Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 15-sjukdomar-skador
Läst 603 ggr
AnneN
0

Veterinära ansvarsnämnden

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnnaLundin
0

Och vara medveten om att det ska MYCKET till för att man ska få rätt…

*har en nära vän som är den hittills enda som fått ut ersättning från SJV efter felbehandlad häst* (om jag fattade saken rätt, personalen på SJV visste nämligen inte riktigt hur de skulle bete sig och lade en massa bevisbördor på hästägaren, "skicka in ojäviga intyg inom 10 dagar på varför hästen skulle vara värd si och så")

Dior
0

De där ger jag inte mycket för längre… Som jag skrev i ett annat forum så är vet. svåra att komma åt, men jag hoppas att andra lyckas bättre än vad jag gjorde.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

maysod
0

Under mina tjugo år inom yrket är det endst ett par veterinärer som fått en fällande dom. Bevisbördan är enorm från båda hållen. En veterinär vad jag vet ska prickas ett  X antal gånger innan de blir av med sin leg.

Kratern
0

#3 Vet du något om hur det är när en veterinär på en travbana låter en halt häst starta i lopp?

Jag menar, då finns oftast en film att se från det aktuella loppet.

Pheobe
0

Ska vara extrema fall osm ska anmälas tycker ag. En veterinär är ju bara en människa som kan göra fel.

Kratern
0

#5 Självklart…precis som en läkare….hmmmm

Pheobe
0

#6 är ju alltid så. Flera felbehandlingar har lett till döden inom läkarvården men man kna inte göra så mkt. Dom kan ju inte kunna allt. Slarv är en annan sak

Kratern
0

#7 Håller med, men det ska inte gå obemärkt förbi.

Man ska naturligtvis anmäla, sen om det blir påföljder eller inte är en annan sak. Inte bara extrema fall… ALLA fall av felbehandling borde anmälas.

maysod
0

# 3

Om jag ska vara ärlig så vet jag inget om hur ansvaret ligger på en banveterinär. Men som sagt ägarna har ett stort ansvar själva också.

Kratern
0

#9 Jo, självklart, men veterinären måste ju finnas där av någon anledning. Hästen kan ju bli halt under värmning eller t.o.m defilering. Man kan ju inte lägga så stort ansvar på ett barn heller.

maysod
0

# 10

Nä, självklart.. Oftast finns väl någon förälder med som har ansvaret. I ett sådant fall BORDE veterinären se och säga ifrån om inte allt är ok.