Borrelia och fertilitet
Ingen är gladare än jag då hingsten här hemma nu har ett sto dräktigt. Efter alla turer så verkar det som om borrelia har ställt till det för hingsten i år. Är det någon som varit med om liknande?

Grattis Anna, är det samma hingst som innan ?…
En infektion kan klart försämra spermierna, o borrelia o Erlichia är fruktansvärda sjukdomar, tur att det läkt ut.

De där fästingsjukdomarna kan ju vara väldigt luriga, så varför inte.
Vad skönt, då är det inte så illa som du befarat.

Ååh, va skönt!! 
#1 ja det är samma hingst. Ett sto till skall kollas i veckan och sedan ska jag prova betäcka ytterligare ett. Borrelia trodde veterinären det var han haft. Det tar lång tid läka ut och det är inte säkert att han kommer återfå 100% fertilitet heller.

ja har hört talas om att borelia på en hanhund ställde till de. Han fick inga tikar dräktiga på 2 år. Men nu är han i gång i avel igen. Veterinärena tror de berodde på borelian han fick. men om det är samma på hästar vågar ja inte uttala mig om. Men det låter rimligt.
gud så skönt anna, verkligen skönt!
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Våran Try hade Erlichia förra sommaren, veten sa att dels Erlichian i sig själv påverkade fertiliteten samt att även den starka medicinen inte heller var bra.
Han gick med fyra sto förra förra året på fribetäckning och alla blev dräktiga, men med så få ston och på fribetäckning behövs inte så bra spermakvalité.
Vad skönt att ni fick reda på vad det var som ställde till det!

Verkligen kul, blir så glad för din skull. Det är ju så jobbigt när det händer sånt där.
#7 erlischias missar man inte vilket man kan göra med borrelia. det är en sådan vass sjukdom att man ser vad som är fel. Borrelia kan hästen bära på utan att visa symptom. Alla sjukor kan göra en häst tillfälligt steril men det är inte alls säkert att det händer nåt för den delen heller. Och det är inte heller bättre att ha dom på fribetäckning då man misstänker låg fertilitet. Tvärt om faktiskt. Oftast betäker hingsten så få gånger som möjligt vilket försämrar dräktighetschansen om hingsten har låg fertilitet. Vi har betäckt två ston dagligen under brunsten och än så länge vet vi att ena stoet är dräktigt. Det har "räddat" en betäckning åtminstone. En bra bit på väg men man vet tyvärr inte hur fertil hingsten kommer vara efter allt detta.