Sälja preparat på recept
Ibland så ser jag säljes annonser på olika veterinär preparat som är receptbelagda. Hästägaren har fått över lite och vill nu sälja det. Får man göra så? Jag har så mycket mediciner som jag hämtat ut på recept som är taget delar av eller inget alls och de skulle säkert kunna inbringa en kortare semester resa, men jag är tveksam till att jag får sälja dem vidare? Är det inte så att det bara är ämnat för den häst som det står på förpackningen? Folk verkar ju sälja de mest "allvarliga" mediciner helt öppet🤔
Jag har alltså inte sålt eller köpt (eller tänkt att) själv utan undrar bara om det är helt lagligt?
Vad lagen säger vet jag inte, men om min häst till exempel fått Metacam utskrivet ser jag inget som helst fel i att den får Metacam som blivit över hos någon annan, istället för att jag hämtar ut nytt på apoteket och den andra hästägaren får slänga sitt. Bra för miljön och för ekonomin hos alla inblandade.
Däremot ska man ju inte ger receptbelagd medicin om inte den sorten skrivits ut av veterinär.
Jo, precis, att man kan ge sin häst ur en flaska man har hemma om nu veterinären har sagt att hästen ska samma medicin. Så har jag själv gjort. Jag bara tycker det är så konstigt att handeln av medicin mellan, för varandra, okända personer sker så öppet? Jag trodde att det var förbjudet, men så ser man annonser/diskussioner helt öppet på andra iFokus sidor, hästnet osv där man säljer sin medicin. Och det verkar ju inte som om köparen alla gånger har fått instruktionen av veterinär att ge det aktuella läkemedlet. Undrar om det är samma med människo-medicin? Att man kan lägga ut annonser på det receptbelagda?
#2 Att sälja receptbelagd medicin klassas som narkotikaförsäljning vilket är förbjudet
Medarbetare på djurskydd.ifokus