Fördel att få föl tidigt?
Har sett att många väljer att betäcka sina ston så att fölen kommer i april, maj eller tidigt i juni. Är detta taktiskt inför utställningssäsongen eller annat?
Är det så att det är en fördel att få föl tidigt för att de ska växa på sig inför utställningen, de flesta utställningar är väl runt slutet av juni-juli månad?
Förhoppningsvis får vi föl nästa år och det blir, tyvärr, ganska sent på grund av div omständigheter. Jag känner att hos oss skulle det ändå fungera bäst att få fölen i mitten av juni, p g a betesgång osv. Tidigare än så är våra vinterhagar i ett bedrövligt skick om vi har otur med vädret och jag vill helst att stona fölar ute….
Hur tänker ni när ni planerar föl? Är det viktigt att visa dem på sommarutställning som föl?
Vi får väl pricka in nån utställning till hösten istället….

Enligt en erfaren veterinär jag pratat med är det bättre att de fölar maj och framåt än tidigare.
Jag tycker inte att det är viktigt att visa fölen på utställning första året.

Jag tycker det är bäst att få fölen i maj/juni. Då fölar stona ute och kan gå ute från dag 1 med flocken. Funkar fint för mig och mina hästar.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Jag vill absolut inte ha tidiga föl av en massa anledningar. Ett år fick jag föl 1a april det var hemskt, kallt och regnit och lerigt. Orsaken till det tidiga fölet var att hingsten jag bestämt mig för skulle flytta så ville jag ha honom fick jag betäcka i maj.
Helst vill jag ha föl från slutet av maj och framåt så de kan gå ute.
Fjolårets enda föl föddes 22 juli.
Veritas odium paretFörvånad

Vill gärna ha tidiga föl, mest föratt dom ska kunna klara sig lite mer själva när vi börjar stalla in, och att jag vill ha koll på fölningarna.. helst föla inne.. ( motvals kärring, jag vet )
har inget med utställningarna o göra.
Jag vill också ha tidiga föl (april-maj), för det funkar bäst för oss som har stona på box. Jag vill att de fölar inne där jag har koll (och kamera) på dem. Sedan har man sommaren "ledig" och slipper passa på ston som ska föla. Eftersom vi inte har så många pållar och nästan alltid säljer årsfölen, så vill jag att de ska vara leveransklara innan vintern.
Ett föl blir inte bättre utställningsmässigt för att den är född tidigt. På utställningarna frågar domaren oftast hur gammalt fölet är och tar hänsyn till det.
Föl hos mej kan vara från april-Juli. har gärna mina i maj
Har i stort samma åsikter som #5. Mina går dock på lösdrift men flyttas till box när det ser ut att börja vara dags för fölning. Egen liten hage blir det i samma veva och även ett tag efter fölningen. Föl i april inget hinder för mig, snarare ett önskemål.

Jag vill också gärna ha föl April- Maj och gärna första gångarna i april för då är det lättare att hålla koll på dem.
Jag tyckte de va jätteskönt och få föl i Juni.. DÅ var de varmt och skönt ute och man slapp släpa på stoet och fölet ut och in. Visst var vi ute varje dag och kolla om de var nå på gång men inte att vi misstänkte att hon skulle få den dagen hon fick.. Så hon fölade själv utan problem

Tidiga föl är inte att föredra här i mina trakter. Vi har lerigt och snöglöp oftast hela april. Jag vill att fölen föds inne, med kameraöversyn, men vill också att de ska kunna vara ute så mycket som möjligt även då de är rätt färska, det stärker deras utveckling i stället för att behöva stå på box dygnet runt. Juni passar bra för vår del, lägger oftast min semester i samband med fölningarna.
När fölen föds har väl med ägarens önskan om förutsättningar för fölets utveckling att göra, och inte kopplat till utställning eller fölmönstring. Min åsikt är också den att ett föl som föds under sommarmånaderna är inget föl som är sent född,detta beror också på de geografiska olikheterna beroende på var man bor.
Vi planerar så att fölen föds i maj eller juni i möjligaste mån.
Främst av den anledningen att man vill ha sto o föl ute så mkt som möjligt efter att de fölat vilket kan vara svårt när det oftast är sen vår här uppe.
Hänsyn till utställningar ta vi inte då vi sällan visar fölen.
Jag vill ha mina föl i månadsskiftet Maj Juni, det tycker jag är lämpligast, med bete, väder och möjligheter till utevistelse för att ge fölenen bra start, har inte alls att göra med utställnigar el dyl.Sånt kan vänta tills fölet är ett år i så fall.

Eftersom min dotter använder vår shettis aktivt, dvs rider henne så valde vi att lämna iväg henne (stoet,alltså-:) till hingsten redan i mitten av maj så att vi slapp vara utan henne hela sommarlovet. Troligen kommer hon att föla i slutet av april 2008. Sedan har det väl en viss poäng om man har för avsikt att visa sitt föl på sommarutställningen då har ju fölisen hunnit växa till sig lite innan man drar ut på resor som kan vara väl så jobbigt om man är bäbis.
Mina ston som ska föla hålls på box nattetid. Samt står inne de första nätterna efter fölning. Jag vill inte missa en fölning med allt vad det kan innebära. Jag vill kunna släppa ut ston som fölat på bra bete direkt för här finns inget vidare bete i april eller början av maj. Jag tycker inte det varit problem att visa det som fötts "sent" på utställning om jag haft lust till det. Skiljer inte av några föl inför installning eller vinter regim på lösdrift, jag vill att de ska vara kvar hos sina mammor så länge som möjligt.
Veritas odium paretFörvånad
Tack för alla svar! Kul att höra hur ni tänker och planerar. Nu hoppas jag att det blir föl för mig nästa år också. 
#15 man kan bli lurad på konfekten ändå… I år hade jag stenkoll på mitt fyra åriga sto som själv satt fast när hon föddes. Kameraövervakning och stenkoll varje natt. Ändå missade jag fölningen med en kvart =(

Jag vill helst ha mina föl i början/mitten på juni och framåt. Stona ska helst föla ute och fölen kunna vara ute från allra första början. Jag känner mig absolut inte tvungen att visa fölen på utställning så för den sakens skull spelar det ingen roll när de föds och inte planerar jag att skilja av ngt föl när det är dags för hästarna att flytta till vinterhagarna så inte där heller gör det ngt om de är lite "senare" födda.
Att få fölen på sommaren när de kan gå ute och slippa hålla på att ta in och ut passar mig utmärkt samtidigt som jag inte slutar skolan och kommer hem förrän i början av juni.