Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 14-utrustning
Läst 2406 ggr
Bettanz66
0

Om man vill tävla

Om man nu ska köpa en rockard för att köra med hemma och ev vill testa någon gång att tävla i dressyr el pressistion vad är det som gäller för rockarden och utrustningen?  Har läst någon stans om spårvidden men vad ska den ligga på? Kan man läsa om reglerna någon stans? Likaså när det gäller selen.

PP
0

I körningens tävlingsreglemente finns sådana uppgifter.

Länk

Bettanz66
0

Tack

Bettanz66
0

Vart kan man köpa rockard som är godkänd och inte allt för dyr? Tänkte det kunde vara kul att tävla lite blåbärs tävling el vad det brukar kallas för. Enbet.

Silenos
0

Hos Rid och körklubben Shetland kan man prova på att tävla körning, precision eller dressyr, utan krav på vagnsbredd. För mer info se www.klubbenshetland.se

Joystick
1

För debutantklassen LB är det fri spårvidd på vagnarna. Sen är det 125cm bredd som gäller.

www.driveout.se vagnar, Anne Pagmar  säljer också tävlingsgodkända vagnar

[[AcsJulia]]
1

Jag tycker att du bör köpa en billigare vagn innan du är helt inne i körningen. Det är trots allt ganska tråkigt om man står där med en vagn för 30. 000 kr och ångrar sig!

Därför rekommenderar jag starkt denna: http://www.driveout.se/gig-016-l/32-0 eller begagnat. Fördelen med Drive Out är helt klart deras service och välvillighet, så även ovana kuskar får den hjälp de behöver! :)

När det gäller sele så rekommenderar jag att du köper en "riktig" sele och inte det krafs som finns på t.ex. Hööks. En bra sele har draglinor, lös brösta och baksele inbakat i priset! Drive Out har ett trevligt paketerbjudande, här är utdrag från sidan: "Paketpris! Det lönar sig att köpa både vagn och sele av oss vid samma tillfälle.  Vid köp av ny vagn lämnar vi alltid 10% rabatt  på selen vid samtidigt köp av någon av selarna DO Start, DO Diplomat, DO Classic, DO Maraton, DO Kombisele, DO Maraton XL och DO syntet."

Lycka till!

BoelH
1

Jag rekommenderar också den vagn som #6 rekommenderar, MEN inte med den smala bredden. Jag tror att man bör satsa på kvalitet, för det kan hända mycket på en tävling. Det är lätt hänt att vagnar av modell cykelhjul inte pallar trycket och helt enkelt går sönder, och har du en trygg häst, eller det händer på "rätt" ställe, så är det väl ok, men tänk på konsekvenserna annars. En tävlingsgodkänd vagn på 125 cm är garanterat mer lättsåld än en billigare vagn om man ångrar sig, framför allt med tanke på bristen på godkända vagnar på begagnatmarknaden. Men har du redan en vagn så testa! Det är ju redan fri bredd på vagnarna i LB. Det viktiga just nu tycker jag är att vi blir fler som kommer ut och provar att tävla. Lycka till!

IdaT
2

#6 "Jag tycker att du bör köpa en billigare vagn innan du är helt inne i körningen."
Jag håller verkligen inte med! Visst, en billigare vagn är en mindre investering än en dyrare, men den dyrare har betydligt högre andra handsvärde än en billigare och är dessutom lättare att göra sig av med.

Utöver det så brukar man med en billigare vagn ganska snart vilja byta upp sig till en tävlingsgodkänd, ett "extrasteg" man slipper om man köper en sådan vagn från början.
Dessutom brukar det inom vagnar vara så att man får vad man betalar för.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

[[AcsJulia]]
0

#8 Jag vet inte om du faktiskt kikade på min länk till den "billiga" vagnen… Men om du kollade på vagnen jag länkade så är den tävlingsgodkänd, d.v.s. 126 cm i spårvidd. Dessutom är den rejäl och lättsåld! Med "billigare" behöver jag inte mena 2. 000:-, utan snarare som den jag länkade mellan 10. 000:- och 15. 000:-. Då är vagnen fortfarande relativt billig och har ändå kvalité! :)

IdaT
2

#9 Jag har aldrig hört någon prata om en vagn för tio- till femton tusen för en billig vagn (om det inte gäller storhästar/större ponnyer då). 😛Läser men på forum brukar det alltid vara vagnar på 0 - 5 000 som räknas som billiga.
Jag gillar också den vagnen du länkade till, men för mig faller det på att den inte är så lättransporterad, om dom inte gjort om den dom senaste åren är den lite knepig att på ihop igen när den blivit isärplockad.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

[[AcsJulia]]
0

#10 Jag har kanske lite "höga" krav, men för mig är en A-ponnyvagn för 10.- 15. 000:- en billig vagn, med tanke på att de dyra kostar mellan 20.-40. 000:-. Man får, precis som du skriver, det man betalar för och för mig är det onödigt att köpa en vagn för 5. 000:- för att sedan köpa en tävlingsgodkänd för 10. 0000:-! Då kan man lika gärna köpa den billiga tävlingsgodkända för 13. 000:- på en gång.

