Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 926 ggr
Mossedal
0

KÖPA AVELSHINGST!?

Vill inte dra en alltför lång historia om oss (oväsäntligt), utan komma till mina frågor/funderingar, jag kan dock nämna att vi "i alla tider" haft häst - även avelshingstar. Av olika anledningar har vi idag "bara" två minishettisdamer. Ja inte så bara, vi trivs kanon med dem och rasen Glad 

Men med två ston, egna stallar och beten samt så lång bakgrund med hästar/avel suger det i avelstarmen. Tittar rund på hingstar till salu och blir bara mer och mer förvirrad (att vi inte kan just shettisstammar bättrar ju inte på Generad) Kan mycket väl tänka mig att köpa hingst, både till mina och främmande ston. Men, men…

Zappar mellan sidorna (både svenska och utländska) och kollar mot stamboken, avkommor och meriter….

- Jaha, här var en godkänd fin kille, visad många gånger med kanonpoäng men avkommorna är högst mediokra. Beror detta på hingsten eller stona eller både och….?

- En godkänd hings, men inga/få avkommor? Hmmm, varför vill ingen betäcka med denna hingst då? Ser väl trevlig ut?

- Åh, en hingst som er kanonfin ut, men vaaa… han har fått så dåliga poäng. Hmmm, han som såg så fin ut, och "säker" stam hade han också….

- Jaha, ett mycket lovande hingstämne, bra stam, ser fin ut men inte visad. Jaha, kan ju bli vad som…. chansa?

- Åh titta, vilken annorlunda/udda färg/teckning. Fin stam, ser trevlig ut men undrar om han går igenom?

- Nä men, godkänd hingst (danmark, eller england, eller ….) ser fin ut men är ju inte visad i Sverige. Ja då lär väl andras ston utebli? Ja, om jag inte visar i Sverige förståss…. men vad jag förstått så har en hel del importer dissats av svenska domare - även de som fått kaonpoäng i hemlandet? Men så finns det ju faktiskt hingstar som fått bättre poäng i Sverige än i sitt hemland!? Jaha ja….

- Åhhå vad "billig"/"dyr"… undrar varför?

Än så länge har jag SkrattandeSkrattandeSkrattande inte hittat en kanonstammad väl visad godkänd hingst med egna superpoäng på utställning, lite (men inte "för mycket") använd, gärna mini (eller medium) med "udda" färg och alla de få avkommorna visade med championresultat till salu för "två-och-femti" Flört jasså, letade alla ni andra också efter den hingsten :-))))

Så vad säger alla ni med erfarenhet på forumet, ja förutom rådet att skicka stona på betäckning hos annans hingst för det är ju inte vad denna tråd handlar om….

Svensk eller import - för och nackdelar?

Ung och oprövad eller gammal med kanske "många" avkommor - för och nackdelar?

När anser ni att en shettishingst är "gammal"/bör penioneras?

Finns det någon speciell hingst ni vill rekommendera som är till salu?

Vad "bör" en mini - medium - standardhingst kosta under "normala" förhållanden om den är föl, lovande unghingst, godkänd men utan några meriter, godkänd med många/bra meriter, "pensionerad"?

Ja, detta var många frågor och funderingar, och jag hoppas att ni kanske vill dryfta dessa konkret med mig. Vill gärna höra alla era åsikter, men påhopp på andras hingstar eller personer undanbedes Oskyldig Eftersom jag smurfat runt på många sidor och tittat på hingstar har jag flera hästar jag funderar på som lämpliga kandidater, men vill inte nämna dessa här då jag kanske färgar era svar. Man som sagt, kom gärna med förslag på hingstar ni vet är till salu - kanske är det någon av dessa jag funderar på och då stärks ju mina tankar på denna hingst.

MVH
Maria

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Pheobe
0

Jag har själv tittat lite efter en normalstor hingst som skulle kunna passa alla mina ston. Kom fram till att den hingsten inte finns.

Själv skulle jag vilja ha en hingst på 95-102cm. Tittar mycket på stammen. Vill ha en hingst med Dulex blod i. "Lotta" stam vore passande mej. Tittar efter hngst som är väl visad men som ändå lämnat lite bra. Tittar efter stam som kan vara värd att behålla då flera stammar faktiskt börjar tyna bort. Vill ha en Rockall lös stam på hingst åt mej själv även om jag gärna har det ändå i mina stammar.

