Stuteri
Jag inga erfarenheter av ett stuteri, därför några frågor! - Har de flesta stuteri bara föl/unghästar/avelsto? Eller finns det stuteri med inkörda/inridna hästar? - Brukar ett stuteri ha "bytesrätt"? Om man köper en häst och sedan upptäcker man efter några dagar/veckor att det inte fungerar, kan man då lämna tillbaka hästen? Eller är det få stuteri som har detta?

Nu för tiden är det väldigt lätt att registrera ett stuterinamn, man behöver väl inte ens ha en häst. Så jag vet inte riktigt vad du definierar som ett stuteri.
Vissa stuterier/uppfödare har utbildade ponnyer andra inte.
Vad det gäller bytesrätt är det nog upp till var och en.
Ett stuteri: då tänker jag på ett ställe som har en hel del hästar till salu. Både med föl och vuxna hästar…. Jag har ju haft en del hästar (olika ras) men upplever att det är svårt att hitta rätt häst. Skulle därför vilja åka till ett ställe med en hel del hästar så att man kan " välja" eller " jämföra". Och att man skulle kunna lämna tillbaka hästen inom några veckor/månader om det inte fungerar! Det är ju inte kul för en häst att byta ägare ofta och inte kul för en ägare som på något sätt inte trivs med sin häst!
#2 Det är väl minst lika hemskt för en ponny att flytta runt i massa "provhem"?
Jag lånar inte ut mina ponnyer (varken vid försäljning eller annars) men köpare får gärna komma flera gånger och träffa ponnyn och de gånger det varit långväga spekulanter får de givetvis sova över hos oss. Jag är mån om att det ska bli rätt men att låna ut gör jag inte, man vet aldrig vad man får tillbaks…
#3 Ja, det förstår jag absolut! Problemet för mig har varit att man upplever en annan häst när man kommer hem med den. En gång tror jag faktisk att hästen har varit drogat när jag tittade på honom. Han var så lugn och snäll. Har varit där 2 gånger och tittat. Sedan flyttade han hem till mig och redan från första dagen var han svår! Stressig och ohanterbar. Har kämpat med honom i 1.5 år, men det har aldrig blivit bra! Synd att man då tappar lusten! Jag är själv från Holland och när min mamma och jag köpte en häst där fick man bytesrätt. Som tur köpte vi rätt häst då, så vi har aldrig lämnat tillbaka honom. Och det är ju inte meningen att man byter hela tiden heller. Men det kan ju kännas bra att man har en lite provtid för att känna om det känns bra! Tyvärr har jag upplevt att en del säljare inte säger sanningen när de säljer en häst…..
#4 Fast tyvärr så är det en del köpare som inte heller är ärliga med vad dom säger.
Jag förstår hur du tänker med att ta en häst på prov och att kunna lämna igen om man inte passar ihop. Men det är ju en del risker med det så det är ju upp till säljaren om denna går med på att låna ut hästen på prov.
Att just stuteriägare hellre lånar ut hästar än dom utan stuterinamn tror jag inte riktigt.. det är som sagt upp till säljaren hur denna känner inför detta!
Det var bara något jag undrade….. I Holland har jag ju upplevt " bytesrätt", undrade hur det ser ut i Sverige och hur ett stuteri ser ut i Sverige! Såklart beror det på säljaren! Det finns även vissa privatpersoner som kan tänka sig ha ett provtid. Trodde att det skulle vara vanlig på ett större stuteri!

#6. Varför skulle det vara vanligt på ett större stuteri?
#7 Det är vanligt i Holland…. Där utgick jag ifrån!

