Barfotaboots
Min ponny är ömfotad på grus och det går därmed sådär med körningen på grusvägar. Det är en ung ponny och hovslagaren tycker att hon har bra hovar och rekommenderar att vi vänjer in henne lite sakta vid hårt underlag så att hon slipper vara skodd. Han tror alltså att hon kan vara barfota. Jag undrar ibland om det är för att han inte vill sko liten ponny 🤔
Ponnyn är inte öm på skogsmark, i hagen eller liknande och kan gå kortare sträckor på grus speciellt om hon kan gå i vägkanten. Hon körs inte heller varje dag utan kanske 4 gånger i veckan. Rids hon så rids hon i skogen och där är det mjukt att gå.
Funderar över boots av typ barfotasko. Har hört att de ska kunna ge skav, slits lätt, är hala, kräver ständigt nyverkade hovar (verkar normalt var 9:e vecka) och att skorna lätt ramlar av. Har även hört de som är lyriska över barfotaskor. Är det värt att skaffa? De är ju inte direkt gratis och köper man två par (behöver både fram och bak) vill man ju att de fungerar och inte är bortkastade pengar.
Någon som har erfarenheter av barfotaskor till ponny? Hur länge håller ett par om man använder dem 4 gånger i veckan? Är det bättre att sko ponnyn?

Håller med om att det låter som att din hovslagare inte vill sko pga att det är en så liten ponny (vilket inte är direkt ovanligt). Man kan ju undra hur ofta han ger samma rekommendation till exempelvis en kallblodig körhäst..?
Jag skulle ha provat sådana boots. Fördelen är ju att de bara behöver på när de behövs och ponnyn kan vara barfota resten av tiden. Har själv inte använt boots mer än tillfälligt vid tappsko och en kortare period i höstas när en ponny inte kunde skos pga tunna hovväggar, så jag kan egentligen inte uttala mej om hur mycket de slits. Mina syns knappt att de är använda ännu.
Jag har easyboots, pga av att de var de minsta och ändå fick lilla ponnyn lov att ha tjocka sulor i minsta storleken. Tycker de fungerar bra och upplever inte att de skulle vara halare på gräs än vanliga skor, men skulle inte ge mej ut på vått gräs med dem.
Det gäller ju att hitta rätt storlek eller justera så gott det går med sula, så att själva plastkapseln bara sitter på hoven - då ska det väl inte kunna bli skav.
Har du kollat annonssidorna på nätet? Ibland kan man hitta boots i nyskick till bra pris där.
Min ardenner går oskodd på hovis rekommendation, han har bra hovar. Både rids och körs. Min lilla kan verka öm när hon går på stora grus, men det brukar bli bättre ju mer jag kör henne på det underlaget. Tyvärr kan jag inte ge dig råd om barfotaboots då jag har samma erfarenhet som ts om skor.

#2 Min ardenner går oskodd på hovis rekommendation, han har bra hovar.
Då är den förhoppningsvis inte ömfotad och hästar som klarar sej utan är det förstås bara onödigt att sko.
Jag kan tycka som din hovis. En ungponny vill man ju helst inte sätta skor på, ialla fall inte jag. Tycker skor kan fördärva kvaliteten mer än att vänja in på enbart barfota gång.En långsam invänjning av ojämnt underlag har fungerat fint på mina.Även på en äldre med platta dåliga hovar där även fång har varit boven.Han gick till slut barfota på grusvägar och asfalterade vägar utan problem. Jag har ändå inskaffat barfota boots till min ena ponny(shettis korsning) nu.Hennes hovar är dock katastrofala,hon kan gå på ojämnt underlag men jag anser inte att hon ska slita på sina hovar utan har då Cavallo boots fram på henne.Är mkt nöjd med dessa och de varken skaver eller glappar.Men hon har ju den minsta storleken som Cavallo saluför och tyvärr är de för stora för min renrasiga shettis …Fast jag behöver tack å lov inga boots eller skor på den lilla ändå.Men vad jag ville säg är att det finns de hovslagare som värnar om de små hovarna också utan att vara "lata" för att sko småhovar 😉