Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 5728 ggr
Elin_s_87
1

Bygga hage

Ni som har shettisar, hur har ni byggt eran hage/hagar? Jag har tänkt ha mina i en skogshage med varierande terräng samt skala av en liten bit på en av ängarna där dom kan få springa av sig. Hade tänkt införskaffa mig impregnerade stolpar samt ha 5 mm vita elrep i tre rader. Hur många meter är det bäst att ha mellan varje stolpe? samt hur många cm har ni mellan era rep ni som har gjort som jag tänkt? Sen hur gör ni på sommaren? vill absolut inte riskera att ponnyerna ska få fång samt bli för feta. Låter ni era gå på bete med risk för detta, eller har ni dom i samma hage året om och ger dom bara hö? 

Tacksam för svar!

Annette
2

Jag tycker slät ståltråd är bättre än elrep. Leder strömmen bättre, håller längre och ger mindre skador på hästen om olyckan är framme.

AnnaFagerell
0

Om slät ståltråd eller vajer ger mindre skador vet inte jag men jag tycker också den leder ström bättre, särskilt om det blir lite växtlighet på också. Mina går faktiskt bara på två trådar, även hingstarna. Tycker att det fungerar bra. Mina går på bete. Dom får vara lite tjocka på sommaren. Jag har ca 3 meter mellan stolparna.

Faktum är att om du har något sågverk i närheten kan du köpa stängselstolp där som ser naturliga ut. Det gjorde jag till mina skogshagar. Snyggt och billigt. Nu köpte jag förvisso 3 meterslängder och klöv och spetsade dem själv. Då fick jag sammanlagt 25 stolpar för 100kr… Men dom här nere säljer även färdiga stolpar.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

ilse83
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser det ut hos mig ;-)

ilse83
1

Jag har en paddock med grus, sand och stenar. Från paddocken kan de gå i lösdriften/boxen, året rund. Finns bara vatten där. Sedan finns det en bred "gångväg" med på vänstersida en vinterhage (skogshage) och på höger sidan två sommarhagar. De är inte så stora! Jag öppnar en hage i taget. Antingen "gångvägen" och vinterhagen eller "gångvägen" och en sommarhage. Har fyrkantiga impregnerade stolpar och 25mm bredd eltråd! Fungerar bra!

ilse83
1

En bild till. Där framma är vinterhagen, sedan "gångvägen" och 2 mindre sommarhagar, allt kan man öppna/stänga och paddocken och lösdriften kan de alltid nå.

Elin_s_87
0

Jag har stolp hemma sen vi hade jordbruket men såg att dom varit med lite för länge så då köper jag nya så man får fräscht när man ändå ska bygga, vill ju gärna att det håller några år framöver :)! Vad fina hagar du hade på bilderna, nåt sånt jag tänkt men utan lösdrift till en början då jag enbart har stall med box och ingen godkänd ligghall än så länge. men det kommer så småningom byggas :)! Har iaf. ett litet krypin som varmblodet hade som får duga tills vidare när vädret är dåligt och dom är ute. Vill gärna höra mer hur ni andra gjort och gärna kort :), alltid spännande och se hur andra gjort :)!

[FaunaFlora]
0

Vi har impregnerad hagstolp, 180cm höga, nerslagen till typ 150, 4m meter mellan varje stolpe.

Har två trådar, lägsta 40cm från marken och högre 80cm.

Ibland är jag sugen på att sätta upp ännu en tråd men jag tror inte det är nödvändigt för oss egentligen, våra har respekt för tråden och vi har rätt saftigt aggregat med mycket "kräm" i..

StuteriSolo
0

Vi har fyra till fem meter mellan stolparna, beror litet på terrängen, två järntrådar och ett elrep då syns staketet. Nedersta tråden i knähöjd, sedan ett hammarskaft till nästa och nästa.

I vinterhagen har vi polarband.

Våra går alltid på bete, om hästarna motioneras och får foder med lägre näring under vintern är det inga prblem.

Hanna-D
2

Jag har 5 järntrådar, s k rovdjursavvisande stängsel, hade det inte varit för rovdjuren hade jag byggt med 3 trådar men i övrigt på samma vis. Har impregnerade trästolpar 180 cm och nedslagna ca 60 cm.

Tänk på att ha tillräckligt många jordspett för att få maximal effekt, det är ofta den svaga länken i ett elstängsel. Hur många beror på aggregatet.

