Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett28-stuterier
Läst 1104 ggr
AnnaLundin
0

Hingsthållarförening?

På ett renodlat avelsforum på nätet har vi börjat fundera på om det skulle finnas ett behov av en hingsthållarförening för alla som håller ponnyhingstar. Tanken är att det skulle vara en form av nätverk, där man kan söka råd och få svar på funderingar från andra ponnyhingsthållare. Det ska också vara en form av kvalitetscertifiering att vara medlem där. Medlemmarna ska öppet redovisa hur deras hästhållning ser ut, i form av hagar, staket, möjlighet till uppstallning, tillgång till stuteriveterinär etc. Hingsthållare som varit i klammeri med djurskyddet eller inte kan sköta sin pappersexercis hör inte hemma i föreningen, för att ta några exempel. Alltså ett samarbetsorgan för hingsthållare och samtidigt en konsumentupplysning för stoägaren - som slipper åka iväg till en hingststation långt bort för att kanske hitta hagar med hängande taggtrådsstängsel och rostiga trasiga badkar för vattenförsörjningen, så att man tvekar på att alls lämna stoet där.

Detta är som sagt på "spåna-stadiet" och inget alls är spikat. SÅ självklart skulle det kunna bli annorlunda än vad som nämnts ovan, det är ju föreningens medlemmar som beslutar om hur det ska vara, OM det blir en förening.

Jag är bara lite nyfiken på var DU tror och tycker om detta! Rösta enligt DIN övertygelse!

1. Är hingsthållare, tycker det är en bra idé och skulle nog vilja vara med själv.
  2. Är hingsthållare, tycker det kanske är en bra idé men är tveksam till om jag själv skulle vilja vara med.
  3. Är hingsthållare, vet inte vad jag tycker om saken.
  4. Är EJ hingsthållare, tycker det låter som en bra idé
  5. Är EJ hingsthållare, tycker det verkar vara onödigt med en sån förening
  6. Är EJ hingsthållare, vet inte vad jag tycker om saken
  7. Annat alternativ
  8. Ingen åsikt / vill bara läsa tråden