Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 5102 ggr
Bettanz66
0

Kadaver

När den dagen kommer att ens häst inte längre kan leva och inte kan bli livsmedel pga medecinering. Finns det ju dom som hämtar upp kadaver. Men vem anlitar man?? Hörde nyss att det skiljer massor på priset ända upp till 3000 kr. Vem anlita du??  Vore glad om ni som vart med om detta vill dela med er av era egna erfarenheter.

Ove-D
0

Ja. Min ponny avlivades hemma på gården av slaktbilen. Hon skulle inte gå till slakt utan brännas (tror jag).

Lorita
0

http://www.svensklantbrukstjanst.se/ hämtar och slaktar på plats om så behövs, det är dom enda jag känner till

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

cinna
0

Beror nog på var du bor? Har en bra veterinär i Linköpingsområdet som ombesörjer *allt*. PMar telefonnr om det är aktuellt.
Har även anlitat Djurambulansen samt Kallins här i länet och är nöjd med båda.

Silenos
0

Jag bor någon mil NV om Stockholm. Hade en D-ponny som vi behövde ta bort. Kom hem en man/bil som gjorde det väldigt smidigt/smärtfritt och tog med sig ponnyn sen. Kostade ca 4000 kr. Detta ersattes dock av försäkringen, då han varit sjuk innan.

AnnaFagerell
0

Svensk lantbrukstjänst kostar 3700 kr att bara hämta en standardstor shetland, mini under 100kg kostar 1500kr, allt inkl moms. Kontant betalning/kortbetalning sker på plats annars tar dom den ej. Avlivning 1025 inkl moms. Inget hästpass krävs!

#3 Låter märkligt, tar veterinären hand om kroppen?

Finns ett slakteri i mellanskåne som också tar emot häst till förbränning men dom har samma priser som ovan. Djursjukhuset i HBG har samma priser som ovan.

Jag har grävt ner flera av mina, med tillstånd från länsstyrelsen. Någon har jag lämnat på slakteri.
#4 Veterinär Xtra ersätter, inte vanlig veterinärvårdsförsäkrning gör det tyvärr.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Kida
0

Vi bor i Hälsingland. Vi är tvungna att ta bort vårt sto nu 😕 så vi sitter just och funderar på hur vi vill gå till väga.. Jag har fått veta att det går en bil som man kan ringa till. Dom kommer hit och gör det på plats och tar med sig ponnyn och det blir djurmat. Kostar inget tydligen. Väldigt bra folk har jag fått höra.

cinna
1

#5 Man ringer till honom för att beställa en avlivning  och han sköter alla kontakter för bortförande av kroppen och destruktion, dvs jag som hästägare behöver inte kontakta någon mer än honom. Känns *väldigt* skönt i det läget. Han resonerar som så att man som djurägare, om man inte prompt vill, ska behöva ta itu med bortförandet av kroppen.

Har fungerat jättebra de 5 eller 6 gånger jag varit inblandad, kompisars/grannars hästar, men "min" veterinär.
Han kommer punktligt på utsatt tid och när allt är klart så har kadaverbilen stått stand by så att säga ca 5 minuter bort så kroppen har aldrig blivit liggande längre än så.
Så nej, det är inte  märkligt alls häromkring…

Bettanz66
0

Tack för era svar, har nu bestämt mig för att söka tillstånd för nedgrävning då jag helst vill att han ska slippa lämna gården (då han har flyttat massor innan han kom till oss). Så dom kommer nästa vecka för att kolla om det blir godkänt.

kajsa-kavat
0

"5 Jag har tagit extraförsäkring som gäller för avlivning och destruktion, så det finns men man får säga till om den försäkringen (Agria)

Annette
0

Vi har sökt tillstånd och grävt ner de flesta hemma. Grannen är slaktare och sköter avlivningen.

AnnaFagerell
0

#7 Det är ju kanon, men det kostar väl ungefär som ovan kan jag tänka mig?

#6 Förr kunde man här lämna hästar till skånes djurpark. Dom tar dock inte emot längre

hippoteket
2

Det finns, såvitt jag förstått, ett ställe i Bollnäs som har foderslakt - alltså att köttet används som foder till rovdjur i djurparker och sånt.

Åsså lite generellt:

Detta med avlivning av hästar har blivit till ett problem för oss hästägare.

