Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 4161 ggr
fejema
0

Avla på shettis med eksem???

Hej allihop !

Jag har en fråga till er som är erfarna shettisägare…vad tycker ni om att avla på en shettis med eksem ?

Att jag frågar är att jag själv köpte ett sto som då var knappt 2 år med bra stam för att visa på utställning och ev ta föl på…men det visade sig att hon utvecklade eksem så det var bara att tänka om  och gilla läget…

I vår blir hon 6 år och hennes eksem återkommer varje sommmar, jag har forskat lite i hennes bakrund och finner inga nära släktingar som lider av detta…men läste på SLUs sida att detta är ärftligt och att det kan ligga i generna utan att visa symtom.

Blev nyligen väldigt överraskad när jag pratade med en mycket erfaren och känd uppfödare av shettis och två andra raser när han tyckte att jag absolut skulle avla på mitt sto eftersom hon har så fin stam…påpekade att hon har sitt eksem vilket han vet mycket väl..men han menade att jag skulle se till att hingsten inte hade några kända fall med eksem efter sig.

Men hur tänker människan…som uppfödare har man väl ett ansvar  till rasen att man avlar på friska och sunda föräldrar och ett ansvar till ev framtida köpare…men det verkar som att stammen är det viktigaste?

Hur resonerar ni kring detta med eksem vågar ni chansa eller sållar ni bort dessa från avel även om stoet eller hingsten är förövrigt av toppkvalitet ?

Mvh Fejema

Pheobe
0

det finns en anledning till att hingstar med exem sållas bort och att ston ej får stamboksföras. Det är extremt ärftligt med exem och man ska inte avla på en sådan ponny. Sen får stammen vara hur fin den vill. Avla inte på den! Det finns bättre individer, gott om dem också.

Cattis
0

Det vore väl synd om du fick föl som också utvecklar eksem. Livet är inte alltid så skoj för dessa hästar, så varför avla fram fler.
Okej, det är inte SÄKERT att avkomman får det, och du kan ha tur att det beror på ngt annat och i detta fall inte är ärftligt. Men troligen inte, så varför ta risken? Jag tycker inte att det är att rekommendera.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Pyttis
0

Har själv haft ett sto med eksem och fick ofta frågan: varför jag inte tog föl på henne, hon som är så trevlig och ser så bra ut! Av den enkla förklaringen att jag aldrig med vetskapen om vad eksem kan innebära i lidande för hästen (+ allt mera skötsel av ägaren) skulle använda en sådan häst i avel och chansa att det ej nedärvs.

Yazmine
0

Jag tycker nog att du ska låta bli att avla på henne,då jag själv har haft en exemhäst och han led så himmla mycket på sommaren fasten man gjorde allt för att han skulle slippa att få klåda.Men om man är mån om rasen och vill ha sunda och friska hästar så ska man inte avla på dem som har anlag till exem,även om nu inte avkomman skulle få exemet som sin mor så är det stor risk att nästa generation blir drabad.

kacka
0

Jag har själv "kasserat" ett sto som GETT (minst) 50% eksem med olika hingstar trots att hon inte själv har eksem. Den ena utvecklade det inte förrän han var två så det är inte lltid det märks med det samma!

fejema
1

Hej igen!

Jag håller med er, jag vill inte chansa, det hade inte varit rätt mot rasen och mot lilla fölet om det visar sig att även den skulle utveckla eksem som e´ett h*****es lidande.

Sen kan det vara så att köparen till fölet ställer ut och det visar sig att den får gott omdöme…ägaren vill avla och "vips" så för vi generna vidare.

Hoppas att alla med eksem hästar tar sitt ansvar och precis som du Kacka tar ur ett sto som ger avkommor med dessa problem.

Tycker personligen att det är skrämmande med denna åkomma som verkar öka hela tiden.

Mvh Fejema

kacka
1

Det värsta är väl när det ligger "dolt" och inte modern eller fadern har det men avkommorna får det iaf… :-P

Med hingstar och ston som HAR eksem tycker jag helt klart att man ska låta bli att avla på.

