UL eller inte?
Vi har kollat dräktigheter på stona ikväll, resultaten blev som vi trodde utom på ett sto. Hon är handbetäckt 30/5 och 2/6 på en kort och bra brunst. Har gått i hagen bredvid hingsten och inte visat någon brunst, jag kände mig ganska säker på att hon var dräktig men vid UL idag visade hon sig vara tom.
Hur tänker ni andra litar ni på alla "säkra tecken", kollar ni alla sto eller får det bli som det blir?
Det får bli som det blir, jag UL:ar inte mina egna ston.
kollar mina egna
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
UL:ar inte egna stona.

ultraljudar mina ston.

UL inte, tar ev blodprov
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Jag vill helst ultraljuda mina ston för att veta. Nu har jag inte egen hingst men tror jag hade ultraljudat i vilket fall som helst.

Jag ultrar mina ston och kan även ordna åt de som är på betäckning här om de vill det.

Vi försöker UL alla våra ston, för o vara säker, brukar försöka ta det vid 25-30 dgr, men det finns ju ändå ingen säkerhet på att stoet håller sig dräktig hela året…
Några säkra tecken tycker jag inte man kan lita på, det enda är ju om dom inte brunstar om, för då går dom ju inte o betäcka om..

UL:ar inga ston. Kollar bara mot brunstperioder.
I år känns det extra vikitgt att stona blir med föl eftersom vi har lånat hingst. I vanlig fall hade jag nog inte kollar de gamla "säkra stona". Ett sto som betäcks i maj och sen inte brunstar mer fast hon går med hingsten trodde säkert var dräktig men icke.
Hon fick en PG struta i går så jag hoppas på ett nytt försök.
# 5 Använder du testet för blodprovet som man kan ta själv?

Har inte UL:at i år, och jag lider varje dag! Vill göra ett UL på 3-åringen, men ingen veterinär här som jag har frågat vill göra det på shetland. Den enda jag känner till är verksam två timmars bilväg härifrån… Funderar på att ta ett blodprov i höst.
Varför lider jag då? Jo, hon var först brunstig i över 2 veckor när hon gick med hingsten. Sen slutade hon tvärt. Sedan dess har hon gått med hingsten i perioder. I början var allt lugnt, men efter 2 månader började hon plötsligt brunsta när hon såg honom. (Skvätte massor och hade sig…) Men hingsten vill inte betäcka, han har tvärvägrat varje gång. Så jag står här med ett sto som brunstar järnet och en hingst som ignorerar henne! Jag blir tokig…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Vi har otroligt många ston på betäckning, både egna och andras. Totalt tror jag det varit 120 ston hittills i år … Ultraljud behövs absolut. Dom flesta gäststona vill ägarna ska bli ultraljudade.
Tycker brunsterna har varit extremt knepiga i år.
Man ser det mer med dom hingstarna som vi handbetäcker med. Stona kan brunsta och ändå inte vilja ta emot hingsten. Sen finns det ston som haft otroligt lååååååånga brunster, typ 15 dagar. Sen är det en del ston som inte brunstar alls.
Då vill man gärna ultraljuda för att se vad som händer.
Jag vill också kolla en del ston hos dom nya hingstarna man har för att se att dom sköter sig som dom ska.
Vi har kanonbra veterinärer som är här rätt ofta under betäcknings o fölnings-säsongen. Inga problem att ultraljuda minisarna heller. Dom är verkligen superduktiga
Ultraljudar alltid alla ston. Ibland låter jag dem även kollas ungefär i november en extra gång för att vara säker på att fostret är kvar men då blir det ju enbart vanlig rektalundersökning. Blodprov skulle jag personligen inte våga mig på. Ultraljudet däremot känns det som om man inte klarar sig utan.
När vi har UL ston som jättebrunstar och hingsten ratar ( ev. kanske han skulle betäcka för hand men inte på fribetäckning) ser man ofta att det inte finns någon brunstbild på livmodern och pyttesmå eller inga ägg.
Infekterade sto eller ston som inte fungerar blir ju en ganska dyr historia för ägaren……

#14 Japp … håller med. Fast vi har också några ston som brunstar och slår och är konstaterat dräktiga. Å då menar jag en bra dräktighet där man ser hjärtat slå osv
Jag UL:ar mina ston runt på ca 30-45 dagar när de inte brunstat om, samt runt dag 120. Man kan ju inte vara helt säker på att de går tiden ut efter det, men då vet jag att allt ännu ser ut som det ska.
Om jag dessutom är osäker på brunst eller liknande UL:ar jag också för att se att livmodern ser ut som den ska, och vart i brunstcykeln stoet ligger
Vi ultraljudar nu mera alla betäckta ston då vi haft ston tidigare som vi varit övertygade om att de varit dräktiga men på våren har det minsann inte kommit något föl
Har en jättebra veterinär 1 mil bort som vi åker till med stona och även besöksston om ägarna vill. Som Anne skrev så är brunsterna knepigare i år än tidigare tycker jag. Vi har 2 egna ston som vi missat en brunst på och som nu inte visar några tecken på ny brunst, hm. Dom är inte betäckta så dräktiga kan de inte vara. Det känns som om det är i senaste laget nu, men men inget att göra åt då vi så gärna vill betäcka dessa 2 damer med Porfyr. Det blir väl när det blir 
Amor vincit omnia 
Kommer att Ul:a Kefir i månadsskiftet för o se om hon är dräktig. Är hon inte det får jag se hur jag gör om jag kör en gång till till hingsten…tror inte det dock…
Har jag bestämt mig för att betäcka stoet vill jag verkligen ha det fölet, jag vill iallafall vet att hon blev dräktig sen kan det ju ändå hända så mycket tråkigheter på vägen…..
Vi kollar alla egna ston med ultraljud och de allra flesta gästande stona har blivit kollade också.
Jag vill först och främst se OM de är dräktiga, om de inte är det så kan man ju ofta se orsaken med hjälp av UL.

#10 Nej veterinären kommer ut och tar ett prov. Det är ju inte 100 % men jag tvekar ang UL pga skaderisken.
Ser ju att de flesta UL ar iaf men jag vågar inte.
www.gullsmyrastuteri.se
Min kanonduktiga hingsthållare rapporterade senast att dom stona som brunstade mot hingst var dr på ultraljud och dom andra visade sig var tomma efter u-l… Dvs tror att det inte är dumt att använda sig av moderna hjälpmedel. Har en känsla av att man "betäcker bort" en del tidiga dräktigheter om man inte har u-l.

# 22 Men hingsten känner väl ändå om stoet är dräktigt???
Nu menar jag på fri betäckning
www.gullsmyrastuteri.se

Inte alla hingstar bryr sig om att stona har tagit sig. En del hingstar bryr heller sig inte om VAD dom betäcker, dom kliver på allt som ser ut som baken på ett sto oavsett vad den luktar. Sen finns det ju ston som vill bli betäckta trots att de tagit sig och tjatar på hingsten ideligen tills han ger efter och kliver på. Då betäcker man så klart den redan befintliga dräktigheten. Sådana här saker behöver hingsthållarna känna till både om hingsten och hur stoet agerar för att bästa resultat ska uppnås. Fribetäckning är nog inte att föredra om man har sådana individer.