• Vill man lämna till slakt, så att köttet används till livsmedel, så har många slakterier slutat ta emot hästar efter att deras uppköpare sagt ifrån att de inte handlar av dem så länge de slaktar både nöt och häst (efter skandalerna med hästkött i stället för nöt etc). Slakt har ju annars varit ett bra alternativ för omedicinerade hästar, som inte kostat något och till och med kunnat ge några kronor till hästägaren.
  • Vill man avliva hemma så har man en död hästkropp att ta hand om sen. Skickar man den med Lantbrukstjänst så kostar det en nätt summa på ett antal tusenlappar (verkar variera en del runt landet, jag har hört summor uppemot 7-8.000 för en stor häst) som måste betalas kontant till den som hämtar kroppen. Många har inte de pengarna att skramla fram kontant på kort tid…
  • Man kan ju också begrava hästen hemma (eller nåt), förutsatt att man har någon bra plats och får tillstånd för att göra det. Långt ifrån alla har denna möjlighet.

Har man alltså inget slakteri som tar emot, inga kontanter till Lantbrukstjänst och ingen möjlighet att begrava hästen - VAR sjutton gör man av den då? Eller VAD gör man?

Det är i dessa lägen som det händer att hästägare ger bort hästen som sällskapshäst - vilket gör att den riskerar att hamna på slaktbil till Italien.

Eller också struntar man i att hästen inte mår bra och låter bli att avliva den utan den får bra gå och driva i en hage där den i bästa fall får den mat den behöver.

Det fanns förut djurparker som tog emot hästar, tyvärr har detta begränsats ordentligt på senare år så det är inte heller något alternativ längre.

Nej, jag har verkligen inget bra svar på hur man ska kunna lösa detta. 😕 jag ville bara belysa det problem som vi kan komma ställas inför. Jag har själv alltid sagt att "jag vill inte begrava mina hästar hemma", men den krassa verkligheten har kommit ifatt mig och med 4 hästar hemma som passerat 20 år och ytterligare två som är 19 har jag insett att det kommer kosta mig en smärre förmögenhet om jag ska skicka alla dessa för destruktion med Lantbrukstjänst. Så jag måste nog helt enkelt förbereda en plats där jag kan få lägga dem för sista vilan, när den dagen kommer. Turligt nog har vi gott om utrymme på gården, långt från vattentäkter och sånt, så det ska väl inte vara något större problem.

AnnaFagerell
2

#12 Jag tror att någon talat en hel del osanning om det kostat så mkt med lantbrukstjänst. En stor häst kostar 4300kr inkl moms, punkt! Svensk lantbrukstjänst är rikstäckande och har samma priser överallt.

Borde kanske ha en sådan här upplysning INNAN folk köper hästar, har man inte råd göra sig av med dem ska man ju inte ha några hästar. Man ser ofta i annonser att dom inte vill ge nåt för hästarna för att do har lite pengar men kan ge dem ett bra hem… så länge de lever vill jag då påstå för när de dör kan dom inte betala. Det är därför man måste betala kontant när de hämtar kadaver, det är för många hästägare som inte betalat för sig.

När jag har avlivat och grävt ner hemma har det kostat mellan 1000-1500 för avlivning och dedan 500 för grävning och har för mig att intyget att gräva ner kostar 400. Så det hamnar ändå på runt 2500

AnnaLenaK
1

# 13 De höjde priserna vid nyåret. Jag betalade 4 725:- för en minishetland den 5 februari. Viktgränsen går vid 200 kilo - sedan kostar det mer.  Man kan numera betala med kort hos Svensk Lantbrukstjänst och behöver inte ha kontanter.

Frågan är varför det inte ens kostar hälften så mycket att kadaverslakta en fullvuxen tjur. Subventionerna är borttagna, så vitt jag vet…

Minsanne
1

På årsmötet så var det ett föredrag bland annat om slakt av häst.
Sverige importerar tydligen 400 ton hästkött varje år, troligen mest från Argentina, Rumänien osv.
Genom att inte lämna sin häst till slakt, den dagen det är dags, så bidrar man till den hemska slakt transporten och hanteringen i en del andra länder.
Att låta ens häst få dö på slakteri är inte lika hemskt som det låter och enligt talaren så fanns det en hel del slakterier som fortfarande tog emot häst. Hon sa också att en del slakterier har egen ingång just för hästarna, en del använder slaktmasken precis utanför dörren, släpar in dom och avblodar direkt.