Fiona
0

har oxå ett jätte snällt sto med ett toppen temp. och är för övrigt fin men har exem.de är så himla synd för hon har ju allt annat som en bra moder ska ha:/ men jag vet hur jobbigt de är för henne på sommaren så jag vill inte utsätta fler för de!så himla synd, vi betäckte henne i sommras men de var ju tr att de inte blev nått!tänker inte göra om de

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Annette
0

#6. Jag tycker att du har en sund inställning som inte avlar på ditt sto med eksem.

Asagard
1

Enligt vår granne som håller på med islandshästar, så har de kommit fram till att eksem förärver sig i trejde generation. Alltså att barnbarnsbarnet till en eksemhäst utvecklar eksem. Om det stämmer, det vet jag förstås inte, och jag är inte säker på om det är vetenskapligt bevisat eller hur de kommit fram till det.

HanniBunni
0

Är det inte så att "fölet"ärver det av enbart mor eller far? Jag har hört nånting om det nångångFundersam

Annette
0

#11. Det kan tyvärr bara dyka upp också. Min ena New Forest fick så svår eksem att jag valde att avliva henne som 5-åring. Jag har fött upp henne själv, vare sig mor, far eller övriga syskon på moderns sida har eksem.

HanniBunni
0

#12 kollade du upp far och mor föräldrarna? Det kanske är som #10 säger att det är var tredja generation! Har ochså en men med lindrig eksem men varken mamma eller pappan hade det! Pappan var godkänd men mamman var ej RS så att min teori var att det nedärvs av mammans gener! Någon som kanske tror detsamma!

Glad

Annette
0

#12. Inget eksem där heller. Jag har sett allihopa vid många tillfällen på somrarna.

HanniBunni
0

Ja det är en mystisk sjukdom menvad behandlade du med? Nyficken för att jag har hittat en super kombination!! Men den kan ju alltid bli bättre!Skrattande

Annette
0

#15. Jag provade problemolja utan resultat. Men detta var ett mycket svårt fall av eksem. När de tog av skinnet efter avlivningen visade sig att hela mankammen var som en tjock korv. Stackars häst!

Men problemolja vet jag brukar fungera. Vad är det för dunder du hittat, något du kan tipsa om?

HanniBunni
0

Min häst får aloe vera i fodret innan betet och sen hittade jag en salva som heter " En super bra grön hästsalva" Som används främst på islänningar. Den kletar på problemområdena ungefär 2 gånger i veckan.Ger även aloe vera juice under sommaren utspätt ivatten! Min häst älskar det!! Han har 90% mindre än förra sommaren när jag fick han! Och jag håller inte på med att släppa in och sätta täcke och dyl heller. Det enda är att håret blir väldigt fett och hästen har en svag lukt av citronmeliss!!Skrattande

Kratern
0

#17 Var köper du den? Salvan alltså…

HanniBunni
0

Jag ska kolla på den var den är gjord! Vänta!!

HanniBunni
0

"superbra grön hästsalva"-sommarsalva!! Gjord av ett företag som heter: Hälsingehonung Vålsta 82065 Forsa!! Ren naturprodukt!!Flört

HanniBunni
0

#18 jag köpte den i vår lokala hästaffär så den finns att få tag på lite här och där!Glad

Kratern
0

#21 Innehållsförteckning?

HanniBunni
0

Dår är olivolja,bivax,a-b vitamin och ringblomma!  pratade med en veterinär och han sa att ja ,självklart ! Ringblomma är som gift för småkryp!Glad

kacka
0

Ni som har eksem-hästar: Vet ni om det är inrapporterat till SH att hästen/stammen har eksem?

HanniBunni
0

Japp!! Även försäkringsbolaget har det reggat! Det är lätt att kolla om man ska köpa ny häst!Glad

kacka
0

Vissa saker SKA ju rapporteras för att kunna följas upp… Själv har jag skrivit TVÅ rapporter.

HanniBunni
0

Vad menar du?? Till vem?Fundersam

kacka
1

För att få bort defekten från rasen ska varken sto, hingst eller generna bära anlag för defekter!

HanniBunni
0

Ja det visste jag men vadå för rapporter! Jag har en med lindrig eksem och jag visste om detta när jag köpte honom. Är det ägarens ansvar att anmäla det till sss?

