Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 12-foder-utfodring
Läst 1403 ggr
crazycattiz
0

Tycka om lusern?

Hur får man ponnyn att tycka om lusern?
Behöver tillsätta det i foderstaten för att täcka näringsbehovet, men vad gör man när pållen vägrar äta det?
Två veckor slinker det ner lite tveksamt men därefter är det stopp, varesig det är pelleterat eller hackat.

AnnaLundin
0

Prova ett annat fabrikat, det kan ibland göra skillnad.

Prova också att ge det tillsammans med betfor.

MalinLarsson
0

prova att blanda det med lite betfor, det är mitt tips. Om du inte blöter det, så prova att göra det och i olika konsistenser, vissa hästar gillar "torrblött" och andra mer grötvariant.

RebeckaSvensson
0

Få av mina hästar är förtjusta i det, oavsett fabrikat. Ska prova blanda det med betforet till halvblodet i vinter och hoppas hon äter det då.

polgara
0

Mina föredrar torrt Lusern blandat med uppblött betfor, det slinker ner utan problem

[Teddy]
0

Byt ut lucern mot mer hö om den inte vill äta lucern.

Pernilla77
0

Annars kan du prova lucern  hackad strå. Mina hästar älskar det!!

crazycattiz
0

Blandat med betfor funkar inte, hon sorterar ut betforen och om lusernet är blött så att det klibbat sig fast på betforen ratar hon alltihop.
Hon har fri tillgång till hö

Ahnna
0

Prova ett annat märke. Annars, byt ut lusernet mot något annat. Mer hö/hösilage, kanske? Eller Krafft Protein eller Groov.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

crazycattiz
0

Hon har haft fång och det enda hon klarar av att äta är just lusern och Eggersmann Revital Cubes.. Har provat både Krafft Groov och Protein men hon får känninga av båda. Dessutom är hon digivande så jag måste få i henne tillskotten innan hon tynar bort.

JennyR
0

Har du testat Eggersmanns lucern?

Annars kanske soja eller vetedrank kan vara ngt :-)

MalinLarsson
0

Då kan jag rekommendera Natures Best från pavofoder, det är ett muslifoder utan tillsatt socker och med bla lusern i, som är rekommenderat  för hästar med fång. Jag tror tom att de har en smakgaranti?!