Häst, barn och jobb
Hej!
Har alltid funderat hur ni som har barn, häst och jobb att sköta får tiden att räcka till :)? Hur delar ni upp allt? Är ju nog att bara ha en häst, men med barn och allt i bilden :)?…
Jag jobbar deltid, och har obekväma arbetstider. Skönt tycker jag! Är en hel del ledig under dagen, då kan jag ta hand om djuren. Funkar kanon tycker jag!

Man måste ha ett brinnande intresse. Särskilt om man som jag har stallet 9 km från hemmet. Det gäller att planera och prioritera.
Jobbar själv heltid och har tre barn. Det jag tycker man behöver ha är vänner som förstår att det är mycket och att man inte alltid har tid för dem. Det är nåt jag lärt mig med åren, att en del inte förstår hur mkt bara jobb och tre barn kan vara… Sen har jag en sjukdom som kräver mkt av kroppen också vilket gör att jag måste ha det enkelt med mina djur. Djuren går på lösdrift och en del arbete kan göras med lastmaskin. Men ibland undrar man varför man har så många djur och att man vill kunna hinna med lite annat också. Men så ger de ju en så mycket.
På morgonen innan barnen vaknat kl 5.30 fodras djuren. Efter jobbet hämtas barnen, lagas mat och fixas. Två dar i veckan är det pingisträning för min store kille. Djuren får bli fodrade och skötta på kvällen. Sen är det läggdax för någon tv eller socialt liv finns inte tid till. Barnen har varit med hos djuren när de var små, nu när två av dem är större sköter de sig själva när jag är hos djuren och får då ta den lille med många gånger. Tillägga att jag i dagsläget bara har fem ponnyer, det finns ju de som har många fler… i vinter har jag bara fyra då en är såld. Ganska lagom antal för mig.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
När mina barn var yngre hade jag hästarna på tre ställen när det var som jobbigast, då skulle jag på ena stället göra min del av arbetet, på nästa ställe skötte min snälla svärmor utsläpp och morgonfodring på de tredje stället var jag några dagar i veckan. Bodde då i lägenhet hade en mil till dagis och sedan tillbaka en mil till arbetet, avstickare på vägen till stallet…. Arbetade ca 85% och hade tre barn i förskole och skolålder. Mina arbetstider varierade dagtid, kväll och vissa helger. Många gånger fick jag åka på min rast och lunchfodra hästarna, äta var det dåligt med. Då hade jag ca sex pållar och alla stod på box, plus några ridhästar jag skulle mocka för….. Dessutom var jag väldigt aktiv i olika föreningar satt i tre styrelser. Dottern var intresserad av hästar och hängde på men de andra två hade andra intressen och skulle ibland till sina aktiviteter, det var ett pusslande då deras fader också var väldigt aktiv idrottare. Fattar idag inte hur jag/vi fick ihop det hela. Numera har jag pållarna utanför dörren och barnen är stora och jag har avsagt mig det mesta av föreningsarbete. Hur konstigt det än kan låta känns det som jag hinner/orkar mindre nuförtiden……🤔
Jag har inte något svar på TS fundering, men på något sätt är det väl så att vill man så kan man….
Veritas odium paretFörvånad
Jag undrar samma sak! Men det jag undrar mest är hur man hinner jobba heltid och ha hästar. Men jag tror faktiskt dom flesta jobbar deltid som har hästar hemma?
Jag tror inte att det automatiskt är mindre tidskrävande att ha hästarna hemma då man själv måste stå för allt underhåll runtom, som hagar och stall. Att man alltid har foder, spån osv hemma.
Min sambo jobbar heltid och jag 60% vi har inga barn. Vi håller båda på med hästarna.
Vi har två hästar, katter och höns. Och dom dagarna vi båda jobbar hinner vi oftast bara göra det allra viktigaste. Som att se till att alla har mat och vatten och rent och fint.

#5. Jag tror inte att det automatiskt är mindre tidskrävande att ha hästarna hemma då man själv måste stå för allt underhåll runtom, som hagar och stall. Att man alltid har foder, spån osv hemma.
Allt det där plus massa annat gör jag fast jag inte har hästarna hemma.
Det är betydligt enklare och mindre planerande att ha hästarna utanför ytterdörren. Då kan man gå ut och fixa saker korta stunder när andan faller på. Om man som jag får åka måste man planera mycket mer, bla att man har mat med sig osv.

