Pigmentlösa partier
Är det fler som har erfarenhet av partier på huden, tex runt ögonen, som tappar färg (pigment) och blir vita?
Hos oss har vi haft två. Ena stoet är svart och hade tunna vita streck under båda ögonen. Jag köpte henne sent o vet ej om hon haft så hela livet.
Den andra är också svart, hon har inte haft det förrän för två-tre år sedan, då det hela började. Först var det bara lite runt ena ögat, knappt synligt. Nu har hon stora vita ringar runt båda ögonen, som växer och brer ut sig mer och mer. Inte bara pälsen, utan huden är vit.
Någon som vet hur detta är möjligt? Eller vad det beror på?
Inga foderbyten är gjorda under denna tid, inga hagbyten (mer än mellan våra egna hagar).
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
det första jag kommer att tänka på är ev mineralbrist fast det å andra sidan ger ju kala fläckar och inte så som du har beskrivit det. Är det äldre ston?
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

De är i 12-års åldern.
Hon har och har haft mineraler, så det har vi redan uteslutit. Blodvärden o allt är okej, det är också kollat på den ena. Så vi fattar inget alls. Det är så konstigt när en av 25 drabbas och ingen annan. Det förra stoet hade så redan då hon flyttade hit alltså. Denna har fått det hos oss.
/Cattis

Min syrra sa faktiskt att vårat new forest sto som hon har hemma hos sig som hennes dotter också hade fått sådana pigmentförändringar….
hm ja det var underligt, men då blodvärden och allt annat är ok då är det säkert inget som man behöver vara orolig för.

Nä, men det är inte vidare vackert! Och det syns på lång väg…
Får börja använda en väldans bred eyeliner på henne 
/Cattis
äsch hon har bara fått lite gråa hår

ID-kontrollerade en arab som hade väldiga pigmentförändringar i ansiktet. Det var en skimmel, så hon var rosa istället för vit (som dina shettisar) i huden på dessa ställen, i övrigt svart i huden. Enligt ägaren ändrade sej dessa pigmentförändringar hela tiden (kanske kan jämföras med leopardtigrerade hästar som ändrar sina prickar?). Fenomenet var uppenbarligen ärftligt, då fadern till den här hästen var känd för att lämna avkommor med dessa pigmentförändringar.
Är dina ston släkt?
#0 Bilder tack! 
Den ena har jag sett på men på henne bredde det väl inte ut sig med tiden?
På den första blev det snarare mindre med tiden, medan det på den andra bara blir större och större?
Vääldigt skumt.
(syftar på samma hästar som Cattis)
#9 Japp, det var väldigt lite när jag såg henne för ca ett år sedan.

#7 nej, en tigrerad häst ändra inte sina prickar dom sitter där dom sitter, på dom fält som inte är vita från början kan en tigerad häst melera. Nu är detta en för forumet era färger då era små ponnys ger fler medlemmar som kan sprida falsk information. Kan ni hålla er till era färger och inte sprida falska fakta om våra tigrar tack 

#11 Det kanske var det hon menade…
Är det inte så att prickarna ändrar form då hästen växer?
/Cattis

#12 Tigrering är en hel vetenskap men en tigrerad häst har sina prickar från början. Däremot så kan dom ljusna så det framträder fler prickar. Våra hästar bleks av ofta med åren där dom inte har PATN utbredning, men där blir dom ljusare antingen melerat eller som en snöflinga med vita prickar.
Men där hästen har PATN som leopard tigrar där har hästen sina. Min hingst han har nästan 100% PATN och han kommer inte att förändra sina prickar. Mitt sto är ca 30% PATN och på dom 30% har hon sina prickar på övriga kroppen så ser det ut som hon kommer att både melera och få snöflingor men där är hon inte leopardtigrerad för hon saknar utbredningsgen för vitt.
Så leoparder ändrar inte sina prickar men det gör hästen där den inte har utbredningsgen för vitt. Så liknelsen kunde inte bli mer fel.

#13 Tack för förklaringen, nu har vi lärt oss ngt nytt. Alltid intressant, även om det inte finns på shetland.
/Cattis

Här kommer en bild på hur det ser ut nu…

/Cattis

På andra ögat är det även vitt på ovansidan av ögat, som man kan skymta på bilden.
/Cattis

#11 Oops! Kan bara säga till mitt försvar att det var informationen vi fick när jag gick färgkursen - att leopardtigrar ändrar sej och att det därmed inte var någon idé att rita av dem. Men jag får ta tillbaka den där olyckliga parantesen då… 

#17 helt riktigt man ska inte rita av prickarna på en tiger, knabstrupper har bild i passet. Men det är klart vill du rita av prickarna men jag tror det blir plottrigt 
Nu vet jag att tigergenen är svår att förstå, om du är intresserad så ring till knabstrupper föreningen och be dom skicka den senaste tidningen till dig, där är en lång artikel om dom senaste rönen om det vita hos tigern.
#16 jag hade gissat på att det är samma fenomen som hos oss människor vissa blir lite gråhårig med åren. Pigmentlös är väll inte hästen huden har väll färg?

#18 Huden under det vita håret är rosa, tidigare var den mörk.
Det är inget med grå hår att göra, så gammal är hon inte. Och då borde det ha funnits tecken på gråa hår i ansiktet där det brukar synas. Detta är ngt helt annat.
/Cattis

Samma som människor kan få, att pigmentet försvinner, jag hade en kompis som fick pigmentlösa fläckar på händerna, jag kommer inte ihåg vad det hette. Jag tror det var ärftligt, det gick inte att behandla mins jag för hon led mycket av det tyvärr.
Cattis! Hon är ännu vitare än på bilden. Typ mer än 1cm runt hela ögat, både uppe och nere, och på båda ögonen. *Studerade igår*

#21 Jag vet, denna bild är från december 2005.
#20 Jag tvivlar på att detta alls är samma sak som den sjukdom människor kan ha som gör att pigmentet försvinner på olika delar av kroppen. Inga av hennes föl har det, ej heller någon av hennes föräldrar eller mor och farföräldrar. Vi har ju trots allt mkt god koll på dem och hur de ser/sett ut.
Men, det var en teori, jag hoppas ngn annan har fler?
/Cattis