AnnaLenaK
0

Litet förtydligande. 4 725 kronor kostade det inklusive avlivning. Jag hade lite fel om viktgränserna också.

Om det funkar att länka kommer prislistan här:

http://www.svensklantbrukstjanst.se/prislista/index.html

hippoteket
0

#15 - problemet just nu är ju att slakterierna inte tar emot hästar längre, de har slutat efter hästköttskandalerna pga att de som köper deras nötkött inte köper av dem om de slaktar hästar också. 😡Det finns ju liksom gränser för hur långt man kan transportera sina hästar till slakt. Mitt närmaste som tog emot hästar låg typ 13 mil bort - de har slutat. Nu vet jag inte längre var det närmaste finns.

Jag har själv lämnat ett flertal hästar på slakteri genom åren och med ett enda undantag (en häst som var rätt vrickad i största allmänhet) har det varit helt problemfritt - såväl äldre ridskolehästar, gamla tävlingshästar och någon ganska ung häst har lämnats. Jag skulle GÄRNA fortsätta med det om det inte vore så nedrans långt att åka.

AnnaFagerell
0

#16 Precis, samma priser som jag visat ovan MEN jag undrar om inte du fick betala för över 100 kg på dina… Även om de är mini

#15 Tycker inte heller det är hemskt på slakteri, jag har själv lämnat en ponny på slakteri och jag var själv med vid avlivningen

#17 Knorrevången i Glimåkra har du nog närmast.

jolenelarsson
0

Jag fick inte välja sätt helt själv, då jag hittade min gamla häst nästintill medvetslös i hagen en morgon. Ringde distriktsveterinärerna som kom och gav "insomnings spruta" (han var sjuk sedan innan i cancer så vi visste sedan två veckor tillbaka, men vi hade "bokat" avlivning med ambulansen dagen efter) Sen kom djurambulansen och hämtade honom och körde honom för kremering. Askan fick jag hem och strödde i minneslund för hästar. Mycket dyr historia, men det kändes rätt för mig.

[FaunaFlora]
1

19

Gud vad skönt att höra att det finns möjlighet för hästen att få spruta, bli kremerad och få hem askan. Började bli riktigt rädd efter alla skräckhistorier ovan om slakt, att ätas av människor eller hundar osv..

Skulle aldrig i min värld få för mig att skicka någon av mina djur till slakt.. aldrig.

Annette
1

Vi har avlivat flera väldigt gamla hästar (34, 32, resp 27 år). Det var aldrig aktuellt för dem att behöva lämna gården för en sista resa. Och om det hade varit det tror jag väl knappast att köttet på så gamla djur vore någon vidare människoföda.

hippoteket
1

#18 - just Knorrevången skulle jag dock inte lämna några djur till, även om det påstås att de har bättrat sig…

Buckykatt
4

Jag hade en shettis som jag blev tvungen att avliva för ca två år sedan. Jag hade veterinär ute först och i samråd med henne beslutades om avlivning. Jag ringde då till Trotjänaravlivning i Stehag - ligger i mitten  av skåne.

Kostnaden blev ganska stor. först vet.  kostnaden på ca 1500kr och sedan Trotjänaravlivningen som kostade 6000kr. Veterinärvården ersatte bara en liten del av vet.kostn och täckte inte trotjänaravlivning. Men, jag hade en låg livförsäkring som jag visserligen fick ut först efter ett par månader, men som i princip täckte hela kostnaden.

Jag tyckte att det var värt det, med tanke på att hästen slapp stress och onödigt lidande i samband med transport. Han fick sluta sitt liv, munchandes på lite godis,  på en fin gräsplan utanför stallet.

Om man tar en låg livförsäkring för någon hundralapp per månad, kan man slippa bekymra sig om kostnaden för avlivningen.

Jag har även en riktigt gammal shettis, som är 32 år, och honom betalar jag ingen försäkring för. Däremot började jag sätta av en hundring i månaden i samband med att jag sa upp försäkringen. När jag kommit upp i sjutusen slutade jag att sätta in mer på det kontot, men kan känna mig trygg med att det finns pengar för att han ska kunna sluta sina dagar på ett bra sätt.

AnnaLenaK
0

#18 Så var det, Anna. Hon vägde 140 kilo.

