Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 1360 ggr
Mossedal
0

Lycklig, snart hingstägare!!!

Åhhhhh… glädjen är stor här i "torpet".

För er som inte ser med blida ögon på importer, sluta läs här ;-))))) för vi kommer antagligen att utöka Sveriges bestånd med en importerad GODING!

Godkänd i så väl UK som Tyskland, med kanonfina avkommor (champions och segerföl), kanonstam med flera godkända helbröder och….. jag är så lycklig! Denna kille tror jag verkligen kan tillföra något alldeles extra!

Väntar på OK från ägaren att gå ut med vilken hingst det är… men den som väntar på något gott….. åhhh min lilla skatt ;-)

MVH
Maria

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Spirea-
0

Grattis! =)

Pheobe
0

Gtarris (även om jag inte är störtförälskad i importer så är det ju ändå kul med en riktigt bra hingst)

Ellinor Johansson
0

Importer av toppkvalite är alltid kul.

Lycka till med din avel.

zettan
0

lycka till och ja väntar med spänning på bild och namn Skrattande. Lycka till med din avel

Kratern
0

#2 Så du avlar också på "gammal" svensk stam? Skrattande

Mossedal
0

Gammal svensk stam SkrattandeSkrattandeSkrattande asgarv!

Må väl,
Maria

Cattis
0

#6 ?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Mossedal
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Killen som inom mycket kort kommer att förgylla utsikten i våra hagar heter Southfieldgate Goldrush!  Bifogar bild Räcka ut tungan

PR…… Flört

Goldrush är brunskäck, mini på 81 cm och stammar från ett litet men välkänt stuteri i Scotland.

Redan som föl utmärkte Goldrush sig, och blev fölchampion i Aberdeen. Goldrush exporterades som ung till Ellernbrookstuteriet i Tyskland, där han blev kårad och godkänd. Goldrush är även godkänd i England.

Goldrush exporterades från Ellenbrook i Tyskland till Stutteri Hesseldal i Danmark, där han verkat fram till NU, då Goldrush KOMMER TILL SVERIGE!

Goldrush har 2 godkända helbröder - en palomino/isabellskäck är godkänd och verksam i England och en palomino/isabell (Southfieldgate Goldstrike) är godkänd och verksam i Danmark.
_
Goldrush_ far Maundy Boy of Southfieldgate är en helbror till Southfieldgate Mini Maraton, en brunskäck som sålts i England för 8500 € (närmare 78000 SEK).
Goldrush's mor Tyros Guldilocks är ett litet palomino/isabellsto på 78 cm, som bl.a. stammar från Tyros Storm of Lambridge, så Goldrush är bärare av mängder av palominoblod.

Några av Goldrush´s avkommor;
Ballerina vom Ellenbrook, undan Bellanova vom Ellenbrok.Ballerina vom Ellernbrook tillhör Goldrush's första årgång, och Ballerina blev Rheinische Siegerfohlen 2003. Några av Ballerina´s resultat är:
2003 - Goldmedaille vom PRPS und Siegerfohlen der Ponys (guldmedalj och segerföl)
2003 - Championatssiegerfohlen PRPS (champion och segerföl)
2006 - Ponyfest Schönbach 1a-Preis und Reserverassesieger (placerad 1:a och res.segrare)
Ballerina har en avkomma (Tango aus dem Westerwald) visad med 1:pris

Tia Maria vom Ellenbrook, undan _Girlslandwells Tinsell Ballerina
_2006 - Segersto Shetland-mini i Ergebnisse Championatet

Min lilla guldskatt :-)))

Maria

Må väl,
Maria

Mossedal
0

en till

Må väl,
Maria

RebeckaKihlberg
0

#9. Vad fin han ser ut

Mossedal
0

Ballerina, ovan nämnt stoföl efter Goldrush är fin oxåRäcka ut tungan

Må väl,
Maria

Mossedal
0

med bra temprament går de ju att använda åxå ;-))))

Må väl,
Maria

Miija
0

Inte ett dugg avundsjuk…OskyldigOskyldigOskyldig

Mossedal
0

#10 tack… jag känner mig som en "stolt mamma" ;-))

Må väl,
Maria

Anette
0

Ååh, så fin han ser ut! Stort Grattis och Lycka Till med honom!!Glad (vet precis hur det känns….Flört)

Mossedal
0

# 7 Cattis… nu förstod jag ditt ? (tror jag)

Ser nu att min kommentar kan uppfatas som ett garv kring gammal svensk stam. Så var absolut INTE min mening!!! Mitt asgarv gällde #5 kommentar om gammal svensk stam… tyckte den var finurlig då riktigt gammal svensk stam ju är engelsk (med åsyftan till min import från England… som ju då har gammal svensk stam).  No hard feelings?

MVH
Maria

Må väl,
Maria

susanne-s
0

Grattis och Lycka till!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Cattis
0

#16 Inte alls, jag fattade bara inte vad du menade :-)

/Cattis

Hanna-D
0

Grattis till inköpet av er hingst. Såg Goldrush senast i maj. Lycka till med honom.