HanniBunni
0

Även om man inte har den till avel?

kacka
0

#27 Jo det är så att defekter ska rapporteras till Svenska Hästavelsförbundet…

HanniBunni
0

Då kommer dom att ha och göra!! Jag menar att en häst med fång kan ha fång pga "något"! Tänk om någon oerfaren svartlistar sin ponny och stammen pga någotsånt!! Eller är det veterinären som ska rapportera…det känns lite bättre kanske!Glad

Cattis
0

#30 Ja, för att veta att just den hästen, med just de föräldrarna har eksem. Så att man kan kartlägga vilka som lämnar eksem.

/Cattis

HanniBunni
0

#33 Så ansvaret ligger på ägaren att rapportera detta! Vet någon om det ligger nån forskning på området? Självklart ska man inte avla på eksemhästar men kan de leva normalt med sin allergi så är det bra! Precis som glutenallergiker!!!???(liknelse)

kacka
0

#30 Ja även om den inte används i avel så man få reda på vilka stammar som ger mycket eksem…

paparatzi
0

Man är faktiskt skyldig att inrapportera alla defekter som finns med på defektlistan hos SH, det behöver nödvändigtvis inte vara säljaren eller uppfödaren som gör detta, då vissa defekter inte behöver visa sig som föl, mitt tips är att man går igenom den defektlista som finns och hittar man några defekter skall dessa inrapporteras direkt, jag vet av en toppen fin hingst av mycket hög kvalité naturligtvis avelsvärderad och godkänd i sverige med över 40 p som dessvärre har lämnat 6 -7 avkommor med krafttigt underbett….undrar hur många av dessa defekter som egentligen är inrapporterade??

Annette
0

Jag avlivade mitt eksemsto 1998. Jag har inte rapporterat att hon hade eksem.

36. Ibland undrar jag om alla rykten om hingstars defekter är just bara elaka rykten eller om det finns någon sanning i det. Folk "vet" så mycket, undrar hur mycket det ändras mellan mun till mun?

paparatzi
0

Gå in på svehast.se och klicka på ladda ner där finns defektrapport att hämta, jag vet inte vart dom lagt ut defektlistan? kanske SSS har någon

paparatzi
0

#37 Du har rätt till stor del, men just i detta fallet har jag sett flera av dessa avkommor live.

Annette
0

#38. Jag tänker inte anmäla den defekten. Det är ingen Shetlandsponny, för övrigt. Dessutom är ingen av föräldrarna i avel längre pga åldersskäl.

paparatzi
1

#40 Det är inte bara bland shetland exem finns

Annette
0

#41. Nej det vet jag.

HanniBunni
0

#40 har samma här! Föräldrarna är ej i avel sen många år tillbaka ochhingsten var RS så jag tror det hade dykt upp något vi detta laget! Stoet fick bara min som avkomma så jag har liksom stannat prossesen!Räcka ut tungan

kacka
0

#43 om alla resonerar så så blir ju INGEN rapporterad… och generna kan spridas vidare…

HanniBunni
0

Sen kanske det hade varit en annan femma om man hade fått avliva en häst pga det!Då hade man  rapporterat det .Det kan jag förstå att man inte vill ha ! Men lite vett får man ha!Man avlar inte på en stor sårskorpa!! Men så länge man kan behandla och att hästen inte lider av det tycker  jag inte att det är problem! Det är skillnad på en liten ruva och ett stort sår.Fundersam Jag söker fortfarande efter forsknings resultat på detta och framtills jag hittar nåt annat tror jag som det är med människor."Min mamma var allergisk mot myggor men det är inte jag!!"

Cattis
0

#45 det finns en hel del forskning på detta där man kommit fram till att det ÄR ärftligt.

