Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 13-bruks
Läst 3344 ggr
Camilla
3

Bruksdag i Syd den 18/5.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill du tävla med din Shetlandsponny? Då har du tillfälle vid vår bruksdag den 18/5 i Gryttinge.

Klasser: Handlerhoppning, ridning, körning, agility mm Mer info på www.shetlandsyd.se

hippoteket
0

Var hittar jag mer information om bruksbiten? Jag hittar inget på hemsidan

Aribigga
0

Jag funderar på om jag ska åka, frågan är bara hur mycket det kostar för icke medlem att vara med? I grundproppen står det att: 

"Anmälningsavgiften för klasserna 18-23 är 50 kr per ponny och klass för medlemmar och familjemedlemmar i SSS eller regional förening, men 100 kr per ponny och klass för icke medlemmar. "

Men i den andra proppen står det att det kostar 100 kr men ingenting om man är medlem eller inte. Dubblas det priset för icke medlem?

Tillägg:
Jag läste vidare i grundproppen: 

"Anmälningsavgiften för klasserna 18-23 kan vara max 75 kr per ponny och klass för medlemmar och 150 kr per ponny och klass för icke medlemmar. Om högre anmälningsavgift ska tas ut ska detta anges tydligt i ”småproppen”. "

Betyder det att bruksklasserna kostar 150 kr för icke medlem?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Camilla
1

Här är hela bruksproppen. Bruksdag med drive-in utställning Lördagen den 18/5 i Gryttinge, Svalöv

**

ALLMÄNNA REGLER.

**

Anmälan till bruksklasserna skickas till Linda Tornerup, Simmelsberga 2216, 268 76 KÅGERÖD. Tel: 0761 180124. lindator@hotmail.com senast den 18/4. Använd SSS blankett för anmälan till klass 18-23 men skriv in den klass av nedanstående, nr 1-14, som du anmäler till. Skicka gärna med en kopia på passet när du anmäler din ponny, Ange också namn på kusk, förare eller ryttare och ålder. Glöm inte att skriva under din anmälan. Anmälningsavgiften sättes in på Shetland Syds postgiro 87 51 80-2 senast den 18/4. Efteranmälan mot dubbel avgift mottages om plats finns. Information, vägbeskrivning samt preliminära startlistor kommer att meilas ut samt finnas på hemsidan 1 vecka innan tävlingen, inget generellt utskick sker. Om du saknar dator och vill ha information hemskickad, v g ange detta på anmälningsblanketten.

1. OBS! Anmälan till utställningen göres samtidigt som anmälan till bruksklasserna.
  2. Kostnad för deltagande: 100:-/bruksklass, 100:- för utställning. Paketpris: 2 bruksklasser och utställning 275:- samt för följande 75:-/klass. Dubbelavgift om man inte är medlem i SSS.
  3. Deltagande ponny i precisionskörning, hoppning, ridklass och ponnygalopp ska vara lägst 4 år.
  4. Deltagande ponny i tömkörning ,Agility och handlerhoppning ska vara lägst 3 år.
  5. Deltagande ryttare/kusk/handler i barnklasserna skall bära ridhjälm.
  6. Vid bruksaktivitet skall ponny bära huvudlag med tränsbett. Vid agility skall ledtygel användas. Ridtygel får ej användas.
  7. Ponny får starta max 4 gånger i bruksklasserna. Allt deltagande sker på egen risk!

UTSTÄLLNING

Endast för ponny med åldern 1-2 år samt de som deltar i bruksklass(er) äger rätt att delta i utställningen. Bedömning sker individuellt och utan katalog. Utställningsresultaten är meriterande. Samtliga ponnyer med 40 p eller mer tävlar efter utställningens slut om BEST IN SHOW.

Domare: Hans Persson.

BRUKSGRENAR

Ridklasser

Dressyr, utan fastställt program. Man följer domarens instruktioner. Skritt, trav , halt och enkla ridvägar ingår. Varje moment bedöms, samt ponnyns lydnad, ryttarens sits, hjälper och inverkan, ridvägarna och allmänt intryck.