Jag mejlade DO och de sa att den skulle vara rätt simpel att montera ned och ihop igen, så vi får se hur det blir när jag har köpt en! :D

BoelH
0

Nackdelen med DOs vagn är att den inte är transportvänlig, åtminstone inte den jag har av lite äldre modell. Jag är inte intresserad av att stå och montera/demontera allt på vagnen för att få den med mig. Jag tänker främst vinterkvällar efter träning eller när det spöregnar… Men så länge jag har en ombyggd transport och bara behöver ta av skaklarna så tycker jag att det fungerar hyfsat bra. ;) Men jag tror fortfarande att det viktiga är inte vad du har för vagn, för testar du att tävla och tycker att det är kul, så kommer du garanterat att vilja byta upp dig till en bättre vagn på sikt. Och jag håller då med #8 om att det är en onödig investering att göra ett köp av en ej i längden godkänd vagn. En vagn med spårvidd på 125 cm är dessutom garanterat mer trevlig för den eller de som vill åka med och känns ur säkerhetssynpunkt mycket mer tryggt.

Annette
1

Det finns bra hemmabyggen till en inte alltför stor kostnad man kan börja med. Rätt tillpassade och avvägda duger de gott i början.

Jag tycker det är lite trist när nybörjare uppmanas köpa utrustning av lyxmodell innan de ens vet om sporten är något för dem.

cinna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Verkar ha den smalare spårvidden på min DO gigg; var ute och mätte och fick den till 122… Är jättenöjd med den!
Ang. transport av den så är det inga problem att ta bort skaklar och säte om man prompt vill ha den inne i hästtransporten, har själv gjort så, men har man sulkyhållare på transporten så är det en piece of cake att få den med sig. Två personer har absolut inget problem att lyfta upp den, och hjälpsamma människor på en träning/tävling finns det ju gott om, eller hur?

Hanna-D
1

#14 Fin vagn och ekipage! 🙂

BoelH
3

#13 om man läser trådskaparens inlägg så tolkar åtminstone jag det som att man är ute efter en vagn som fungerar att använda på tävling, inte bara hemmavid. Jag har inte sett speciellt många hemmabyggen på tävlingsplatserna och det är ett av skälen till att det rekommenderas vagnar som används i tävlingssammanhang. Visst kan det säkert finnas bra sådana vagnar med, men av det som ligger ute i annonserna tycker jag att det inte är mycket som faktiskt är lämpligt för tävling. Att vi är några stycken som rekommenderar bra utrustning beror på att vi har sett en del vagnar som inte hållit måttet avseende hjul, skaklar och annat, de har helt enkelt gått sönder. Jag tycker därför inte att det är fel att rekommendera en vettig vagn till som du säger, en nybörjare, vilket jag inte vet om trådskaparen är. Jag har sen jag började med körning fått inpräntat i mig att säkerhet är det viktigaste och då är bra utrustning en del i detta. En vagn som ny kostar 10-15 tkr är ingen lyxvagn i det sammanhanget. Men jag tycker att eftersom reglerna har ändrats och du får starta en tävling i LB med vilken vagn som helst, så prova med den vagn du har, känn efter och välj sedan om du vill tävla mer. Det är viktigare att vi får igång fler kuskar än att det tjafsas om vilka vagnar som ska köpas in.

Silenos
2

#16 , håller med dig.

Jag blev faktiskt avskräckt, första gången ( mer än tio år sen ) när jag var på körkurs/introduktion i Shettis-klubb och fick höra att för att hålla på med körning med körning behövde jag "bara" köpa sele och vagn för ca 20 000. Något som då var helt omöjligt och lag lade körningen på hyllan helt.

Åkte senare på annan körkurs, fick hjälp att fixa funktionell utrustning för betydligt mindre peng som gjorde att jag kunde börja/prova på.

Alla har olika förutsättningar/ekonomi. Viktigast är att vi hjälps åt och peppar varandra.

cinna
0

# 15 Tack Hanna! 🙂

AnnaLenaK
3

Om man vill komma igång och köra och skaffa en vettig sele för en rimlig summa, så kan jag varmt rekommendera Driveout Start. Mycket sele för liten peng tycker jag. Jag köpte en sådan själv som första sele. Och man får all hjälp i världen att måtta så det blir rätt storlek..

Håller man stenkoll på salusidorna så kan man ha turen att hitta en vettig vagn begagnad….

Annars är jag också väldigt förtjust i vagnen från Driveout som flera ovan rekommenderar. 

Hyfsat bra grejer behöver inte vara vråldyra. Mitt ekipage med selen från Driveout och en begagnad Roslagsvagn i mycket gott skick, har kostat 6 500 kronor. Den summan får man ungefär en halv sadel för om man har ridhäst ;-)