/Cattis

kacka
0

#45 vad jag har förstått så är man SKYLDIG att rapportera det…

HanniBunni
0

Ja! Men när är det gjort? Om den forskningen blev klar för 20 år sen och dom fortfarande inte kan förklara varför inte alla avkommor får det! Och sen som du säger att om ingen rapporterar……! Vem vet vems bakgård som är renast!!Flört Vi kan ha sveriges bästa hingstar med svart bakrund!!Skrattande

kacka
0

hihi…

Annette
0

#44. Nu var inte min ponny någon Shetland och jag känner faktiskt inte till hur det var med defektlistor för New Forest för 10 år sedan. Utvecklingen har gått framåt och det är väl först på senare år man konstaterat att det är ärftligt.

kacka
0

#50 men eftersom detär SH (och inte SSS) som har hand om det så gäller det väl ALLA raser(?)

HanniBunni
0

Presis som människor men vi slutar inte avla…..HemlisSkrattande

Annette
0

#51. Det gör det nu. Men vet du vad som gällde för 10 år sedan? Jag vet det inte och jag tänker inte ta reda på det heller.

kacka
0

#52 men nu är det människor som bestämmer vilka männikor som ska förökas… Vi bestämmer även över de djur som är i "fångensskap"… Dvs det är inte längre NATUREN som dömer ut de icke avelsvärda. I vilt tillstånd kanske inte eksemhästarna skulle klara sig så bra…

HanniBunni
0

#54Det hade dom inte!!Jag menar att vi är alla djurvänner här…och hade vårt barn haft eksem hade vi behandlat barnet lika som andra! Men min pålle är mitt barn ,och jag ser hellre en lösning än eliminering.Det känns som en eliminering och det är det nog ochså ifrån avels sett!! Förstår du vad jag menar. Det är som det är, men detta är ett frustrerande tillstånd så man har rätt att bli tokig lite då och då!!Oskyldig

kacka
0

#55 menar du att din häst med eksem har rätt till att föröka sig precis som en häst utan eksem?

VeronicaP
0

Men är det inte så att hästar även kan få exem av andra orsaker , utan att det är ärftligt precis som vi ?+

Varit med om häst som fått exem efter den fick penecelin …

HanniBunni
0

#56 absolut inte ,men jag menar att man smutskastar stammen!!  Det slutar med att stammen kanske inte är värd någonting. För att alla med just den stammen är duktiga på att rapportera det! Förstår du!! Det kanske finns fler stammar som har drabbats lika mycket men ägarna inte har rapporterat defekterna.Det är så här jag menar… att veterinären skulle ha den befogenheten att rapportera det, för då visas detta nog vara mer omfattande än vad det är! Min är en vallack så avel är inte aktuellt!Glad

HanniBunni
0

#57 Ja  det är det jag menade innan att det kan ligga något bakom det hela ochså! Därför borde det vara veterinären som skulle utreda det hela! Annars slutar det med att folk frågar om stam och sen säger oj den eksem- stammen är inget att ha!( bara ett ex)Fundersam

kacka
0

#57 och #59 Men det är ju just därför det ska rapporteras så det KAN utredas!!! Men ni anser att det INTE ska rapporteras alltså? Då får man ju inte fram vilka linjer som har defekten!

HanniBunni
0

#60 Jo självklart ska man rapportera om det är lagen som säger det, men jag tror vi menar att vi tycker att det ska vara veterinären som gör den bedömmningen om hästen har defekter istället för ägaren. Annars kanske du rapporterar eksem på något tillfälligt! Det är flertalet saker som kan orsaka eksem! Det är det jag menar! Att det skulle göras lite proffsigareFlört

kacka
0

Är det GoldenBoy som har eksem?

HanniBunni
0

Nej har en vallack som är på foder som barnponny och han hade problem med detta fram till han fick rätt foderstat och tillskott! Golden är en hingst. Han är frisk som en nötkärna!!Glad

ninam
0

Krumma föl är ju en annan defekt som är rätt vanlig hos shettis. Det är dock inte många fall som rapporteras. De flesta försöker nog dölja att hingsten lämnat krumma föl om det är möjligt.

Ingen vill ju att det skall vara något fel på ens egen hingst, så är det ofta.

