Malmköping 25/5
Är det någon här som har anmält till utställning eller bruksklasser? 🙂
Japp, 2 shetlänningar till utställningen 😃
Jag ska åka till Örebro och visa tre fina små minisar… och gå på marknad förstås 🙂
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Nej, tyvärr! Syrran åker förhoppningsvis på Mini Ellitloppet och själv så åker jag på en väns bröllop.

Stot tack till arrangörerna för en mkt trevlig o rolig dag!
Kanonbra väder,strålande sol o härlig värme!
Fick verkligen blodad tand av de Engelska Bruksklasserna 🙂

Någon som har resultat för Shetlandsponnyerna?

Kompis Boel blev Res. BIS. 99788. Stort grattis till ägarna.
tyvärr så byttes domaren ut och det var aningens rörigt på plats tycker jag. men här är några resultat. Lykke Li 37 pariz di leva 40 peggy vd stenenheul 39

Vem dömde?
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Ronny Johnsson istället för Roland Fransson

Tack!
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
#7 Vad var det som var rörigt?
#11 Att rosetter inte fanns på plats, man fick fel rosetter, rosetter delades ut innan kritiken och ingen i publiken hörde vad domaren sa… rörigt!
12,,,, vad hemskt med fel rosetter och gud vad dåligt med domare bytet eller hästarna kanske inte hade en bra dag eller inte bra visade?????😴
11,,, ni gjorde säkert ett bra jobb som alltid tur det finns några som alltid ställer upp och jobbar på utställningar
#13 Domarbytet visste vi om sedan ett par v. Men att klydda med rosetter och dålig högrtalaranläggning, har inget med själva visningen att göra… Det var bara rörigt och det är man inte van vid. Såg på domaren att han tyckte det var underligt att det delades ut rosetter innan han hade sagt sitt… snopet att få silverrosett som sedan fick bytas till guld och tvärt om. Dåligt

Det är inget unikt att ljudet är dåligt på en hästutställning. Det händer ofta.
#14 Eftersom jag stod bredvid domaren hela dagen kan jag säga att han hade inga åsikter om rosettutdelningen.
#16 Antar att vi är vana vid högre standard på SSS utställningar! Domaren såg iaf förvånad ut när det delades ut rosetter innan han ens hade fått läsa någon kritik. Var iaf inte så trevligt att dela ut alla rosetter till alla i en klass innan allt var klart, man gör inte så. Kändes faktiskt lite som om det bara var att sparka ut alla shetland så fort som möjligt innan nästa ras skulle in=(
Här kommer guldstoet Pariz di Leva
17,,, Har du inget roligt och trevligt och berätta?????
Istället för allt gnällande och klagande
Jag tror att det är du som behöver skaffa dig en hobby😉
#18 Jodå, att man bör vara tacksam för de fina utställningarna som anordnas i syd =) kanske för att "någon" blivit utbytt här kanske 😉
Ljudanläggningen var av proffessionell kvalité, utlånad av oss. Det var bara att vrida på ljudet högre. Synd att ingen sade till personal att höja ljudet.
# 14 Jag tycker ditt inlägg är riktigt ledsamt.
Jag var inte på den utställningen, men jag antar att shetlandsponnyerna gick bland de första. Nu vet jag inte om det var så men ofta är det klent med erfarna funktionärer. Har du funderat på att personen som delade ut priser kanske gjorde det för första gången? Tror du någon ny funktionär törs erbjuda sig att hjälpa till när erfarna utställare beter sig som du gör?
Jag är helt övertyga att ingen funktionär gör fel för att vara elak utan för att man inte förstod hur det brukar vara. Hade det inte varit enklare att säga till att man måste höja ljudet på högtalaren? Antar att det är samma högtalare som alltid använda på Malmköping och de föregående gångerna har det fungerat mycket bra.
Jag förstår inte du kan haka upp dig på domarbytet. Domarna är inga mekaniska robotar, precis som vi alla andra kan de bli sjuka, eller få privata förhinder. Jag tycker det är fantastiskt att det går att ordna en ersätter så kort tid.
#21 Inlägget i #19 hade inget med domarbytet att göra utan att påpeka för ovanstående att "någon" blivit utbytt i syds styrelse… Jag har pratat med Roland innan utställningen men kan väl ändå få tycka att det var tråkigt att han blev utbytt… Å sen när det gäller att jag tycker det var dålig kvalite på utställningen så får jag tycka det om jag vill… Har hört dig påpeka saker också genom tiderna men det är klart, nu var det inte du som sa nåt utan någon helt annan och det är ju skillnad… Det var vad jag förstår ingen nybörjare heller som stod för detta… Uppenbarligen var det bara utställare som tyckte att ljudet var dåligt för de som arrangerade den behövde inte höra något? Och vad jag vet påpekades både det ena och det andra utan resultat. Äter igen, väääldigt tacksam över så fina utställningar syd anordnar