Odegaarden
0

Gratulerer så mye til en meget flott hingst!!

Ha så mye lykke til videre med han:-)

jessica-wi
0

Grattis till din fina hingst och lycka till i din avel. En så otroligt vacker  häst, jag har en förkärlek till skäckhingstar framför allt mini.

Madelene_Udd
0

# 8 Vad menar du med att han är bärare av palominoblod? Såvitt jag kan se är han inte gulbrun och har därmed inte något gulanlag, som ju är detsamma som palominoanlaget. Men du kanske inte medade att han kunde ge palomino föl?

Milla
0

Grattis till din nya hingst

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

zettan
0

grattis till nya hingsten

[LinneaDahlberg]
0

grattis till din vackra hingst!
han ser verkligen fantastisk ut!

Cattis
0

Jag måste bara fråga en sak, men ta det inte på fel sätt nu bara. I hans stamtavla som finns på Stuteri Hesseldals hemsida står det att hans mor är isabell och att hans far är rödskäck… Om det stämmer så är ngt annat helgalet. För en isabell och en rödskäck KAN inte få brunskäckiga föl ihop. Så, jag fattar inte hur det går ihop? Står det fel i stamtavlan?

De enda färger det borde kunna bli är fux eller isabell (och ev skäck givetvis). Så då "måste" hans pappa egentligen vara brunskäck (eller svart) och inte röd.
Farfar är mörkfux och farmor är svartskimmelskäck = pappan borde kunna vara brunskäck.

/Cattis

PP
0

#26 Det kan ju vara ett översättningsfel eftersom britterna ibland använder "skewbald" om allt i skäckväg som inte är svartskäck…

Cattis
0

#27 Jo jag tänkte det också, men det är ju "nyare" hästar och på senare tid har de ju varit bättre på att beskriva färgerna… Men ngt måste det vara i den stilen, för annars skulle han ju inte kunna vara brunskäck. :-)

/Cattis

Mossedal
0

# 26 Cattis…. detta med angivna färger är ju en djungel ;-) Om jag söker efter Goldrush pappa på enelska sidor anges Maundy Boy of Southfieldgate som skewbald, black and white… för att med komplicera det hela beskrivs Goldrush själv som brunskäck av danskarna… men har jag inte helt fel står det svartskäck (skewbald, black and white) i hans pass Fundersam Tror att de ljusare partierna Goldrush har ställer till det, för han är ju inte bara svart och vit…. han är ju brun, svart och vit ;-)) och detta registreras nog olika beroende på vem som gör ID. Har inte sett bilder på pappan är, men min gissning är att han ser lika dan ut - där av problemen/förvirringarna. 

# 8 Goldrush kan inte (vad jag vet i alla fall ;-) alldeles själv ge palomino/isabell… men har mycket av denna färg bakom sig (se stamtavla och tex helbror som ju "blev palomino" till skillnad från Goldrush trots samma gener). Kanske är det så att Goldrush "lättare/oftare" ger palomino med palominoston än en hingst utan så mycket gult bakom sig???? 

Maria

Må väl,
Maria

Mossedal
0

Mamma palomino… pappa Goldrush

Må väl,
Maria

Cattis
0

#29 Isabellfärgen kan inte ligga dold i ngn generation. Det blr inte lättare isabell efter en hingst (eller sto för den delen) trots att den har mkt isabell bakom sig. Är den inte isabell själv, så kan den inte påverka det alls. Enda chansen för honom att lämna isabellföl är med ett sto som har gulanlag. Och då hänger det på stoet, inte på honom. :-)

/Cattis

Mossedal
0

# 31 Jaha ja… vad vet jag, har inte doktorerat i detta ämne :-) Men om stoet är isabell… spelar det kvitta vilken hingst (färgmässigt alltså) hon betäcks med (ja om det inte är en isabellhingst). Är det alltid samma % chans till isabell oavsett hingstens stam? Låter ologiskt (men det är det ju mycket som är ;-)

MVH
Maria

Må väl,
Maria

Pheobe
0

#32 betäcker du en isabell  med en annan färg är det 50% chans till isabell. Isabell med fux blir dock alltid "rött"

Cattis
0

#32 Eftersom gulgenen inte kan ligga dold så är det inte alls ologiskt. Hingsten kan inte nedärva ngt han inte har, dvs anlag för gult. De kan inte vara "bärare" av det, lika lite som att en svart hingst med skäckmor skulle ha lättare för att lämna skäck. Har de inte anlaget själva (vilket då syns) så kan de inte lämna det till sina avkommor.

Betäcker du en isabell med annan färg är det 50% chans att avkomman får gult anlag. Den andra förälderns färg avgör vilken grundfärg den då får såklart (fux/svart/brun).

/Cattis

RebeckaSvensson
0

Lycka till med hingsten!