HanniBunni
0

#64  Jag säger det igen…Vems bakgård är renast??FlörtSkrattande Om man kan iprincip "fodra" bort eksem vad kallas det! Jag har fått utlåtande av andra ägaren att det är sommareksem sen ändrade jag fodret och hade veterinären här,( samma vet som förra äg) sommaren efter och han frågade mej om inte hästen hade eksem… han undrade ,var då.. Jag var så glad för det ända jag behövde var att ändra fodertillskott.Det är det som har börjat sätta tankar i huvudet om det beror på något annat än det självklara.

kacka
0

Jamen det är ju fortfarande så att det bör UNDERSÖKAS… eller ska allt tystas ner och det omedvetet avlas på hästar som har defekter i generna!?

HanniBunni
0

Det hjälper nog inte med att rapportera det utan så länge hästen lever finns risk för avel! Som du har hört finns det människor som har haft det i tankarna…… Men absolut ska det undersökas det tycker vi båda! Men det förekommer att det tystas ner och jag förstår det…. men detta har varit en trevlig debatt och ämnet är milslångt!! Apropå något annat…. en sån kanon hingst du har!!! Han är helt underbar! Varför sälja??

VeronicaP
0

Ett jäkla tjafs , Har vetrinären sagt att det anatgligen beror på något och inte ärfligt så varför anmäla då …

Annette
0

#68. Instämmer. Det kan ha andra orsaker att de kliar sig än eksem.

paparatzi
0

#68 Ja! precis och då kommer ju inget oönskat fram i rampljuset, för veterinärer vet ju allt om defektrapportering…

Annette
0

#70. Jag tycker nog man skall ha lite mer underlag innan man rusar iväg och anmäler eksem som defekt. Om hästen kliar sig en säsong tycker jag inte räcker, det kan ha andra orsaker. Fortsätter det däremot och man inte hittar någon annan orsak så klart det skall anmälas. Jag tror jag har hört talas om ett test man kan göra på ponnyn.

fejema
1

Visste inte att man ska anmäla om man har eksem på sin häst, var gör man det…SLU?..

Håller med om att man inte måste anmäla så fort hästen har en sommar lindrig form av klåda…men är det återkommande år efter år är det bekräftat att problemet finns och då oavsett om det är lindrigt eller kraftig…

Sen får man inte glömma att även om man lyckas få bort eksem med foder eller "mirakel"salvor finns fortfarande problemet kvar man får bara bort själva symtomen…

Med risk för att bli en "moralkärring" blir jag upprörd över hur man kan vilja dölja vissa problem i avel…att man är rädd om sitt rykte förstår jag och just därför bör man för sitt ryktes skull ta ur föräldrardjur som gång efter annan ger avkommor problem.

Att glänsa med avelsmatrial som har bra omdömme i utställningssammanhang men som inte ger sunda avkommor är ren och skär egoism och oansvarigt mot rasen.

Titta bara hur vi har gjort med många av våra från början sunda hundraser men man har bara gått på utsesende och efterfrågan  och avlat på osunda föräldrar…flera generationer senare finns det hot om rasens hälsa och överlevnad för att människan velat glänsa med sitt "vackra" exemplar och bli ett namn i utställningsammanhang.

Nu har jag hårddragit resonemanget och jag hoppas och tror att de flesta tar sitt ansvar i sin avel…jag vill bara att man ska tänka till lite granna och se vad som kan hända på sikt om vi inte sållar bort de sk vackra exemplaren som tyvärr ger osunda avkommor.

Vill att våran ljuvliga robusta och sunda ras ska får bli så även i framtiden.

Milla
0

#72 mycket bra skrivet, jag håller med dig om det du har skrivit här!

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Kratern
0

#72 Håller också fullständigt med dig. Shetlandsponnyn är ju så mycket mer än bara ett utställningsdjur (skönhet).

Man får inte "stirra sig blind" på utställningsresultat.

Ve och fasa….tänk om någon av dessa "förvärvningssäkra" stammar skulle bära på något ärftligt (icke önskvärt)…gud förbjude. Flört

Charlotte-Aveback
0

#72: Jag håller helt med dig! Om det veterinärt visar sig att ett avelsdjur bär på eksemanlag eller någon annan ärftlig "defekt" så skall de tas ur avel. Det är definitivt det bästa för rasens sundhet och välbevarande. Ingen skönhet i världen får gå före detta.

