Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 5666 ggr
Mossedal
0

Priser för betäckning

Finns det några riktlinjer för prissättning av språng/betäckning? Har sett trådar om uppstallnings/beteskostnader… men hur ligger landet vad gäller själva språngavgifterna?

När jag tittar på hingstägares olika hemsidor står det sällan en stavelse om vad kalaset kostar ;-)) Som stoägare kanske jag vill veta och ta med i beräkningen vad de olika hingstarna kostar INNAN jag kontaktar hingstägaren/stationen?!

Jag förstår självklart att en välmeritierad hingst kostar mer än en nygodkänd oprövad förmåga… men vad ligger snittet på under 2007?

MVH
Maria

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Cattis
0

De vanligaste språngavgifterna ligger på 1000-1500 (ev plus moms), plus stoavgift och ev dagavgift.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Cattis
0

Och nej, det finns inga "riktlinjer".

/Cattis

Mossedal
0

Tack Cattis…. kan inte du heller sova ;-)

Må väl,
Maria

Cattis
0

#3 Sova? Vad är det? :-)

/Cattis

Mossedal
0

Plus eventuell moms förresten…. räknas inte hingstägare (som sysslar med avel) per automatik som näringsidkare och måste ha moms inkl. eller exkl. i sina priser?

Eller är jag inte riktigt vaken nu?

Må väl,
Maria

Mossedal
1

Läste någon stans om stofölavgift som tillkom på en minihingsts avkommor.

Vet av erfarenhet från avel med andra raser att det kan skilja i fölavgifter om det blir sto/hingstföl, och att detta var ett konkurransmedel. Sen fanns det hingstar som inte tog ut fölavgifter alls.

Men på shettisar är det väl ändå vanligast att betala allt på en gång - dvs inga fölavgifter utan bara språng… ja så ev uppstallningskostnader + stoavgift?

Må väl,
Maria

Cattis
0

#5 Nej, inte alla räknas som näringsidkare. Jag vet inte var gränsen går för när man måste göra det, men jag vet att många inte tar moms på sina hingstars avgifter.

#6 En del tar stofölsavgift, en del andra tar "färgavgift" men det är mer ovanligt. Stofölsavgiften är fortfarande relativt vanlig.

/Cattis

sanne
0

Vi har tagit 300 kronor i Bokningsavgift. då man bokar betäckningen, den är för o garantera sin plats o även för vår del så man vet att stoet kommer.

Sen tar vi 2000 kr i språng, men då ingår SH avgift o bete. det tillkommer moms.

Vi har en speceill sida på vår hemsida som heter Info O Bokning, där det står om betäckning mm

Lycka till

Dior
0

Vi tar 1500kr plus moms och SH-avgift för Dior.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Pheobe
0

Jag tycker mer jag ser priser mellan 1500-2000

NEJ, man måste INTE betala moms för det man tjänar på sin hingst inom rimliga gränser. De som har hästarna i företag MÅSTE göra det men annars får man tjäna 12000kr om året "svart". MEN sen tillkommer det att hästen käkar och kostar en hel del under sitt uppehälle och sånt får man också dra av för innan man redovisar. Allt detta fick jag förklarat för mej av vår revisor(har ett annat företag) då jag skulle hålla hingst för flera år sedan.

Ellinor Johansson
0

Jag trodde stofölavg och färgavg. hade förvunnit. Det var så på mini förr men nu tror jag inte det förekommer.

Vi har företag och betalar moms det är ju inte bara hingstarna utan försäljning av pållar som räknas in.

lisa-w
0

#10 är det inte uppe i 17100 som man får tjäna per år på det nu?

Pheobe
0

#12 möjligt att det ändrats,