Jag var där o både ställde ut samt tävlade i bruksklasserna o jag o mina medhjälpare hörde kritik o info hur bra som hellst….
# 22 Anna när du skriver att Roland blev utbytt…. skriver du inte sanningen. Roland blev inte utbytt, han kunde inte komma av privata skäl.
Helt ärligt Anna, är det så förskräckligt att du får fel valör på rosetten? Det går att rätta till på mindre än en minut.
#24 Lägg av! Han blev väl utbytt eftersom han inte kunde komma! Och det var väl inget med det? Jag pratade med honom ett par dagar innan utställningen och vet exakt varför. Eftersom det var en annan domare så blev väl domaren bytt?! Herregud! Och vore DU där kanske du skulle kunna yttra dig, men eftersom du inte var det så har du heller inte en aning om hur rörigt det var… tänker inte tjafsa med Dig om det heller
#23 blev kanske bättre sen

#25. När du använder ordet "utbytt" kan man tolka det som att Roland blivit utbytt mot sin vilja, inte att han själv valt att avstå från att döma.
Man har ju alltid valet att stanna hemma om man vet om innan att det blir en annan domare än den som var planerad när man anmälde.
Jag tycker att stoet är väldigt fint! Häftig färg också:-
25,, tycker det är du som ska lägga av men du verkar ju gilla och tjafsa och gnälla och klaga😟
Heller vad tycker ni andra?????
håller med du #28
vad är det ett barnsligt j-la tjafs !!! väx upp #25

Kritik får man räkna med som arrangör, men det är förstås bättre att framföra det direkt än efteråt på ett internetforum. Ljudet exempelvis, hade säkert kunna ordnats på plats om arrangören uppmärksammats på det. Ofta kollar man ju ljudet innan utställningen börjar och det som låter bra då, kan det försvinna mycket av när platsen fylls av folk och hästar med det sorl och gnäggningar som medföljer.
Alla kan göra fel och som #21 skriver, är det säkerligen ingen som gör det med vilje. Men….det får inte bli fel med rosetter - åtminstone inte så att en för hög valör delas ut som sedan måste bytas ner. Åt andra hållet leder sällan till besvikelse, så det blir inte lika laddat. När rosett efter valör används, är det heller inte roligt att få rosetten före kritiken - alla hoppas vi ju på guld. O:-)
Som utställare tycker jag det är lite jobbigt när prisutdelaren kommer fram under kritiken, för att jag vill höra vad domaren har att säga utan att distraheras. Ofta sägs ju något som inte står på kritiklappen och inte sällan är det just det som är roligast att ta med sej. ;-)
Utställningarna är tidskrävande, men jag tycker att man ska akta sej för rationalisera så att utställarna blir "drabbade". Man har trots allt betalt för en bedömning och själv vill jag gärna få min berättigade tid av domarens odelade uppmärksamhet - ända till kritikens slut. Därför är jag inte heller särskilt förtjust i att låta speakern överta kritikuppläsningen, som ibland förekommer.