Ska jag köpa en hingst skulle jag inte vilja köpa en import. Det finns mycket svenskt blod som är bra och det importeras för mycket tycker jag. Import är inte bättre och det är väldigt ofta osäkra kort. Finns väldigt många bra hingstar som importerats och det finns ett par jag skulle vilja betäcka med men jag skulle inte själv köpa någon.

Skulle inte hänga upp mej på priset om det var Hingsten med det stora H et. Allt går att lösa.

Vill ha en hingst med ett bra psyke men det ska ändå synas att han är hingst.

Jag vet en jättefin fuxhingst som är till salu. Skicka Pm om du är intresserad. Han är inte jättedyr. 20 + moms nåt sånt.

Charlotte-Aveback
0

#0: Min första tanke är att ni kanske bör bestämma er för om ni vill avla mini eller standardstora shettisar. Detta avgör ju om ni skall köpa en minihingst eller en som är standardstor.

En annan fråga då det inte framgår av ditt meddelande ovan: Har du full stam på dina ston, är de stambokförda? Detta är ju också viktigt om man tänker avla på dem.

Mossedal
0

#2 Ja nu gällde ju tråden inte våra ston ;-)) som för övrigt är fullstammade RS-ston. De är båda mini, men till åren komna så att skaffa en hingst "enbart" för dem… ja jag vill tänka lite längre än så. Det är bl.a därför jag ville ha så många svar som möjlig ovan, och ställde frågorna så generellt. Kanske ersätts/kompletteras dessa ston med helt andra damer i en snar framtid?

Men det är klart att en mini är väl det som jag i första hand håller utkik efter. Men även midi är något jag kan tänka mig på längre sikt. Så en hingst på 106 cm är väl inte något jag direkt tittar efter - fast man vet aldrig :-)

MVH
Maria…. med hopp om fler svar på frågorna ställda i tråden ovan.

Må väl,
Maria

Mossedal
0

Är det för övrigt någon som vet om midigruppen är specificerad, om det finns några konkreta cm som "alla" håller dig till? Eller gäller mid + standard som enda grupperingar forfarande i Sverige?

MVH
Maria

Må väl,
Maria

Charlotte-Aveback
0

#3: Tack för förtydligandet! Jag skickar ett PM.

Milla
0

Oj ja du jag har också letat avelshingst, men helt ärligt så har jag gett upp. Det finns massor av fin fina hingstar men tyvärr inte så många som passar mina ston eller som jag själv fastnar för.

Mitt problem är att jag har hittat min drömhingst men han är inte till saluLedsen 

Jag önskar dig lycka till och håller tummarna för att du ska hitta din kille

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Mossedal
0

putt

Må väl,
Maria

Mossedal
0

Jag skrev; Än så länge har jag SkrattandeSkrattandeSkrattande inte hittat en kanonstammad väl visad godkänd hingst med egna superpoäng på utställning, lite (men inte "för mycket") använd, gärna mini (eller medium) med "udda" färg och alla de få avkommorna visade med championresultat till salu för "två-och-femti" Flört jasså, letade alla ni andra också efter den hingsten :-))))

NU HAR JAG HITTAT DEN HINGSTEN… ja allt stämmer utom prislappen ;-)))) den är inte "två-och-femtio".

Han var egentligen inte till salu…men, men.

Åh vad jag är glad (hoppas inget grusar detta). Och jag hoppas shettissverige ta mot en import utan sura miner Flört Han är ju trots allt visad champion, godkänd i två (tre egentligen) länder med visad god förvärvning (champion och segerföl), med säker stam (flera helbröder godkända ute i vida världen) och dessutom med massa rolig färg ;-)))))

MVH
Maria

Må väl,
Maria

Marta
0

#8  Önskar dig all lycka med din nya hingst!  Är jättenyfiken..

sanne
0

Grattis!! o lycka till, vi vill gärna höra mer…

Ellinor Johansson
0

Det är verkligen en vinstlott att hitta en super hingst som man tror kommer att passa sina ston och föra sin avel framåt.

Jag tror ingen i shettissverige visar några sura miner om du importerar en superhingst med god förvärvning