Helt velig i fångtider
Jag blir inte klok på det här med fång, det är den mest jobbiga delen av att vara "ponnymamma" tycker jag… 😓
En av våra hästar hade fång förra året. Han hade precis kommit till oss och fick fång pga hagbyte och för mycket gräs i nya hagen (tror vi/vet.). I år har han ännu klarat sig bra. Men jag har varit lite orolig för honom, då han är en äldre ponny och har visat sig stel i framvagnen och ibland öm på hårdare underlag. Har rådfrågat vet. och hon bad mig ta temp och känna efter puls och värme i hans ben/hovar. Ingenting ser ut att vara ovanligt, och stel/öm har han varit till och från hela vintern. Tror alltså inte han har någon fångkänning i nuläget - men dt är ju så svårt att veta!
Vet. sa att det kanske kunde underlätta för honom att ta ut hovslagaren och korta ner hans tå så mkt som möjligt och ev sko för att minska belastningen på sulan. "Han mår bra av att röra sig" sa hon (promenader, ingen hård träning).
Ringde hovis igår och han kommer på måndag. Men nu velar jag igen; ska man sko en häst som riskerar att få fång, trots att jag gör vad jag kan för att förhindra det? Tänk om det gör det värre för honom?! Har läst mkt och det gör mig bara mer förvirrad. Alla verkar överens om att man inte ska ha skor på en häst med akut fång, men han verkar ju inte ha det nu. Riskerar man att ge honom än mer obehag/smärta om man sätter på skor och fången bryter ut *peppar, peppar…*?
Tacksam för tankar från Er vana shettisägare!
Kram Channa
Du har nog bukt med fången utan skor tror jag. Det är alltid svårt när en ponny byter miljö men nu har du haft honom så pass länge att han ej behöver göra några strörre omställningar då fången ju sitter i magen och inte i hoven egentligen. Njut av din ponny och spar pengarna tycker jag =)
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Å andra sidan, om man utgår från Annas resonemang, så borde ju risken för fång vara betydligt lägre och om hästen så tydligt visar ömhet så borde den kanske ha skor. Jag tycker att du ska rådfråga din hovslagare. Tro mig, behövs det inte skor kommer hovslagaren att säga det, de lägger sig inte gärna på golvet för att sko shettisar.
Rent spontant så tror jag inte att det nödvändigtvis är fångkänningar som gör att den ömmar på hårdare underlag.
Utan att ha fulla bilden klar för mig så hade jag nog rekommenderat att sätta skor på ponnyn så du kan motionera den ordentligt oavsett underlag. Där har du nämligen bästa medicinen mot fång (utöver foder med lågt kolhydratinnehåll).
Man vet nämligen idag att höga insulinhalter i blodet kan utlösa fång. Och insulinhalten i blodet ökar när blodsockerhalten stiger - vilket den gör om fodret innehåller mycket kolhydrater. Blodsockerhalten sjunker när ponnyn motioneras eftersom musklerna använder glukos från blodet som energikälla.
Absolut kommer jag att diskutera detta med hovslagaren på plats, han bör ju veta bättre än jag iaf… 😃
"Lilleman" har ju pga fången fått sk "ankfötter" med utflytningar i tårna fram och det ser därför ut som han har svårt att rulla över när han går. Han ser stel ut i sin gång, och ömmar ibland när vi är ute. Jag tror på det ni och vet. säger att det är bra att han rör på sig för att bränna det mesta av den riskabla fruktan han får i sig nu på sommaren. De går på lösdrift, och har gjort det hela vintern så de har mkt möjligheter att röra sig ute. Kan tillägga att han i fjol gick med betesreducerare och i år går i en väl nerbetad hage med hö som stödfoder (alltså inte på sommarbete) och jag hoppas att det räcker för att han ska klara sig. Annars blir det munkorgen igen, och avgränsat på nätterna med hö som frukost och kvällsmat.
Det jag är lite rädd för är att man försvagar hovväggen om man skor, vilken kanske redan är svag pga fången eller att det ger honom mer smärta OM det faktiskt är så att han har/kommer att få fångkänning i år igen…
Hoppas att min hovis är duktig och kan bedöma vad som är bäst för Pålle, när jag har så svårt att ta ställning 🥵
Min gamla arab fick fång för några år sen på endast ena hoven. Hade kraftig rotation på hovbenet. Hans hovar har aldrig varit helt bra så att ha han barfota var inget bra alternativ, vi provade de men fungerade inte, så min hovslagare vände på skon så tån skulle bli helt fri.
Eftersom det står att det är en äldre ponny med ömhet på hårt underlag så utgick jag ifrån att den inte tränas så hårt och därför inte behöver skor heller pga det ens. Enklast är väl att undvika hårt underlag och vara glad över att ponnyn inte visar tecken på fång.
#4 tycker själv inte att betesreducerare är ett bra medel mot fång. De kan noppa det lilla gräset ändå och det är ju det nerbetade som är kraftigast när det kommer upp… Jag tror ändå som jag sa ovan att du har klarat din ponny eftersom han kanske ändå har en jämn tarmflora och då tror inte jag att mer gräs har betydelse. En gång fånghäst alltid fånghäst är inget jag själv tror på. Har sett många som bara haft fång enstaka gång och aldrig mer.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#4 - det är långt ifrån bara fruktaner som är farliga vid fång, det är alla kolhydrater (från t.ex sockerarter och stärkelse).
Sen vad gäller skor på hovarna så kan jag, som utbildad hovslagare sedan 15 år, tala om att du INTE försvagar några hovväggar bara för att du sätter skor på hovarna.
En annan sak du måste komma ihåg är att det är Du som hästägare som ser hur hästen fungerar utan skor. Hovslagaren kan bara se hur hoven ser ut och det är sällan man kan avgöra bara utifrån detta om skor behövs. Det är egentligen bara vid skador eller grava felställningar som jag som, som hovslagare, kan säga tvärsäkert att "den här skulle absolut behöva ha skor". Annars måste man gå på vad hästägaren säger. Och har man en häst som ömmar när den ska motioneras så rekommenderar jag skor - så man kan motionera den ordentligt på de flesta underlag.
Tack 😊

Om hovarna är utflutna( du skrev ankfötter) så är det nog det som gör att han ömmar på hårt underlag. På mjuk gräsmark sjunker ju den utflutna tån ner i marken men på hårt underlag uppstår en brytning i lamellranden och det gör ont. Mitt förslag är att ta ut hovslagaren och låta denne verka hovarna och sedan skaffa boots att använda vid ridning/promenader på hårdare underlag. Motion är, som flera skrivit tidigare, mycket viktigt.
Tack för alla svar!
Min hovslagare var ute hos oss igår och verkade hästarna. Han ville inte sko Lilleman nu, ifall han faktiskt har ont i hovarna. "Svårt att bedöma", sa han, "bättre att vara på den säkra sidan". Och jag kan inte annat än hålla med. Tänk om vi skulle börja spika i en öm hov - det skulle väl vara som att sticka in en spik under vår nagel! Hemska tanke… 😮
Men han kortade ner framhovarna ganska mycket, så mycket han vågade utan att han skulle bli mer öm. Så har han iaf lättare att "rulla över" och så avvaktar vi och ser en liten tid om det blir bättre, och om han klarar sig ifrån fången…
XOXO