#8. Hollands avel är många gånger större än Sveriges avel.
Tror det är mer vanligt hos hästhandlare än hos uppfödare. Jag tror också att det är vanligare bland ridhästraser/ridponnyraser än med Shetlandsponnyer eftersom prisbilderna skiljer sig en hel del åt.
# 9. Det kan jag nog hålla med om! Jag undrade bara om det finns stuterier/uppfödare av shettisar som har samma "princip" som i Holland. Att det finns stuteri som säljer (med provtid) flera vuxna / inkörda/ inridna shettisar så att man kan välja…. Vet inte heller om det finns sådana shettisstuterier i Holland. När vi hade "provtid" handlade det om en ganska dyr ridhäst ;-)
Om jag har haft möjlighet har jag lämnat ut ponny på foder innan försäljning eller med återköpsrätt 2 veckor. Jag köper hellre tillbaka djuret än att det blir en vandringspokal.
Tycker att det verkar vara många i Sverige som bara ska sälja undan sina hästar och struntar i vart de kommer. Så fort hästen lämnat stallbacken är den inte ett ansvar längre verkar det som. De hästar som jag sålt har jag sagt jag kan ta tillbaka lite beroende på varför och så. Fungerar den jag sålde som barnponny tar jag den åter och skulle det visa sig vara en helt annan ponny hos nya ägaren än vad jag sagt så tar jag den åter. Har ännu inte behövt ta tillbaka någon såld häst. Däremot har jag köpt tillbaka ett sto för att de tröttnade på ponny efter ett par år, så jag valde att köpa tillbaka och sedan själv hitta hem åt henne, vilket jag gjorde.
Tycker att folk i Sverige är knepiga när det gäller att sälja hästar. Man säljer 20-30 åriga gamla hästar för att man inte själv vill vara med och ta alla konsekvenser då de blir gamla, man säljer hästar det är fel på och ljuger öronen blå för att kunna sälja. Å sen har folk mage att säga att de alltid vill hästens bästa. Pyttsan heller!
#0 Det finns många stuterier som säljer allt de avlar fram, behåller inga och har inga egna uppfödningar de avlar på utan de själva köper in nytt hela tiden. Ibland undrar jag varför? Man vill väl spara det man själv fött upp och fortsätta med det men tydligen inte alla. Klart det finns dom som har inkörda och inridna ponnyer också. Men jag tycker inte man ska stirra sig blind på att åka till ett ställe och titta utan åka till flera olika. Kanske även till mindre stuterier som jag själv upplever har bättre hantering på sina hästar än ett större.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Jag har aldrig behövt köpa tillbaka en ponny, däremot en hund. Jag har hämtat hem en ponny som inte hade det bra hos de som hade ponnyn på prov. Hon fick somna in istället då hon hade bara mer ont hos fodervärden.
Det här med prövotid är svårt tycker jag.. Vid något tillfälle så har vi lämnat ut på prövotid. Då har familjen varit hit flera gånger, jag har fått ett förtroende och det känns i magen som att dom "passar" ihop och dom bor i närheten. Då har det handlat om 2-4 veckor. Och det blir ju lite fel mot hästen om man lånar ut och det inte fungerar, hem igen och iväg igen.. Sedan vet man ju som sagt inte vad man får hem heller..
Jag hade min ridponny på tillridning i 2 månader för några år sedan. Tyvärr litade jag blint på att det här var bra så jag hade inte så mycket koll för jag skulle precis få barn och släppte det :( Jag fick hem en helt knäckt ponny som var rädd och farlig. Det blev många veterinärbesök och otroligt mycket arbete för att få hennes förtroende bara att få komma i närheten av hennes bakben igen. Det tog 2 månader innan jag fick lyfta hennes ben. Hon stog på bakbenen, högg och slog vilt omkring sig och allt för att träffa oss. Tragiskt att se!! Det var bara 2 månader hon var borta!! Jag har alltid haft samma veterinär och hovslagare så dom såg förändringen själva och veterinären och vi hade stora problem att behandla henne och hjälpa henne. Veterinären sa att hon var farlig :( Och det här betalade jag t.o.m för.. Försäkringsbolaget berättade för mig att den här människan var anmäld och att dom hade varit dit när hon stog där. Det såg ok ut där, det var människan som hade fått det här med NH om bakfoten tyvärr.
Sen har vi tagit en ponny på prov en gång och det var en shettis. Dottern ville absolut ha grannens shettis och jag ville att hon skulle han någon "bättre" ras som hon kunde tävla med om hon skulle vilja. Shettisar såg jag som bråkiga, bångstyriga och jobbiga! Men dottern vägrade! Efter mycket om och men så blev det att ponnyn kom hit på prov i 4 veckor och gudars vilken härlig ponny <3 Det är tack vare det som vi inte kan sluta med shetland nu!
Så våra prövotider åt alla håll har slutat bra, men jag är otroligt noga åt båda håll isf. Det jag betalade för- tillridningen hade nog knappast kunnat slutat så mycket sämre.. Man kan tydligen aldrig vara säker :(

