Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 15-sjukdomar-skador
Läst 1249 ggr
StuteriLA
0

skador vid ultraljud

Idag ultraljudade veterinären några ston hos mig. Ett av stona blev skadad då hon hoppade fram och veterinären bak. Vet. kände på stoet efteråt och kunde inte känna någon " perforering " ( eller vad det heter ) i tarmen…men hon hade blod på handsken..nu går jag ut och tempar stoet ideligen..är det nån som har några erfarenheter av detta , hur snabbt kommer symtonen om det gått riktigt illa?

Anna Manberger, www.stuterila.seSkämtar

Camilla
0

Förhoppningsvis så är det bara slemhinnan i tarmen som blivigt skadad och då händer det inget men är det så att det gått hål på tarmen då är det kört, hästen dör ganska snabbt då det kommer in kolibakterier i blodomloppet, skule tro det tar 1 -2 dygn, max! Men detta måste väl veterinären ha upplyst om?

StuteriLA
0

Nja hon sa bara att jag skulle " hålla koll" och tempa henne 4 ggr per dygn de närmsta 2 dygnen och hålla utkik efter kolik symptom. Jag har läst att de kan dö av dessa skador..usch

Är det nån ide att gå och lägga sig alls? Hur ofta skulle Du ha tempat? Jag ska gå ut igen, nu är det 7 timmar sedan det hände….

Silenos
0

Vi miste ett jättefint sto för ett par år sedan. Hon ultraljudades på Ultuna. Veterinären som gjorde ul brukade inte göra det på shettisar pga sina grova armar, men han tyckte att hon såg förhållandevis stor ut.

MEN, de spräckte tarmen på henne ! Hon fick bukhinneinflammation , behandlingen hjälpte inte utan hon avled ett par dagar senare.

Charlotte-Aveback
0

#0: Hur går det med ditt sto?

Hanna-D
0

Oj! Hoppas det har gått bra.

Vad fick du tag i för veterinär Anna? Vi har en ny sedan ett par veckor, kanske är samma?

Pheobe
0

Du ville ha erfarenheter, om än tråkig så är det en erfarenhet.

Vi hade ett halvblodssto där veterinären gick igenom tarmen med armen. Det var väldigt ovanligt sa hon. Tarmen var för tunn. Dom sa att hästen kanske ändå inte skulle kunna föla senare eftersom tarmen var tunn och riskerade brista vid fölning. Stoet fick avlivas.

Veterinären blev klassad som hård och barsk men det kan ju hända vem som helst faktiskt.

StuteriLA
0

Hej

Nja jag vet inte riktigt. Jag tempade henne direkt efter olyckan. Då hade hon 37,4 sedan har jag tempat henne ett antal gånger och tempen har varierat mellan 37,7 i går kväll till 37,1 i morse och nu alldeles nyss 37,8 Hon verkar må bra än så länge men jag antar att om hon har drabbats av något allvarligare lär väl tempen höjas från och med nu? Otäckt och sorgligt…jag ska ta in henne från hagen vid 18-19 i kväll och tempa då. Man går som på nålar kan inte tänka på nåt annat, utan vill bara att de här två dygnen ska passera fort som sjutton…

Pheobe
0

#7 Din ponny är säkert hel och okej. Hon borde blivit dålig annars. Hon bajsar som vanigt?

annann
0

Hur är det med stoet nu?

StuteriLA
0

Hon mår bra, måste varit ett ytligt sår. Vilken hemsk erfarenhet…jag brukar alltid ultraljuda mina ston men man blir ju skrämd när en sån här sak händer. Vilket himla tur jag ( och stoet ) hade…

Cattis
0

Väldans tur ni båda hade!

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Dior
0

Vi brukar ta blodprov på dom som vi kollar. Vi tycker det är trevligare för stoet + att vet sa att man också ser ifall fostret är vid liv. Samma pris ungefär.

Lycka till med stoet.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus