Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 3192 ggr
LilyRosebutiken
0

nybörjare

Hej

jag e helt ny på det här med hästar men jag har hus på landet med höns, ankor, kaniner, hund och katt. planerar köp av mer mark (ängsmark) funderar på får , geter men nu har jag fått upp ögonen för shettlansponny. så jag behöver tips och råd vad dom kräver så jag vet om jag har och kan ge dom vad dom behöver.

1. Hur mycke motion ska dom ha ?

2. mat kostnader och övriga kostnader ?

3. duger vindskyddat läge och kan dom bo där på vintern med (norrland)

påminn mig gärna om annat man behöver veta.

:)

[[AcsJulia]]
3

1. Hur mycke motion ska dom ha ?

De behöver ungefär lika mycket motion som andra hobbyhästar behöver. Om du bara vill hålla ponnyn i dugligt skick kan det räcka gott med en noggrant uppvägd foderstat och en eller två rejäla promenader i veckan. Men en shettis är en underbar allroundponny och jag skulle starkt rekommendera att du lär dig köra! En shetlandsponny gillar att arbeta och mår också bäst att få göra något.

2. mat kostnader och övriga kostnader ?

En shettis (ta i beräkning att jag talar om en normalstor standardshettis nu) för hobby äter kanske ca. 5-7kg om dagen. Sen får du ju själv kolla upp kostnaden i just ditt område, eftersom foderkostnaden kan skilja mycket från ett område till nästa!

Man behöver inte sko en hobbyhäst om de har tåliga hovar, bortsett från om det blir halt ute på vintern för då behöver de broddade skor. Räkna på att hästen måste skos om varannan månad eller tätare, lite beroende på hur mycket hovarna växer. En skoning här (Gästrikland) kostar ca. 800-1000kr om vi talar om utbildad hovsagare.

Sen får man ju alltid tänka på oväntade veterinärbesök också och det kan bli riktigt dyrt om man har otur. Så försäkra på rätt sätt! Angående försäkring så kan du säkert hitta något bra som täcker det du tycker att du behöver.

3. duger vindskyddat läge och kan dom bo där på vintern med (norrland)

Om man har hästarna ute dygnet runt (utedrift) så finns det noggranna regler kring hur vindskyddet är utformat (yta, takhöjd osv). Men du måste också tänka på att ponnyn behöver mer mat om den går ute, för att hålla värmen.

Rent allmänt tycker jag att du skulle ta och kontakta närmaste travskola eller ridskola för att delta i en skötarkurs. Om du vill lära dig köra din ponny kan en ponnytravskola vara ett bra allternativ!

Här har du lite bra länkar:

Ponnytravklubbar: http://sptf.nu/klubbar.php?sida=Klubbar&PHPSESSID=6bca398d7d3dc49d088dd1a84fbc953b

Jodbruksverket (utedrift & andra viktiga regler): http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar.4.389b567011d9aa1eeab80008.html

Lycka till med ponnysökandet!

susanne-s
5

och frågar du den lilla ponnyn så vill den hemskt gärna ha sällskap av en ponnykompis :)

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

[[AcsJulia]]
1

#2 Precis! Det finns lagar angående sällskap nu också. Missade den biten! Flört

LilyRosebutiken
0

Hej igen och tack för era svar. Helst hade jag velat ha pensionerade shetlandspony. Och 2 st så inga ensamhästar här inte.

[[AcsJulia]]
1

#4 Jo fast tyvärr är det mer arbete med pensionerade hästar än man tror. Hästarnas kroppar är uppbyggda på så sätt att hovarna funkar som "blodpumpar". Så trots pension behöver ponnyn komma ut ur hagen och röra mer aktivt på sig med jämna mellanrum. Annars stelnar lederna lätt ihop och ponnyn kan dra på sig andra sjukdomar. Det är fint att du har tänkt på sällskap iallafall tycker jag! Glad

Men vad exakt hade du tänkt nyttja ponnyerna till? Det blir ju olika kostnader och saker att tänka beroende på vad man har för syfte med hästen.

LilyRosebutiken
0

tanke var nog bara att dom sköter om ängarna runt huset och är ett trevligt sällskap till mig.  jag förstår självklart att även pensionnärer behöver motion. men jag tänkte jag kunde ta mig an en häst som ville ha lugn och ro , självklart motion. men inte behöver ridas. räcker det med stor hage och några dagliga promenader som när jag går ut och går med mina hundar. ?

[[AcsJulia]]
1

#6 Det låter alldeles utmärkt! :) Men var otroligt noga med att inte skaffa fånghästar om de ska agera gräsklippare! :D