Håller helt med #3 Lånar inte heller ut på prov då man inte vet vad man får tillbaks.
Sålde en c-ponny som jag sen köpte tillbaka och det tog 1 år innan han blev sig själv igen.
Tackade nej till en försäljning nu nyligen då köparen började snacka om Bytesrätt. Magkänslan sa mig "Problem" på en gång.
Jag vet vad jag har för häst och vill inte riskera att den hästen blir förstörd pga okunskap mm.
Försöker alltid berätta allt om hästen och eventuella egenskaper som gör att dom passar mer eller mindre till vissa personer.
Rent juridiskt är bytesrätt väldigt problematiskt, och det finns heller ingen rättighet att få lämna tillbaka en ponny som inte fungerar. I juridisk mening ses hästar som vilken vara som helst, och någon allmän bytesrätt/öppet köp finns inte utom i affärer som erbjuder det. Dolda fel är en annan sak, men att man inte trivs ihop räknas inte som det.
För parterna kan det vara väldigt svårt att bevisa att något som uppkommit eller upptäckts fanns redan då hästen hämtades respektive har uppstått efter. Försäkrings- och ansvarsmässigt är det också väldigt besvärligt, vem står ansvaret om hästen skadas under prövotiden t.ex.? Om hästen kommer hem i sämre skick? Och som personer ovan nämnt kan hästen råka ut för saker som gör att den inte är sig själv efteråt.
Det enda rimliga alternativet är att man kommer överens om att säljaren återköper hästen till det värde den har då köparen kommer fram till att den inte fungerar (vilket kan vara lägre om hästen t.ex. skadat sig eller har fått temperamentet påverkat) eller ett lägre överenskommet återköpspris. Då är det något lättare med försäkring och ansvar. Detta är dock endast på säljarens mycket goda vilja.
Personligen skulle jag starkt avråda andra att låna ut hästar på prov, eller ens erbjuda återköp.
#16 MEN när det väl gäller och det blir "strid" får man stå med skägget i brevlådan och betala ev advokatkostnader vilket kan bli mkt dyrt om man ej bara tar tillbaka hästen. Så känner jag…
#17 Har du rätten på din sida och vinner målet så är det motparten som får stå för rättegångskostnaderna i regel. Men ja, det finns så klart en risk att man står med stora kostnader, så det är en övervägning man får göra om det är värt det eller ej. Det går ibland att lösa genom välskrivna avtal etc. Oftast lär folk inom shetlandsvärlden heller inte gå så långt att de stämmer motparten, eftersom det i regel är så små summor det handlar om. Det kostar ju även för köparen att stämma, och den löper ju även den risk att förlora målet.

Folk verkar inte vilja köpa, de vill bara låna. Jag har fått mail från för mig helt okända människor som vill låna ponnyer på foder i minst ett år. Detta trots att jag inte ens har ponnyer till salu.
Jag vill äga mina hästar själv. Jag ogillar tanken på att låna om något händer hästen. Är den min kan jag ta alla beslut om den själv.
#18 Jag vet fall där det gått till allmänna reklamationsnämnden trots avtal osv och de kostnaderna skulle inte jag vilja ha från advokat och vad jag förstår får dom båda stå för sina egna kostnader? Tycker det verkar onödigt och definitivt inte för hästens bästa.
#19 jag lånar inte heller ut, säljer men kan tänka mig köpa tillbaka för hästens bästa
#19 det är konstigt! Det är väl skönt att äga en häst, då bestämmer man själv vad man gör med den! Hade en ardenner från en kompis här på foder i några månader, för att hjälpa min kompis och jag tyckte att det var svårt! Jag var rädd att det skulle hända något med hennes häst! Det har blivit en bra diskussion det här! Och visst tycker alla som köper och säljer en häst olika. Men jag har bestämt mig, om jag skulle köpa en annan häst, skulle jag gärna vilja ha en prövotid. Har haft en del hästar som hade ett annat beteende hemma hos mig än där var jag tittade på hästen. Inte kul att man då blir besviken och att man till sist säljer hästen igen!