Hanna-D
2

Vid grinden har vi vanligt elrep som är lättare att öppna/stänga än stel järntråd.

Kida
0

Vi har impregnerad hagstolp. 4-5m mellan. 2 rep på ca 40 och 80cm. Aldrig haft problem med rymmande pållar. Bara dom sett att det är ström på tråden så har dom hållt sig inne.

På sommaren är jag alltid orolig så vi är väldigt försiktiga. Dom får äta gräs en timme en dag och sedan två timmar osv. Jag släpper dom aldrig direkt ut på betet. Delar gärna av betet en period också.

AnnaLenaK
1

#0 Jag har ungefär 30 centimeter mellan trådarna och cirka 3 - 3,5 meter mellan stolpen.

Mina går dessvärre på samma ytor sommar som vinter, men det beror på att här inte finns så många träd så de kan söka skydd mot sol och rusk. De behöver därför ha tillgång till sin ligghall. Så jag hagmockar istället.

Hagarna är dock ganska stora så sommartid delar jag av lite med vita trampstolp och släpper sedan på en bit i taget. Mina går på bete men motioneras..

Guling
0

#0 Ett litet tips om man har stora hagar är att ha så få trådar som möjligt - annars blir staketet väldigt långt för aggregatet att driva (glöm inte att sträckan runt hagen måste multipliceras med antal trådar oxå)…

Ca 5 m mellan impregnerade stolpar (men det är i längsta laget då ngn lärt sig att det går att lyfta tråden)…

Har börjat byta ut staketen som innan var enbart elrep &/eller eltråd, så vi tar de nya… 😉

Vi har slät järntråd & elrep med ca 30 cm mellan trådarna - funderar dock på att byta till band istället då det är för att staketet ska synas bra (även för rådjur, hjortar & älgar)…

1. järntråd (håller även bort växtligheten bra med ett starkt aggregat)

2. elrep (för synlighetens skull)

3. järntråd (för att ingen ska kunna luta över staketet utan att få en stöt)

Vi har olika höjd på staketen då det även går storhästar i hagarna, men där de är högre sitter det en järntråd till mellan 1 & 2.

De går på bete (naturbete) med väldigt varierande terräng.

Finns både skogspartier, ängar, berg, grusväg & busiga kompisar i hagarna här… 🙂

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

AnnaFagerell
0

#13 Byt inte till band om du inte vill bli besviken! De går av stup i kvarten och snurrar sig så fort det blåser lite. Urdåliga.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

ilse83
0

#14 jag har däremot inga problem med band (har 25mm).

Guling
0

#14 Jag har haft band tidigare, både smala & breda - tycker allt att det funkade bra då, hade dock "platta hållare" oxå då.

Men band med riktigt lågt motstånd är ju DYRA, tyvärr…

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

Elin_s_87
0

Tusen tack för alla tips och ideèr hur man kan göra och hur ni gjort :)!

Linnah
0

Mina går på fårstängsel + en tråd. Det är kvar sedan gammalt, men det är också det enda som håller min 1-åring innanför hagen - hon lärde sig i somras att hon inte kände nåt (plus att jag misstänker att strömmen var si och så där de gick då) om hon kröp under och sen ställde sig upp under tråden, och då kunde hon även få med sig morsan ut. Hennes mamma och mormor gjorde samma sak när de var små, men de har skärpt till sig så förhoppningsvis kommer även skrotungen lära sig. Under  tiden är det skönt att veta att hon i alla fall är kvar där hon ska.

StuteriSolo
0

vill man ha stadiga band som håller för ungefär allt och i många år investerar man i franska elbandet, http://www.gilo.se

Vi har polarband som är över 20 år gamla och fungerar utmärkt än idag, gissar att det är samma med de "vanliga" banden.

Linnea
0

#19 Var det krångligt att sätta upp dom banden? Var det dyrt?

Skynda långsamt så går det fortare.

StuteriSolo
0

Polarbanden är lätta att sätta upp, men de är inte så värst billiga, men det är värt varje investerad krona. Man behöver deras speciella isolatorer då sitter bandet bäst, och deras isolerade handtag. För det vanliga bandet är det nog så att vanliga bandisolatorer funkar lika bra, och man behöver heller i nte ha isolerade handtag.