Hur stor ryttare
Undrar hur stor ryttare du har till din shettis. Nu menar jag inte vid hoppning el träning i padock/ridhus utan mer ut och luffsa på grusvägar. För om ryttaren är ca 152 cm lång och väger 50 kg, hästen är 1 meter och verkar inte alls bekomma honom om varken vikten el längden. Vill ju inte att hästen ska få problem längre fram. Vore tacksam för svar då vi endast har testat för att se hur han reagerade, men han verka glad och nöjd och skrittade på som vanligt.

Jag tycker det är både för långt och för tungt för en ponny på 100 cm.
Speciellt om man ska luffsa fram då den mesta vikten hamnar på frambenen.
Inte mer än 40 kg tycker jag!
lurvponnyn.vimeddjur.se

Om inte hästen verkar bry sig och man inte rider flera timmar och dagligen är det nog inga problem. Det är inte mankhöjden utan grovleken som avgör hur bra hästen bär upp en ryttare. Jag har själv ridit vår gamla shettis som var slutmätt till 105,5 cm, men hennes dotter som är lika hög kan man inte ha någon vuxen på, hon är alldeles för nätt.
Låt sunt förnuft råda, enstaka ridturer är inget som skadar hästen. Korta turer i början så man inte överanstränger hästen om den inte är van att ridas alls. Är hästen körd kan det bli en bra omväxling att ridas då och då
Jag rider någon gång ibland på min, ligger på ca 105 cm och grov i typen. Brukar bara skritta henne, hon går i form med mig och protesterar inget alls. Vill gärna fortsätta mer. För henne är det bra ridning där hon bär upp sig och är lättare för mig att böja igenom henne och träna på att gå undan för skänkel m.m Jag tror/upplever verkligen inte att hon skulle fara illa av det. Rider kanske en gång i månaden, 20 min ungefär. Brukar gå med henne innan och efter jag rider. Skulle inte satt mig på en som var mindre eller någon som visar protest! Jag är liten vuxen :)
Små vuxna och stora barn ska rida på ponnyer/hästar som är större än en A ponny… Förstår inte varför folk ska envisas med att rida dessa små.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Man kan få lika många varianter på svar som antalet svar man får i en sån här fråga. Till syvende och sist måste man ändå själv använda sitt sunda förnuft.
Generellt är det vårare för ponnyn att bära en lite för lång ryttare än en lite för tung. Shettisar är generellt starka och orkar tyngre ryttare än man tror, men det finns självklart variationer här också.
Hur ser din ponny ut? Är den nätt eller grövre i modellen?
Jag har en dotter som är ungefär så stor som den ryttare du nämner. Hon får fortfarande rida på "sin" shettis, som är ett ganska rejält sto på ca 105 cm. (detta sto är för övrigt väldigt välutbildat av vuxen ryttare) Men jag skulle inte sätta upp henne på någon mindre eller framförallt nättare ponny. Och denna sommar blir den sista som hon rider på nämnda sto - vi har både en större arvtagare i hagen och stoet betäcks nu för att göra ett naturligt avbrott.
Jag har två ryttare till mina. Det är två systrar så de turas om att rida på båda ponnyerna, ibland bara den ena och ibland bara den andra men oftast rids båda samtidigt. Har två små shettisar på 90 och 94 cm. Har maxvikt på 45 kg, ju mer muskler ponnyerna har ju mer klarar de ju av men det är ingen fara i nuläget med ryttarnas vikter.
Storasyster på 7 år, väger inte så mycket, 25 - 30 kg eller något.
Och lillasyster på 4 år, väger ju mindre än stora syster så hon bekommer inte ponnyerna alls.
Nu har jag dessa ryttarna, och vill någon av deras kompisar rida/sitta i sadeln är det helt okej! MEN andra får nöja sig med att pyssla och åka i vagnen.
MVH
Sofie
Det beror faktiskt på hur man ser det… En ponny med lång kropp, hög rumpa, nätt byggnad och svank bär upp en ryttare bra om de har lärt sig att sätta bakbenen inunder sig. En ponny med kort, stabil rygg bär upp en ryttare dåligt om den inte har lärt sig att arbeta under sig…
Tyvärr är det svårt att säga just med din ponny eftersom det inte finns någon bild eller beskrivning av modell, men min lite nättare, 107 hög, vältränade shettis klarar en ryttare på 60kg utan problem. Men jag sätter ändå en lägre gräns.
enligt en artikel i ridsport skall optimalvikten vara 10% av hästens vikt och när man når 20% kommer man upp i skadlig vikt. tycker flera ska funder på detta då många sätter på tok för stora ryttre på sina hästar
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Då har vi nog läst olika artiklar, för jag har, i samma tidning, läst att enligt undersökning i Storbritannien kan hästen bära 20% av sin vikt (i god kondition och vid normal ridning), utan att det är skadligt för den. 10% är ju inte mycket - då skulle i stort sett ingen över 65- 70 kg kunna rida över huvudtaget och vi borde förbjuda allt vad ridsport heter.
Jag tror många fler faktorer påverkar än den faktiska vikten - hur hästen vänjs vid att bära vikt, underlag, hur den rids, sadelns tillpassning osv.