Jag kan dock fortfarande inte begripa varför det skiljer så mycket i kostnad när det gäller bortforslingen. 1 010:- för en stor köttko och 3 700:- för en liten minishetlandsponny. Proceduren är ju densamma, dvs. lastning, transport, lossning och förbränning….

AnnaFagerell
0

#22 När jag var där var det väldigt trevligt folk och veterinären var jättetrevlig. Ser inte varför jag inte skulle tjäna på att lämna hästar där lika mkt som andra ställen. Jag var själv med vid avlivningen och det gick fint till.

#24 Priset går från 100 kg och uppåt så¨då har du ju fått betala det även om det är mini. Hästar under 100 kg är betydligt billigare.  Lantbruksdjuren blir subventionerade av staten. Lantbrukaren betalar bara en bråkdel av vad det kostar

AnnaLenaK
0

#25 Jag frågade chauffören och fick uppfattningen att subventionerna var borttagna. Men det kan ha varit jag som fått saken om bakfoten…

PP
0

#23 Om man tar en låg livförsäkring för någon hundralapp per månad, kan man slippa bekymra sig om kostnaden för avlivningen.

Det är enda anledningen till att jag öht har livförsäkring på mina ponnyer. "Problemet" är att Shetland ofta blir gamla och efter 16 års ålder sjunker livförsäkringen med 20% varje år (IF), så för mitt nu 19-åriga sto kommer jag snart få lov att börja lägga undan pengar till avlivningen på ändå. Jag hoppas dock att avlivning inte är aktuellt än på många år.

AnnaFagerell
0

#26 Nej, det är inte borttaget. Å tänk hur alla grisbönder skulle klara sig om de fick betala fullt pris för varje gris, det skulle aldrig gå. Vi lämnar flera stycken varje vecka

MadeleneJansson
0

# 26 På alla nöt, får och gris som slaktas dras det av några kronor för kadaverhantering. Det är detta som gör att det är billigare för lantbruksdjur. Så har detvarit i iallafall…

Buckykatt
0

#27 Det är en stor glädje att Shettisar ofta blir så gamla, men som du skriver; det ställer till problem med försäkringen. Ett tips skulle kunna vara att man börjar spara en mindre summa varje mån. redan innan försäkringen börjar sjunka. På det sättet kan man bli sin egen försäkring, och avsluta hos försäkringsbolaget, när man kommit upp i tillräcklig sparsumma. 😉

Jag har som jag skrev tidigare, en shettis som är 32 år, men hans föräldrar blev 36 och 39 år, så jag hoppas att han kan leva ett bra tag till. Men den dag det är dags, har jag sparpengar för att kunna ta bort honom på ett så skonsamt sätt - både för honom och mig - som möjligt.

AnnaLenaK
0

#28 - 29 Då förstår jag. Fick det nog om bakfoten..

PP
1

#30 Den huvudsakliga anledningen till att jag har hästarna försäkrade, är ändå veterinärvården  - jag har funderat många gånger på att spara ihop pengar på ett "veterinärkonto" då jag, efter mer än 25 år med Shetland, aldrig utnyttjat en försäkring. Men jag har inte vågat - har jag aldrig behövt en försäkring innan så kommer jag säkert behöva det då. Och med fem ponnyer i min ägo har det inte känts värt att chansa…

De gånger jag avlivat hästar, har de gått på destruktion och jag har tagit hjälp av Svensk lantbrukstjänst. Ridhästen blev akut dålig och fick "nödslaktas", en söndag fm. Om jag minns rätt fick jag betala 3 600 kr kontant då (2002), vilket var en högre summa för att det var nöduttryckning och helg. Fick en smärre chock då jag var ensam hemma och inte ville lämna hästen, på den tiden gick det inte heller att ta ut så mycket pengar på bankomaten och jag hade inga sådana summor hemma. Lyckligtvis kunde jag låna av en kompis. Numera har jag alltid pengar hemma ifall att…

Det är nog jättebra om man som hästägare sätter sej in i vad som gäller, så att det inte kommer som en chock dagen man står där. Vad det gäller min ridhäst, var planen att ta bort honom efter sommaren så jag hade börjat planera för hur det skulle gå till. Men jag hade ingen aning om hur det fungerade (att Svensk lantbrukstjänst inte hade avlivat honom utan kontant förskottsbetalning), när det blev mer akut.

hippoteket
1

#25 - jag tvivlar inte på att personalen är trevlig eller att allt fungerar bra när man är där och tar bort sin häst.