AnnaLundin
0

Det finns alldeles NY forskning på eksemområdet, som redovisades på Hippocampusdagarna i höstas! De har haft ett STORT projekt på islandshästar, där problemen är stora. Men det gäller ju egentligen alla hästraser och det förekommer på alla raser också. (jag har t.ex sett det på vbl travare…)

Det FINNS ärftlighet i eksemet, men det är inte så enkelt som att det är en enda gen som styr det utan flera i samverkan. Det kan ju också förklara varför individer med flera generationer eksemfria förfäder kan få eksem och likadant så kan två eksemföräldrar tillsammans få en fri avkomma.

De har sett att vissa hingstar lämnar fler eksemavkommor än andra. Om jag inte minns fel så är det också två hingstar som tagits ur avel pga att de själva utvecklat eksem. Den ena av dem hade lämnat UNDER genomsnittet med eksemavkommor, den andra låg klart över.

Det är alltså inte självklart så att man har ryggen fri om man avlar på till synes eksemfria föräldrar. Men visst är man en bit närmare lösningen om man låter bli dem som har utvecklat eksemet…

Man VET numera att det är allergi mot svidknotten som orsakar lidandet. Detta eftersom svidknotten faktiskt föredrar att sätta sig och bita just på de ställen där eksemet yttrar sig…

Sen, angående behandling av eksemhästarna:
MÅNGA metoder har testats i nämnda projekt och det enda som hjälper riktigt bra är eksemtäcke. Man kan kombinera och lindra med diverse smörjor, men om man inte hindrar knotten att nå hästen så finns problemet kvar.

Detta var en kort sammanfattning, fritt ur minnet, från Hippocampusdagarna.

-----------------

Tillägg:

Jag har själv haft en shettis som fick eksem, den första jag hade. Och för att vara riktigt hemsk så ska jag sprida ut hans härstamning - så att alla kan se att det faktiskt kan komma ur även de mest förärvningssäkra stammarna! I detta fallet har mamman lämnat fler eksemponnyer, jag vet två till - med olika fäder… (hon lever inte längre)

*Länken borttagen*

Kratern
0

#76 Och för att vara riktigt hemsk så ska jag sprida ut hans härstamning - så att alla kan se att det faktiskt kan komma ur även de mest förärvningssäkra stammarna! I detta fallet har mamman lämnat fler eksemponnyer, jag vet två till - med olika fäder… (hon lever inte längre)

Nu är det nog bäst att du hukar dig. Förvånad Jag är rädd att det kommer en hagelskur nu. Flört

Cattis
0

Ingen hagelskur alls. Jag har tagit bort länken då det kan skapa spekulationer om de andra som finns i stammen. Vi namnger inga hästar i negativt syfte. Punkt slut.

/Cattis

Denna kommentar har tagits bort.
AnnaLundin
0

Sorry, jag tänkte mig inte för när jag lade ut länken. Generad
Min tanke var att visa att man kan få en eksemshettis ur välkända, eksemfria (såvitt jag vet) stammar och att man inte behöver mörka det…

Cattis
0

#80 Ja, jag fattar tanken. Absolut. Men det är ju andras hästar som drabbas även om du äger hästen vars stamtavla du länkade till. Alltså kan det inte få stå kvar.
Jag begriper ju att du inte ville hänga ut någon för att jäklas. Men det finns bevisligen de som nappar på sådant och sedan startar spekulationer i 180.

/Cattis

AnnaLundin
0

Vi är helt överens! :D Jag bara tänkte mig inte för, får väl skylla på att huvudet är fullt med snor :/

fejema
0

*76 Intressant det du skriver och vi får vara tacksamma att det forskars mycket kring detta…

Det sägs att det är svidknotten som orsakar allegien men jag tror att det kan vara olika orsaker till detta inte bara knott…

Min shettis får klåda redan tidigt på våren när det späda gräset kommer och innan vi har knottinvation…sen blir det värre av svidknotten som "älskar" de kala fläckarna med lätt sprucken hud vilket gör det hela än värre… det som håller plågan borta är  tvättning med utspädd jodopax 2gg veckan samt olivolja som håller huden smidig och mjuk och givetvis eksemtäcke.

