Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: utställning
Läst 798 ggr
Spirea-
0

Hur får man godkänd hingst?

Hejsan!

Ursäkta en kanske dum fråga, men hur får man sin hingst godkänd? Vad är det för skillnad på utsällning & premiering?

Har en shettis hingst, som jag gärna skulle vilja visa/få en bedömning på innan jag ska sälja honom, då jag tror att han har goda chanser till att bli godkänd.

Vet ni om det finns någon premiering/utställning i Växjö området, där anmälan ej har gått ut?

Pheobe
0

Först vill jag fråga varför du tror att han har goda chanser att bli godkänd?

Det är jättetufft att få fram en godkänd hingst. Du måste anmäla till hingstpremiering som är till hösten. Kolla på SSS hemsida. En utställning får du inte honom godkänd på men man kan alltid förhandsvisa för att se om han kanske skulle räcka på en premiering.

En utställning är inte så "blodigt" allvar som en premiering. Det är mer en kul grej.

Annette
0

Anmälan till höstens avelsvärderingar har utgått. Men det finns ju utställningar kvar att visa på. Då godkänns han ju som sagt inte, men du kan ju be att få ett råd om domaren anser att han är värd att sparas.

VeronicaP
0

Jag brukar säga så här , har jag en hingst hemma som jag själv skulle kunna tänka mig använda  på mina ston , då är han värd att visas , skulle jag inte vilja använda han själv då ska han kastreras.

Pheobe
0

#3 jättesmart

RebeckaSvensson
0

#3 Jag håller helt med dig!

VeronicaP
0

#4 Ibland så *blixtrar* jag till Flört

Hanna-D
0