Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 14-utrustning
Läst 2566 ggr
zettan
0

små barn som rider shettisar

hej

ja sitter och funderar. JA får hem kusinbarn i mellanåt som vill rida på hästarna. Dom rider inte i vanliga fall och har inte ridhjälmar. Min hjälm är ju för stor men dom har lånat den ändå. Dom har bara skrittat på gårdsplanen. Men ja tänkte att är de inte bättre att dom har cykelhjälmar på sig än att ha en för stor hjälm? cyckelhjälmar har dom ju. Tycker inte ja kan kräva av barnens mammor att köpa hjälmar om de inte rider så ofta.

Lorita
0

Är hästarna snälla och någon leder, då tycker jag cykelhjälm duger mer än väl. Bara den sitter bra, det viktiga är att barnen förstår att när man sitter på hästen ska man ha hjälm. Risk finns ju om mamman köper en hjälm att det då blir en begagnad hjälm, som kan ha varit med om än och annan törn tidigare, då är cykelhjälmen säkrare.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Chirak-96
0

Håller med #1 här kommer oxå kusinbarn och barnens kompisar och vill prova runt gårdsplan, bättre med en cykelhjälm som sitter bra än en ridhjälm som är 7 nr förstor!

AnnaLundin
0

Cykelhjälmar ger ju inte riktigt lika bra skydd som en ridhjälm, men MIN uppfattning är att små barn som rider shetlandsponnyer inte utsätter sig för större hastigheter eller risker än vilken cyklist som helst.

Mina barn använder än så länge sina cykelhjälmar när de rider, vilket tyvärr inte är så ofta som jag önskat. Men det SKA bli ridhjälmar till dem…

AusaBausa
0

brukar också använda ungarnas cykelhjälmar till barnen när de rider…köper inte en ridhjälm t dem som rider så sällan…

Pheobe
0

Spelar ju faktiskt ingen roll hur snäll hästen är om barnet skulle ramla av. MEN en cykelhjälm borde skydda minst lika mycket, oftast åker man ju av i högre hastighet av en cykel än en häst (åtminstone de som bara skrittar och travar lite)

Madelene_Udd
0

Annars kan du ju köpa hjälm/ hjälmar, om du vill ha barn som rider dina shettisar, så kan ju alla barn som kommer låna hjälmen…..

Men cykelhjälm är säkert bra också….Mycket bättre än en för stor ridhjälm i allafall.

zettan
0

ja tänker köpa hjälmar sen om de blir lite mer ridning för dom. men en så länge skrittar de bara på gårdsplanen medan ja leder. Så ja får be dom ta med cykelhjälarna nästa gång. Vill de börja rida ännu mer får ja be föräldrarna köpa riktiga hjälmar.

Vilma
0

Någon som vet var man kan köpa riktigt små ridhjälmar?

Milla
0

hör med västra karaby ridsport www.vkarabyridsport.se bästa sätter är att ringa Marcus själv på hans mobil som finns inne på hans sida. Har han inte hemma kan han ev ta hem.

Dock vet jag inte om han skickar dom men fråga kan man ju alltid, hälsa från mig dvs Camilla Linder så går allt att ordnaCool

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Cnox
0

Jag har sett billiga GODKÄNDA ridhjälmar i alla storlekar på Rusta

AnnaLundin
0

sen ska man nog kanske inte i första hand välja en billig hjälm, det viktigaste är att hjälmen sitter bra på huvudet på barnet, då skyddar den bäst.

JAG skulle i alla fall aldrig förlåta mig själv om jag köpte en hjälm som satt lite sämre på barnets huvud, bara för att den kostar någon hundralapp mindre - man gamlar inte med sina barns säkerhet…

(mina barns cykelhjälmar sitter bra på dem. och Ja, de ska bytas ut mot ridhjälmar - så snart barnen börjar rida oftare än en gång i månaden…)

IdaS-A
0

Jag tycker att det är upp till föräldrarna att köpa hjälmar, om deras barn ska rida. Då har de en hjälm som passar barnets huvudform. Om du själv ska köpa hjälmar, får du ju köpa flera sorter kanske och olika storlekar, vilket blir onödigt dyrt (tycker jag)

IdaS-A
0

#0 du skrev: "Tycker inte ja kan kräva av barnens mammor att köpa hjälmar om de inte rider så ofta.

Det tycker jag att du kan.. Eller föreslå, sedan är det upp till dem att bestämma. Tror inte att mammor och pappor skulle protestera mot en sådan sak, när det handlar om deras barns säkerhet. De barn som har ridit på mina hästar har själva fått ha med sig hjälm och ev. säkerhetsväst. Har inte godkänt cykelhjälm, för även om du leder i skritt kan det poppa upp något hästen blir rädd för. Tror säkert cykelhjälm är bra, men jag tycker det känns säkrare att ha en riktig ridhjälm.

jojjehanna
0

#11 varför tolkar du det som att man köper dålig/misspassande hjälm bara för att dne är billig? Tycker det är bra att #10 tipsar om billig GODKÄND hjälm.

[Anna-N]
0

Jag har av egen erfarenhet fått bevisat att den dyraste hjälm inte är den bästa. Hade En av de då dyraste på marknaden 1988 som naturligtvis var godkänd efter alla krav.

Det vara bara halva hjälmen kvar efter den ridolycka jag var med om. Ena sidan var helt intryckt så man kan undra att huvudet öht sitter kvar. Ridsportbutiken skickade den till tillverkaren för att de skulle göras utredning.

Det dyraste är absolut inte alltid det bästa!

AnnaLundin
0

Man kan gärna prova den billigaste hjälmen man hittar men man ska inte vara dumsnål och köpa en hjälm som inte sitter riktigt bra, bara för att den är billig…

DET är vad jag menar. Den billigaste kan absolut vara den bästa, OM den passar bra på huvudet, på samma sätt som den dyraste inte alls behöver vara bättre, framförallt inte om den inte passar huvudet.

jojjehanna
0

#16 OK, I'm with you Glad

wewwa
0

Jag håller med #1… : )