Kratern
0

#81 Du syftar på mig förstår jag eftersom du tog bort mitt inlägg där jag talade om stammen.

BTW en MYCKET välkänd stam.

Cattis
0

#84 Nej Inger, jag syftar på de som direkt nappar och börjar spekulera i vilka som avlar på dessa och därmed i deras ögon har defekta hästar.

Ja en mkt välkänd stam och därmed MÅNGA som drabbas av onödiga spekulationer - vad vinner någon alls på det?
Här skall vi inte hänga ut vare sig hästar eller personer på något negativt sätt. Hoppas det är okej även för dig?

/Cattis

Kratern
1

#85 Visst helt OK. Sen behöver du inte vara spydig för det. "även för dig" 

Saknar dock en sida där man kan förvarna sig om ärftliga defekter och därmed själv kunna avgöra vilken stam man (utefter det) vill avla på. Jag är helt säker på att den här stammen inte finns i några defektlistor på SH. Då skulle inte alla avla på den.

AnnaLundin
0

Problemet är att eftersom ärftlighetsgången inte är känd så är det omöjligt att veta vilka (symptomfria) hästar som är anlagsbärare.

En sida där man kan varna när man sett defekter skulle nog enbart tolkas som smutskastning av de flesta. Så jag håller nog med om att man ska låta bli dessa diskussioner så länge defekten inte är offentliggjord. (även om det var jag som klantade mig ovan)

Jag kan, för övrigt, nämna att helbrorsan till den ponny jag nämnde ovan är helt fri från eksem. Han är nu 12 år och har fortfarande lika härligt lång och tjock man och svans.

Cattis
0

#86 Det var absolut inte min mening att vara spydig. Jag ber om ursäkt om du tog det så.
Jag ville bara fråga eftersom du trots allt lade ut stammen på det sättet. Så att vi var överens.

/Cattis

Ann-Christine
0

Jag köpte ett skäckigt ungsto, jättefin.
Sommaren då hon fyllde tre år betäcktes hon, vi visade henne på några utställningar och skulle visas för stambokföring i slutet av augusti.

En vecka innan premieringen, hade hon under en natt förvandlat sin svansrot till något "kvastliknande" och i ett röj kliade hon bort sin fina man och lugg.
Veterinären kunde i det läget inte svara på om det var eksem utan ville att vi skulle avvakta, vi smorde henne med Hellosansalva och klådan avtog en smula.

Hur som helst, jag ville inte forsätta avla på henne och eftersom jag varken har tid eller bra kunskap om hur en eksemhäst ska skötas, gav jag bort henne till ett hem där hon enbart skulle användas som brukshäst.
Den nya ägaren hade mer kunskap om eksemhästar och hon hävdade bestämt att stoet drabbats av något tillfälligt.

Stoet fölade året därpå, hon betäcktes igen (inte hos mig) och i slutet av augusti upprepades kliandet!
Nu är hon bortplockad från aveln får jag hoppas.

I det här fallet har det varit omöjligt att göra en anmälan i och med att veterinären inte kunde fastställa något, om anmälan är gjord senare vet jag inte.

Jag anmälde en missbildning hos föl till SH 2004, vet inte vad de gjort med den.

Är mitt ungsto en typisk eksemhäst?
Brukar det dröja flera år innan kliandet börjar?
Kan hormonomställningen då hon blev dräktig ha orsakat att kliandet bröt ut just då?

ninam
0

Jag har under årens lopp ägt 3 shettisston som utvecklat exem efter att jag köpt dem. -96 köpte jag ett fint 2 årssto som blivit guldbelönad på utställning, någon vecka innan hon skulle visas på 3 årspremiering kliade hon av sig hela manen. Samma sak hände med nästa, även hon som 3 åring och nyligen betäckt. Även den tredje utvecklade exem när hon blivit dräktig första gången. Jag vet inte om det finns något samband med dräktigheten. Ingen av stona är på något sätt släkt med varandra, åtminstone inte i de närmaste generationerna.