Det som gör att jag aldrig skulle lämna en häst där är deras tvivelaktiga hantering av det rent administrativa. Det är ingen hemlighet att de har fuskat massor. En vän till mig blev t.ex uppringd av nån myndighet (minns inte vilken) som frågade om hon hade slaktat en häst där ett specifikt datum. Det visade sig nämligen att det var FYRA hästar som hade slaktats den dagen, där samma pass (det som tillhörde min väns häst) var angivet för alla fyra.
Jag kan helt enkelt inte tänka mig att gynna verksamhet som inte följer gällande regler. Det sägs att de har bättrat sig betydligt men de får sköta sig väl i många år innan jag själv anlitar dem.

[daytona]
3

Jag har både avlivat på klinik och lämnat till slakterier. Tycker inte det är något fel att djuret går till livsmedel på ngt sätt.(MEN som ska inte transporteras sen någonstans typ italien, danmark…!!)

7000:- kostade det mig att avliva mitt gamla sto på kliniken i Huddik. 2 sprutor och sen fick hon helt enkelt brännas :(

Jag fick 2000:- för mitt kallblod på Delsbo slakteri. Men det gäller då att hästen inte är medicinerad med något olämpligt typ "butta".

Tycker det är hutlöst dyrt att ta bort en häst på klinik!! Vet inte vad han tar som åker runt med kadaverbilen i hälsingland/gästrikland och avlivar, ett par tusen för en shettis säkert. Han är bra att ha att göra med iaf har jag hört. Och det är ju en fördel!! Man vill ju inte ha med nonchalanta personer att göra när man väl står där!

Cia58
0

#18  Anna:   http://djurdjur.wordpress.com/2009/03/07/knorrevangens-smutsiga-byk-i-uppdrag-granskning/

Att lämna sin trotjänare och vän på slakteri…..det FINNS inte!!

En häst ska avlivas hemma, i sin trygga miljö, med huvudet i matspannen!

Cia58
2

#23  Trotjänartjänst (Eslöv) har vi använt oss av de gånger vi behövt.  Fantastiska människor med stor empati….och väldigt snälla mot djuren!  Det är det enda, absolut enda, alternativet när tiden är inne…..dyrt, men värt priset!

Och jag säger som en föregående talare……har man inte råd att ta bort sin vän på bästa sätt, ska man inte skaffa någon..

[daytona]
7

Och jag säger som en föregående talare……har man inte råd att ta bort sin vän på bästa sätt, ska man inte skaffa någon..

Ursäkta med vem är du att avgöra vad som är bästa sätt?? Finns folk som tycker olika, så att vräka ur sig att man inte ska skaffa häst för att man inte har en möjlighet att ta bort dom hemma med huvudet i mathinken tycker jag var fult!

AnnaFagerell
4

#33+35 Jag struntar blankt i hur det går för andra och hur andra gör, jag ser till att det blir bra för mina egna djur. Jag har lämnat en ponny på knorrevången och allt gick rätt till! Veterinären tittade i passet och på hästen, personalen klippte passet och skickade in papper. Veterinären var supertrevlig och vi pratade en hel del.

Folk är bara så blåögda! Tror ni att andra slakterier är annorlunda? Tror ni att det inte förekommer skit vilken arbetsplats man än tittar i? Oavsett om det är äldreomsorg, ica, advokatbyrå eller läkarmottagning så förekommer det skit. Om jag har varit med när pålle slaktats och sedan valt att man ska kunna äta jättefint kött så är det mitt val. folk svälter i massor av länder och vi väljer att avliva djur som kanske kan användas… När hästen är dö är den dö! Vägen dit kan man göra bra oavsett slakteri eller veterinär. Säkert kanon för hästen att bli slängd i en kontainer med andra döa hästar… Eller är detta då helt plötsligt okej? Var går gränsen där? Att gräva ner hästar kan också få bekymmer med sig, var så säkra på det… Hört talas om mjältbrand? Dödat massor av djur pga nedgrävda djur

Kan tala om att en veterinär hos mig misslyckades med att avliva en häst en gång! Det var ingen rolig historia men vi klarade upp det också MEN avlivningen på slakteriet var minsann en av de bästa jag varit med om. Rent och fräscht och lugnt. Bättre än en veterinär som misslyckas… slakterifolket VET hur man gör. JAG VET hur man gör, jag avlivar själv djur flera gånger i veckan ibland och man får vara lika bemötlig då.