#5 Min undran är en helt annan… Hästar är en dyr hobby, och jag förstår inte riktigt hur man kan ha råd hålla en massa hästar utan att jobba heltid.
Ah jag tänkte mer på folk som har hästarna i stall där (så gott som) allt ingår.
#7 Hur man har råd när man arbetar deltid tror jag till viss del kan förklaras i alla fall för egen del med att jag arbetar obekväma tider som kompenseras i pengar samt att jag har färre arbetsresor. Har någon gång räknat på om jag skulle arbeta heltid vad det skulle göra för skillnad, har vi dessa tillfällen kommit fram till att det inte skulle löna sig mer än högst marginellt. Att jag med mer tid hemma kan göra saker som medför färre omkostnader.
Sedan handlar det ju mycket om prioriteringar också.
Veritas odium paretFörvånad
Våra två kostar oss inte så himla mycket. Vi har inte ens haft dom ett år än så visserligen har det gått åt mycket pengar nu i början när allt från hagstolpar till täcken, borstar, träns och allt annat har köpts..
Hos oss är det ju tack vare min sambos inkomst som vi har råd. Och tack vare att jag jobbar deltid som vi har tid.
:)
#7 det beror på hur man bor och hur man spendera sina pengar. Vi bor billigt, åker inte utomlands o köper billiga kläder… Ge hellre mina pengar till mina djur!
#5 Många jag känner är heltidssjukskrivna… Sen kan man ju då flika in #7 och försöka förstå hur man då har råd… Men jag förstår ändå inte hur man har råd att ha 20-40 hästar på ett heltidsjobb heller för den delen
#11 Jag bor hyfsat billigt men tre barn kostar en hel del, jag åker inte utomlands men måste ändå jobba heltid. Tror det handlar mkt om vad man har för jobb och lön också för det skiljer sig otroligt mycket
# 12 jag är gift med en kille som får in rätt mycket ;-) det är därför !!! Vi klarar oss inte på min lön! Nej, 20-40 hästar som du pratar om, med ett heltidsjobb o barn, det är lite väll mycket!
Är övertygad om att en förstående sambo/make samt ett ömsesidigt givande och tagande är grunden till att det fungerar i vardagen med barn och pållar.
Som jag ser det är vilket engagemang och hur mycket vilja man har som sätter gränser.
Jag tycker verkligen det är kul med ponnyerna men jag vill inte ha ett liv som bara består av jobb och pållar. Det måste finnas plats för familj vänner och icke hästrelaterade aktivitet för att jag ska må riktigt bra.
Oj tack för alla svar, men fattar fortfarande inte hur ni hinner :)
#16 Jag tittar aldrig på TV äger inte ens en TV. Jag tror inte jag lägger så mer timmar på pållarna än min TV tittande vänner lägger på sin TV

Jag gör inget mer än jobb, familj och djur. Är nog rätt nördig för jag umgås i stort sett bara med andra hästmänniskor. Vi har iofs TV, men det enda jag har den till är som sömnmedel när jag skall sova.
Jag jobbar 90% på mitt jobb, och är vikarie på mitt gamla jobb och får jobba ganska mycket där. Jobbar kvällar, nätter och helger. Gubben jobbar dagtid och 100%. Han är makalös och hjälper med allt! Vi har 7 barn (en av dom är en ängel) och 3 ponnyer (fick ta bort den 4e för ca 2 veckor sedan :(
Tycker faktiskt att allt flyter på bra. Barnen är intresserade så vi hjälps åt. Visst skulle jag önska lite mera tid och ork i stallet, men för mig är huvudsaken att barnen och hästarna får det dom vill och behöver i första hand. Vi har stallet hemma, annars tror jag inte att det fungerat med så många barn.
Tar vi en promenad/cykeltur så kan vi ta med en eller flera ponnyer. Barnen riden och kör och om jag kör så tar jag oftast med en eller två bakom vagnen.
Skulle det inte vara shetlandsponnyer vi hade och skulle inte barnen vara intresserade så skulle det nog bli svårare tror jag. Storleken på dom gör det enklare också på något vis tycker jag..
Vi gör nästan allt tillsammans jämt och barnen tycker att det är roligt. Vi reser inte och så. Vi umgås mest med våra familjer och släkt på födelsedagar och högtider osv. Vi har en stuga på en ö inte långt hemifrån som vi åker ut till ibland. Åker gärna på en kryssning ibland. Men vi lever nog mest runt våra ponnyer faktiskt.. Visst har barnen aktiviteter, men det har också fungerat bra.
Folk frågar mig ibland hur jag orkar med så många barn. Då brukar jag svara att om man tänker att allt är jobbigt och besvärligt så blir det ju att det känns så. Jag tror det mesta sitter i hur vi tänker :)
Jag och gubben delar på allt. Det den ena inte hinner med gör den andra. En karl som min underlättar ;)
#19 Så härligt det låter! Tycker du/ni är duktiga som har 6 barn och som ändå har så gott mod! Skulle också vilja ha fler barn (har tre) men kroppen orkar tyvärr inte fler. Jag tror att barn som får hjälpa till får en annan start i livet än barn som får allt serverat. Känner som du, man får det mesta från huvudet och den enda som kan peppa en själv riktigt är en själv. =)
Tyvärr verkar många karlar som har fruar/sambos med hästar vara ganska tråkiga och sakna viljan att hjälpa till. MEN alla kan ju heller inte ha intresset även om jag tycker att man ska hjälpas åt i sina intressen också.