Rida in shettis och utställning
Hallå! Förra våren köpte jag en shettis vid namn "mormors lilla kråka". Jag vill köra in henne och rida in henne då jag tror hon kommer bli en bra hopponny. Men jag är inte van vid shettisar riktigt. Vid vilken ålder brukar man rida in dem? Lillan, som hon kallas, är 2 år i år och hade tänkt rida in henne hösten när hon är 3. Min andra fråga är, hur hittar man någon som kan rida in henne? Jag kan ju definitivt inte göra det;-)
Tänkte att det är bäst att man är ute i god tid och frågar runt. Tänkte köra in henne i sommar och strävar efter att hon ska få bättre kondition och ryggmuskler. Då kanske en lite äldre ryttare kan rida in, eller?
Hon har patellaupphakning och undrar om någon har några tips som gör att det kan bli bättre? Hon får mycket b-vitamin som det är just nu (hon kissar ju endå bara ut det som inte behövs) då jag läste att det skulle hjälpa..
Vill också ställa ut henne så har ni några bra tips?:-)
Tack!
Johanna
Du kan ju börja med att arbeta från marken på volter och över bommar för att bygga muskler och kondition redan nu. :) Men se till att inte ställa för höga krav och lek fram glädjen!
När ponnyn har lärt sig grunderna i detta så kan du vänja vid sadel och bett i dessa övningar.
Var försikig med att jobba en ung häst på volt för mycket, det sliter på benen. En shettis skulle jag inte börja rida förens de är 4, rasen växer och utvecklas långsamt.
#2 Håller med. Tänk på att inte jobba så för ofta! Tömkörning är ett riktigt bra alternativ.
#2 Håller absolut med!!
Ha INTE brått med att rida in shettisar…..du vinner på att vänta. Markarbete är toppen….håll tillgodo med det ett par år till! 😃

Gå mycket ute i skog och mark om hon har problem med bakknäna, tömköra kan du oxå göra för att stärka musklerna, lite löshoppning/tömkörning över bommar är bra träning.
http://www.shetlandsponny.se/ här hittar du mycket information och länkar om olika utställningar och hur det går till.

Jag hade från början inte tänk att mina killar skulle bli inridna. MEN ödet ville annat.
Å nu tar jag med mig båda killarna upp till ridskolan varje tisdag. Då det är ridlekis. Från början för att vänja de med barn. Nu har jag dessutom fått hjälp att börja rida in de!.
Mini ( Joystick Diablo ) är då 6 år och Pegasus är 7 år. Båda grabbarna är mycket körda och tömkörda. De har dock förvånansvärt lätt lärt sig vad skänklar är. Vi skyndar dock långsamt och ser ridningen i nuläget MEST som ny mental utmaning