Hoppning

Samma bana används i alla klasserna, med olika höjd på hindren. .Deltagare i ridklass och hoppning ska vara proportionerligt. Ryttare får vara max 13 år.

Agility

Hinderbana med enkla hinder, såsom t ex gå över pressening, in och ut ur transport, genom "tält" och hängande plastband, små "vanliga" hinder, slalom, ställa framhovarna i bildäck mm. Snabbaste ekipaget är segrare. Ledtygel ska användas.

Tömkörning

Ett lätt dressyrprogram innehållande moment som t ex volter, serpentiner, halter, övergångar mellan skritt o trav. Utrustning: sele eller körgjord + träns med bett o tömmar. Föraren går bakom ponnyn. Program kommer att finnas på Syds hemsida.

Körning

Precisionskörning mellan koner med tennisbollar. Körningen sker på tid med tidstillägg (5 sek) för varje nedriven boll. Körs enligt bedömning A1:d d v s efter felfri grundomgång körs omkörning på tid, ny starsignal ges. Valfri vagntyp. Portbredd = vagnens bredd + 30 cm. Ange gärna vagnens bredd vid anmälan.

1: Ridklass "lead rein"- för barn upp till 8 år med ledare

2: Ridklass – utan ledare

3:Hoppning 20-30 cm, Clear Round - för barn upp till 8 år med ledare

4:Hoppning 40 cm, Clear Round - utan ledare samt i 

5:Tömkörning barnklass t o m 12 år

6:Tömkörning 13 och uppåt

7: Agility barnklass t o m 12 år

8: Agility 13 år och uppåt

9: Precisionskörning barnklass t o m 12 år

10: Precisionskörning 13 år och uppåt

11: Handlerhoppning barn t o m 12 år

12: Handlerhoppning 13 år och äldre

13: Drive-In utställning för 3 år och äldre ponnyer

•  Poängen i dessa klasserna kan ni använda till att ansöka om ÅRETS SYDPONNY! Reglerna finns på syds hemsida "Shetlandsponnyn" nr 4.
Aribigga
0

Tack för informationen! 😃

lurvponnyn.vimeddjur.se

Camilla
0

Så lite så🙂!

lindatornerup
0

Fel mailadress dock   lindator@hotmail.se ska det vara :)

Aribigga
1

Måste man ha intyg om klippning trots att ponnyn tävlas/tränas om man uppenbarligen är med i bruksklasserna?

lurvponnyn.vimeddjur.se

playlovelearn
0

Vilken tid bör man vara på plats för Drive in-utställningen? :)

Mvh Paulina
- http://playlovelearn.wordpress.com

SaraDoos
1

Jag postar mina anmälningar idag! :)

Kommer med 2 ponnyer och 2 barn, kanske en äkta man också :D

Aribigga
0

Nu är mitt postat och betalt! 

En ponny, ett barn och så jag 🤪

lurvponnyn.vimeddjur.se

Aribigga
0

Jaha nu börjar det dra ihop sig, vilka kommer och hur går det med träningen?

lurvponnyn.vimeddjur.se

SaraDoos
0

Vi kommer! 

Men träningen är typ obefintlig :( men men, huvudsaken är att ha roligt :D barnen kommer nog vara nöjda i vilket fall, bara de får vara med och rida lite

Aribigga
0

Ja du Sara det verkar som det bara är vi som kommer 😉

lurvponnyn.vimeddjur.se

jenny79
0

Vilken tid börjar det? Har planerat att komma och titta!😊

Aribigga
0

Utställningen börjar klockan 10 och bruksklasserna börjar vid 11.30.

lurvponnyn.vimeddjur.se

jenny79
0

Ok. Tack för hjälpen.

Aribigga
0

No probs, vi ses där :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

kruger
0

Vi kommer med 1 häst också lånar vi en från vår vän :)

Stort tack ,Linda o Sissel  😃

Vi ser verkligen framemot bruksdagen ,speciellt vårt mellanbarn Denice🙂