll direkt, så var det bara att börja känna efter… Pappa heter ju JoyToy och jag känner inte till alltför många som heter just JoyRide. Roxette var en bra grupp och själva låten var också bra. Dessutom tycker jag att namnet klingar mjukt.

Visst… Jag testade många olika varianter, men… ex. Olympus-Afroditi…. Helsyster heter Indira, moster Athena. Jag fick inga uppslag som kändes okej där… Inte heller med JoyToy v.St.Berknes-Elena v.St.Olyhof. Elenas tidigare föl har ju varit i alfabetisk ordning efter Östertorps årgångsbokstav.

Funny
0

Fölens namn som vi har döpt våra till i stallet har gått mycket efter mammans namn :P

Mamma: Tamara

Föl: Tindra 

= båda börjar på T och har RA i slutet ;)

JuliaS
0

Årets fölungar har namn som börjar på B. Tre stoföl har det blivit. Blixtra, Blanka och Bellis. Förnamnet Gloria har dem alla.

Frickan_mary
0

Vi har döpt lite efter seriefigurer elr te.x James Bond . iår heter fölen ju.Slättens Miss Moneypenny , Slättens Blixten och welsh fölet heter Slättens Shaggy .

Ponyvon
0

Roan Inish er etter en øy utenfor Irland ("seløyen" på Norsk?) så en film om øyen og den badet i et spesiellt rødlig (roan) lys om morgenen og kveldene når solen kommer/går.Vår Roan Inish hadde den fargen i pelsen, rundt øyne og mule når han ble født, men selvagt bytter han farge!

Synes filmen var superfin og øyen var nydelig! passet perfekt til bebisen (men han blir nok kalt Ruben etter moren til daglig for barna er ikke enig med sin mor om navnevalgLedsen)

Pernilla77
0

Vi kör på kända sångare/sångerskor.

Då vårt sto heter Dilba
2005 föddes PI`s Gwen
I år kom PI`s Lena men Lena döptes oxå efter Dilbas uppfödare. Hon hette Lena och dog i leukemi 2006. Tänker på dej, saknar dej

Kana
0

Vi döper efter stots begynnelsebokstav. Nu är det många på N hos oss Ninette, Nobless, Namanda, Nimon, Nea.

Ulla L
0

Vi har föjt alfabetet och försökt hitta lite orginella namn, vilket inte alltild varit så lätt.

Med lite tur ska vi få två föl -08, Nadjas och Ofelias, och nu är vi framme på Q …  De enda namnen jag kommit på än är Quimbra och Quintus. Men tänk om det blir två av en sort …Några förslag?

Pernilla77
0

#42 Quick, Qumilus

Ulla L
0

Bra förslag att fundera på! TAck!