Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettpremiering
Läst 942 ggr
hippoteket
0

storeglementet

Jag sitter och läser lite i storeglementet, bl.a om poängsättning för avkommornas meriter. I listan för vad som ger 50 p står "varit placerad i svår hoppning". Såvitt jag vet är det bara ponnyer av kat D som ens FÅR tävla svår hoppning och A-ponnyer får tävla som högst Lätt A.

Borde man inte stryka den punkten i storeglementet?

(detta är indirekt riktat till SSS - om någon i styrelsen vill ta det till sig, så varsågoda. Annars, se det bara som en fundering i största allmänhet. Jag orkar inte kontakta styrelsen om saken…)

PP
0

Detta har varit uppe tidigare. Om jag får gissa så är det en skrivning som kvarstår från då reglementet gällde alla raser och att en uppdatering inte setts som någon hög prioritet (ännu).

Men snart kanske SSS tar tag i detta och skriver om kriterierna för avkommepoäng så att 50 p endast tilldelas för avelsgodkända hingstar och diplomston..?! Det verkar ju vara det enda som är av vikt i svensk shetlandsavel… 🤐

Mmia
0

Elitston 😉

hippoteket
0

Fast man har ju faktiskt ändrat så att placeringar i LB ger det som tidigare var placeringar i LA och plac i LA istället för MsvB. Det är ju positivt!

Så jag antar att reglementet ändå varit uppe för diskussion när SSS tog över som egen avelsorganisation.

Ska man ha kriterier som ger poäng så måste de ju liksom vara möjliga att uppnå.

Sen tycker jag nog att du är väl kategorisk i din sista kommentar. Nog för att utställningar tar stor plats i rasen, men jag kan inte se att man motarbetar arbetande ponnyer på något sätt. Jag har ju själv fått Elit på ett sto som har 4 avkommor (av 6) med resultat på travbanan…

PP
2

Min sista kommentar grundar sej på SSS:s förslag till Super-ELIT, där de endast vill räkna just avelshingstar och diplomston, vilket jag tycker är jättetråkigt (för att uttrycka mej milt).