Annette
0

#89. Enligt SLU är medelåldern för uppkomst av eksem 4,8 år. Men det kan förstås visa sig både tidigare och senare.

HanniBunni
0

#89 Jo det är som du själv säger…efter forlossningen sker en hormonrubbning som kan arta sej som klåda! Sen är det ju inte alla som gnuggar man och svans. Det kan ske över hela kroppen! Sker även på människor. Men som sagt tidigare.. Åter kommer det VARJE år vid vårkanten och slutar vid höstkanten så är det kanske något veterinären ska utvärdera.Glad

Annette
0

#920. Fast om jag läser #89 och #91 rätt så började de klia sig före de fölade, alltså under dräktigheten.

HanniBunni
0

#93 Ingen veterinär med ikväll!!!Skrattande

susanne-s
0

Jag har hört att knotten är giftigare ju längre upp i landet man kommer, vet inte om det stämmer men det kan kanske förklara varför vissa hästar börjar få problem efter att dom sålts, knotten kanske är giftigare på det nya stället.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Annette
0

#95. Enligt föreläsaren på SSS höstmöte så finns det flest eksemhästar i Västra Götaland, om jag minns rätt även i Halland. Just svidknotten, som orsakar dessa problem, finns visst mest här nere.

susanne-s
0

kanske var det tvärt om då..Generad

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Ove-D
0

Nu är det varmt och gott för vissa men vissa lider… Detta är en gammal tråd men aktuell varje sommar.

#36 "Man är faktiskt skyldig att inrapportera alla defekter som finns med på defektlistan hos SH, det behöver nödvändigtvis inte vara säljaren eller uppfödaren som gör detta, då vissa defekter inte behöver visa sig som föl"

Om det nu kan gå i var tredje led (som i #10) så är det väl bra att det kommer fram om det är en viss "linje" som får fler eksemponnyer än andra(?) #86 en sån lista skulle jag också uppskatta.

Håller med #72.
#76 intressant läsning!

Ove-D
0

Det finns ett stort mörkertal vilket bland annat påverkar avelsarbetet. Bland hingstarna kan man tro att det finns ett mörkertal eftersom hingstar med eksem riskerar att tas ur avel. I dagsläget bedrivs inget annat avelsarbete mot eksem än att hingstar som själva utvecklar eksem tas ur avel.

Forskargruppen vid SLU och Uppsala universitet skulle gärna se att det sker registrering av alla hästar som har någon form av eksem. I den borde även graden av eksem anges för att få en tydlig bild av problemet. Dessutom skulle man i framtiden kunna räkna ut avelsvärden för egenskapen, vilket skulle vara en hjälp vid avelsarbetet.

Hos avelshingstar kan förekomst av eksem vara en anledning till kastration vilket innebär att de inte får fortsätta att verka inom aveln. Om frekvensen av eksem ska kunna minska bland islandshästar räcker det dock inte bara att välja bort hingstar som bär på anlagen, även moderns egenskaper har stor betydelse.

Ove-D
0

SLU har (enligt Gabriella Lindgren) hittat en association till en kromosomregion innehållande hästens immunförsvarsgener, men ingen information om exakt vilken av dessa gener det är. SLU vet ännu inte hur stor effekt denna gen har på eksemutveckling, därför är det inte lämpligt att gå ut med ett gentest. För tidigt alltså. Är effekten väldigt liten finns ingen mening med att utveckla ett gentest. Det är troligt att andra gener spelar in och dessa håller SLU på och letar efter. SLU har hittat flera signifikanta regioner. Det finns ingen annan forskargrupp som publicerat någon eksemgen ännu. Om SLU hittar någon eksemgen så kan man testa för denna oavsett om hästen utvecklat eksem eller inte. Priset skulle ligga på ca 1000-1500 kr för ett test.

SSS tycker det är bra om man rapporterar in defekter, enligt Magnus Karlsson. För att det ska ha något bevisvärde i framtiden så måste stammen vara säkerställd (DNA mor % far). Det samma gäller den inrapporterade defekten (måste vara veterinärt säkerställd). Ta gärna kontakt med SH. SLU kan hjälpa till vid vissa defekter. En del defekter kan växa bort.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.