PP
8

Tycker det är oerhört synd att det ska läggas värderingar i vad som är rätt och fel vid avlivning av häst. Så länge hästen avlivas "när det är dags" och på ett humant vis, borde ingen behöva ha åsikter om hur andra väljer att göra.

Jag har ingenting emot att hästar slaktas för att bli livsmedel (så länge det sker humant, och inte involverar mardrömslika transporter genom Europa). Anledningen till att mina gått på destruktion är att jag inte hade någon lust att registrera mej som foderföretagare och föra journal över allt från inköpt hö till fodermorötter. Kanske inte det mest genomtänkta beslutet i mina dagar, med tanke på hur dyrt det blivit att skicka hästar på destruktion, men inget jag bryr mej om vad andra tycker om.

Buckykatt
0

#32 Jag förstår att det känns svårt att helt säga upp en försäkring pga vet.vård. Och mina tidigare inlägg var inte menade att få någon att avstå från något som gör att man känner sig trygg. Det jag föreslog gick ut på, att man sparar en liten summa varje mån - blir inte så kännbart då - så, att det täcker ev. avlivning, på sätt som känns bra. Sedan kan man fortfarande ha kvar vet.vårds försäkring.                  När hästen börjar bli så gammal som min, anser jag att den dag han blir sjuk eller skadad är det nog ändå dags att han får avsluta livet. För mig inträffade den tidpunkten när han uppnått en ålder på 30 år. Blir han så sjuk eller skadad att det skulle kosta mer än tiotusen kr, är det nog inte meningen att han ska leva längre. Jag har tidigare avsatt sjutusen kr för avlivning, och tretusen till anser jag mig ha råd med om han skulle få en lättare skada. Men det är upp till var och en att bedöma var smärtgränsen går.

Cia58
1

#37  Du får givetvis tycka precis vad du vill…..precis som jag!  

Skillnaden mellan dig och mig där, är att jag håller mig för god för personliga påhopp!  Det tycker jag inte hör hemma i en vuxen diskussion!

AnnaFagerell
1

#41 Tyckte dock att du gjorde ett ganska stort påhopp… iaf mot mig! Mina avlivas där jag vill att dom avlivas!

[Billan]
1

Nu diskuteras det vad som är bästa sättet för avlivning. Då undrar är det ur hästens synvinkel eller ur ägarens.

Enligt vad de flesta  veterinärer anser så skulle bult pistol vara det mest humana för djuret, men då som ägare är det väl det man inte vill göra, på grund av av blodningen. (så är det för mig )

Själv har jag sprutat bort några hemma, tagit bort en med bult pistol hemma och åkt med en och tagit bort med bult pistol.

Man är lika ledsen hur man än sköter saken, men får nog hålla med att smidigast är bultpistol, hästen märket inget, vid sprutning måste permanent kanyl läggas, bara det kan vara traumatiskt för en del hästar.

Annette
1

Jag föredrar bult och har goda vänner som tar hand om det praktiska så jag slipper vara med om avlivningen. Lättare för dem som inte haft någon nära relation till hästen. När de väl är döda har jag inga problem att ta hand om kroppen.

Bettanz66
1

Vi tog bort våran gamla häst i lördag. Ansökan om nedgrävning hemma gick igenom så nu har han sin grav i ett litet skogsparti bland ekar. Det känns skönt att veta att han slipper lämna gården för en sista vila då han innan han kom till mig har bytt ägare många gånger samt åkt runt till div konstiga ev köpare som sedan lämnade tillbaka honom i bedrövligt skick. Det var därför jag köpte honom för 8 år sedan då jag tyckte att förra ägaren inte var rätt vis som låna ut honom åt både höger och vänster. Jag trodde inte då att han skulle leva längre än 1 år. Men som sagt jag fick ha honom i 8 fantastiska år. Han blev frisk och kry och mina barn lärde sig rida på honom 🙂 Men nu så var tänderna slut på honom och det fanns inget mer jag kunde göra. Så därför fick han sluta sina dagar på gården. 

Det var lätt och smidigt att göra en ansökan så när det är dags för nästa häst för sista vilan tvekar jag inte en sekund på att göra en ny ansökan, då det känns helt rätt än att skicka med kadaver bil. Men alla gör sina egna val. Men skulle det bli akut mitt i vintern får man väl tänka om 😢