Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 12-foder-utfodring
Läst 2689 ggr
camilla69
0

B-vitamin vid pälsfällning ?

Är det någon som har bra erfarenhet av detta ?
Jag har aldrig provat men har ju nu köpt en shettis som behåller vinterpälsen halvägs i i sommaren nästan enl. förra ägaren.
Skulle B-vitamin tillskott kunna påskynda & hjälpa fällningen som försäljarna påstår ??

[Shettisar]
0

Har alltid gett mina vår/höst.Ger bra resultat.Tar lite tid tycker jag innan man ser reslutat dock.

StuteriSolo
0

Det är inte så ovanligt att shettisar har kvar vinterpäls fram till juni, B-vitamin skadar inte att ge ändå, det är ju vattenlösligt så överskott kissas ut

einarsson
0

Vi har en gammal hingst (förvisso russ) som alltid fälde sent. En vår fick han en svår förstoppning, och fick då massor av B-vitamin i dropp under tre dygn. Det året fällde han före någon annan, det var ca en månad efter förstoppningen. Så jag är helt säker på att det hjälper, men som #1 skriver tar det lite tid.

Elshira
5

Jag har försökt leta efter studier som skulle visa på att det främjar, men har bara hittat artiklar där veterinärer och dyligt påstått att man inte kunnat se något samband i.af. Hästar tillverkar B-vitaminer själv i tarmen, så är den frisk har hästen knappast brist. Har den däremot brist på något så är det ju inte omöjligt att det då tar längre tid att fälla, men då ska man ju försöka ta reda på vad.

Däremot är päls uppbyggt av protein, så får hästen dåligt med proteiner kan den ha svårare med pälsbyten. Vissa hästar kan se väldigt "ovårdade" ut vid pällsfällning efter som att de då behöver ta av sitt eget proteinföråd (muskler) om det inte finns tillräckligt i höt. Eller bara ta väldigt mycket längre tid att fälla.

Huruvida en häst fäller olika tidigt eller sent tycker jag skiljer väldigt mycke från år till år. Det är aldrig samma häst som börjar fälla varen först eller sist här i.af. Det sker lite hipp som happ tycker jag. Förra året fällde min hingst ganska sent, i slutet på mars/början på aprill t.ex (de står installade), medan i år har han börjat fälla redan för 3 veckor sedan. Han får precis samma hö (ja vi har 1.5 år gammalt hö just nu) så om något borde han ju pga brist börja fälla senare i år isf :P

Så fort solen kommer på allvar sätter de fart oavsett om det är varmt eller kallt, det räcker med en fin vecka för att vårkännslorna i kroppen ska sätta igång!

Om en häst fäller sent kan man sätta in lampor i stallet som man har på på kvällen/natten. På så vis kan man få hästarna att dels sätta mindre päls eller börja fälla tidigare.

Kombinera det med "mirakelkammen" eller likande så får man loss håret betydligt tidigare än om man bara står och försöker borsta bort det.

Hakuna matata!

camilla69
0

Mina går på lösdrift & araben & min stora ponny har redan börjat fälla.
På shettisen släpper ännu inte ett hårstrå ;-)
vi får väl se när han börjar fälla.

Tack för era svar!

ryttarinnan83
0

Vill du få riktig kickstart på fällningen kan du åka till veterinär å få en b-vitamin spruta. Det har jag gjort med några på en gård där jag jobba förr med russ. Dom skulle ställas ut i juni så i början av maj fick dom b-vitamin direkt i blodet å sen en till spruta efter 2veckor… tappa allt fort å effektift.. å dom blir piggare å gladare av det har jag märkt…

Hanna-D
0

#6 I blodet? Har varit med att man sprutar Beviplex och Ultrasan intramuskulärt av samma anledning.

Prenses
0

mitt russ stod och svettades idag av solen.. börjar nog bli dags att försöka få inhandlat b vitamin om det hjälper.

Kris_J
2

Har också bara hittat studier om man inte lyckats påvisa att b-vitamin befrämjar fällningen.

Kanske är det så att man ger b-vitamin vid den tidpunkten när hästen ändå skulle fälla och drar slutsatser därefter? Ljus är ju annars en starkt bidragande orsaken till att de fäller.

Om jag ser bland mina ponnyer fäller de vid lite olika tidpunkter. Wimla och hennes avkommor fäller ganska tidigt däremot Flisa, med dotter Lara fäller senare. Så har det alltid varit. Kanske inte går att dra några slutsatser av det, men jag tycker det är en intressant iaktagelseSkrattande

Veritas odium paretFörvånad

sofiek90
0

min lille har inte börjat fälla än, men två andra hästar i stallet fäller som tokar..

MVH

Sofie

Annelie-P
1

Ej heller jag har hittat evidens för att b-vitamin skulle främja pälsfällning.

atlanta
1

Mitt ena shettissto färller det sista i augusti Cool spelar ingen roll hur mycket jag borstar.

Miica
0

Jag gav alltid b-vitamin förr men även jag har inte hittat att det ska ge ngt mer!
Solljus eller ljus är nog det bästa och även protein som ngn skrev!

Det är ju som så att proteinet behövs för att kunna byta päls, eller sätta ny päls. Man kan då ge lite foderjäst till hästarna som får extra protein i sig och där med ska tappa pälsen fortare.

Jag har tänkt testa detta, men har aldrig kommit till skott!

Mina har redan börjat fälla, alla fäller dock olika mycket!

camilla69
0

Hur går det för era shettisar med pälsen ?
Min har fällt delar av huvudet och lite över bogen men resten påminner mer om en isbjörn 😕

SofieN
0

En har fortfarande päls kvar, hals och bog och huvudet är till större delen sommarpäls men på resterande kroppen har han en del kvar, han brukar alltid vara sen… Börjar nästan fundera på att klippa, det fick vi göra förra året.

mille-star
0

Det är sällan b-vitaminbrist som orsakar att hästen inte fäller, snarare proteinbrist. Min teori att det ofta drabbar mindre ponnyer är att de bantas året om och om de inte finns analys på fodret eller om man helt enkelt inte kompletterar med proteintillskott så får den proteinbrist, om än inte jättestor.

[Embla2013]
0

Min har fällt det mesta nu men fram till nån vecka sedan såg hon ut som en ovårdad lurvtuss 😃

Aribigga
0

#14 och 15 Min ser också ut så, alla isisarna han går på bete med har fällt av så jag vet inte varför han är så sen i år…

lurvponnyn.vimeddjur.se

Annette
0

Här har de fällt väldigt olika. Det dräktiga stoet är avfälld sedan länge medan ena unghästen har en del kvar.