Liten fundering kanske man ska ha om hästen ändrar beteende när den flyttar. Kanske är det inte hästens fel utan den nya ägaren som inte har tålamod eller kunskap om hur hästen fungerar i olika situationer.
Det är trots allt ett djur som ska flytta och få nya rutiner som kanske tar sin tid. Allt ska gå så fort idag 🤔
# 21
Som ovan skriver.
Vill påstå att det tar allt från 0 dagar till många månader för hästar att anpassa sig i en ny miljö, ny flock och nya människor. Att tycka efter några dagar att hästen inte är sig lik som när man tittade på den i sin invanda miljö tyder på dålig hästkunskap.
Lånar inte ut på prov .
#22 👍
Ja, visst är det så att det tar tid! Det förstår väl alla! Men efter 1.5 år kämpande har jag såld ena hästen. Då var han absolut van med alla nya rutiner! Problemet var att säljaren sa att han var så lugn, men hela hans 1.5 år hos mig var han rädd och stressat. Och visst har det påverkat mig. När han blev osäker, blev jag osäker och då är man inne i en ont cirkel! Det tar minst ett år innan man lär känna en ny häst….. Nya shettisen som jag har i 3 månader nu, är inte van med alla rutiner än. Men det gör inget. Jag ger inte upp direkt. Ägaren sa vid försäljning att hon var snäll och lugn, det som jag har märkt att hon bara är rädd för människor ( inte för barn). Även min hovslagare sa stackars häst…. Hon har förmodligen upplevt en del…. Kanske var det också mitt fel, att man köper en häst som är lite ohanterad, men tyckte lite synd om henne! #23 dålig hästkunskap, det kan man väl inte säga när man bara skriver lite på ett forum, du vet ju inte hela historien!!!
TS,,,,,OJ och jag som trodde att ni pratar om leksakshästar för där har man bytesrätt i affären men privat personer emellan har man ingen bytesrätt eller ångerrätt.
20,,,,, skaffa dig en riktig försäkring så har du inga problem med småhandlare 😃
#26 Problemet är väl att när det väl blir problem så försöker folk få även mindre stuterier att se ut som näringsidkare och då blir läget svårare.
Vadå skaffa försäkring?
# 25
Nej det vet jag inte. Har inte sagt att du hade dålig hästkunskap, men många gånger köps det hästar i tron att de är robotar. Men efter alla år och en hel del erfarenhet vet jag att det finns inga omöjliga djur, om inte sjukdom ligger bakom. De som varit felhanterade tar det hur lång tid som helst att bygga upp ett förtroende hos och trots det så händer saker som tidigare upplevts som otrevliga så kommer minnet av det tillbaka, bara att börja om.
Dåligt hästkunskap kan vara att förmänskliga hästens tänkande som så många gör.
27,,,Har du hemförsäkring?😃
#29 Skaffa dig en riktig hobby där du gör av med lite kroppsenergi!

#22 Håller med dig helt och hållet låt hästen bo in sig , bekanta sig med den nya miljön mm, lär känna varandra i stallet , hagen , lugnt genom att borsta och bara mysa tex ..
Vi har haft tävlingshästar som varit här som kommit hit innan tävlingssäsongen just för att de ska hinna bo in sig innan de ska börja tävla mm
Jag bedriver uppfödning av shetlandsponnier och är väldigt noga var dom hamnar, skulle aldrig sälja där magkänslan säger ifrån!
Har haft en otrolig tur med bra köpare, har en hingst på fyra år ute på prov nu. Vill verkligen att det ska stämma både för hästens och köparen i det här fallet ska han användas till brukskörning. Sen bor köparen bara några mil bort kan lätt åka dit om jag vill.
Men man kan ju inte låna ut på prov alla hästar som säljs, men i det här fallet tycker jag att det är en bra lösning då hästen ligger mej mycket varmt om hjärtat!
Håller med #22
Vi köpte ett sto för några år sedan, det tog henne ca 1 år innan hon helt kom i vår flock. Vissa hade kanske tyckt att hon var för jobbig eller elak eller så, men hon behövde det året på sig att anpassa sig och hitta sin plats i flocken. I dag är hon hur snäll och go som helst och funkar bra i flocken.
Det blev kanske heller inte bättre av att ägaren innan oss bara haft henne ett litet tag. Undrar just hur en del hästar mår som får byta hem titt som tätt. Våra hästar är vana att gå i sina flockar, och där har de sina vänner sedan många år tillbaka. Tänkt er själva att behöva byta hem och kompisar hela tiden, och så förväntar folk sig att du ska vara hur trevlig och snäll som helst, på en gång.
Delad glädje är dubbel glädje :)
30,,, jag har ju jobb men det vet ju du😟